درخواست پزشکی قانونی برای طلاق

درخواست پزشکی قانونی برای طلاق

در حال حاضر ازدواج در کشور ما به عنوان یک مسئله مهم و در واقع معضل تبدیل شده است. همانطور که می دانید آمار ازدواج در ایران به شدت کاهش داشته و درصد زیادی از ازدواج ها به طلاق ختم می شوند. برای انجام مراحل طلاق بایستی ابتدا دادخواست طلاق را در دفاتر قضایی ثبت نمود. درخواست پزشکی قانونی برای طلاق یکی از مراحل الزامی جهت صدور حکم طلاق می باشد.

ثبت دادخواست طلاق

درخواست پزشکی قانونی برای طلاق یکی از مراحل طلاق است. برای اقدام به طلاق از سوی زوج یا زوجه ابتدا نیاز به ثبت دادخواست طلاق در دفاتر قضایی می باشد. پس از ثبت دادخواست دادگاه وقت رسیدگی جهت بررسی موضوع طلاق خواهد نمود. پس از بررسی های اولیه به صورت معمول وقت های رسیدگی دیگری نیز برای زوجین در نظر گرفته خواهد شد تا برای قاضی مشخص شود زوجین قادر به ادامه زندگی با یکدیگر نیستند.

مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق

  1. ثبت نام در سامانه ثنا
  2. کارت ملی
  3. شناسنامه
  4. عقدنامه یا رونوشت عقدنامه

درخواست پزشکی قانونی برای طلاق

درخواست طلاق از سوی زن

قبل از توضیح در رابطه با این موضوع باید به این قضیه اشاره نمود که مشاوره حقوقی قبل از ازدواج از بسیاری موارد طلاق جلوگیری خواهد کرد. درخواست پزشکی قانونی برای طلاق فقط برای زوجه می باشد. چنانچه درخواست طلاق از سوی زوجه باشد ایشان با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست طلاق را ثبت می نمایند. بهترین راه برای ثبت دادخواست طلاق استفاده از وکیل خانواده می باشد. در صورتی که طلاق از سمت زوجه ثبت شود دارای رسیدگی در سه مرحله خواهد بود:

  1. رسیدگی در دادگاه بدوی
  2. رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر
  3. رسیدگی در دیوان عالی کشور

اصولا اگر زوجه حق طلاق نداشته باشد و درخواست طلاق از سوی ایشان صادر شود روند رسیدگی بسیار زمان بر خواهد بود.

درخواست طلاق از سوی مرد

بالعکس درخواست طلاق از سوی زوجه که رونده طولانی و سخت دارد ثبت درخواست طلاق توسط زوج بسیار آسان تر خواهد بود . بر اساس ماده 1133 اختیار طلاق با مرد است. با ثبت درخواست طلاق از سوی مرد رضایت یا عدم رضایت زن یا زوجه مانعی برای طلاق نبوده فقط روند جدایی را مقداری طولانی تر می کند و منفی بودن نظر زوجه دلیلی برای منتفی شدن پروسه طلاق نخواهد بود.

درخواست پزشکی قانونی برای طلاق

در چه مواردی زوجه می تواند اقدام به طلاق نماید؟

  • اعتیاد شدید شوهر
  • عدم پرداخت نفقه از سوی زوج به مدت حداقل 6ماه(شرایطی جهت دفاع در مقابل نفقه برای زوج وجود دارد)
  • بیماری لاعلاج زوج
  • داشتن بیماری های مقاربتی
  • عدم توانایی فرزندآوری
  • ترک منزل توسط زوج
  • محکومیت و حبس زوج به زمانی بیشتر از 5 سال
  • ضرب و جرح زوجه
  • اثبات خیانت زوج
  • کراهت زوجه
  • رابطه نامشروع زوج
  • عدم برقراری رابطه جنسی برای مدت زمان طولانی
  • دوری و فاصله زیاد زوجین از یکدیگر
  • و…..

درخواست پزشکی قانونی برای طلاق

یکی از مراحل مهم و الزامی برای صدور حکم طلاق برای زوجین درخواست پزشکی قانونی برای طلاق و معاینه زنان در پزشکی قانونی برای طلاق می باشد. این درخواست به دو منظور انجام می پذیرد:

  • اطلاع از باردار بودن یا نبودن زوجه
  • اطلاع از باکره بودن زوجه برای طلاق در دوران عقد

در این مرحله زوجه با مراجعه به مراکز مورد تایید دادگاه به آزمایشگاه مراجعه نموده و تست بارداری را انجام می دهد. آزمایش بارداری یک امر ضروری است زیرا در صورت باردار بودن زوجه موضوع طلاق تا مشخص شدن تکلیف جنین متوقف خواهد شد. در صورتی که طلاق در دوران عقد باشد مراجعه زوجه به پزشکی قانونی جهت بررسی بکارت ایشان می باشد. بررسی بکارت در میزان مهریه زوجه تاثیر دارد از این رو انجام این آزمایش نیز ضروری است.

آیا درخواست پزشکی قانونی برای طلاق توافقی هم نیاز است؟

یکی از سوالات رایج در رابطه با درخواست پزشکی قانونی برای طلاق توافقی همین سوال است. در جواب باید گفت بله چه طلاق به صورت توافقی و چه به صورت غیر توافقی باشد نیاز به نامه پزشکی قانونی جهت عدم بارداری زوجه و بکارت ایشان(اگر دادخواست در زمان عقد صورت بگیرد) خواهد بود.

درخواست پزشکی قانونی برای طلاق

گروه حقوقی ایرانلا

ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون :درخواست پزشکی قانونی برای طلاق، شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق ،انتقال حضانت فرزند به مادر، درخواست تعدیل نفقه فرزند ، دفاع در مقابل درخواست نفقه،دستور توقف اجرای رای داوری، مهریه ،شکایت از شوهر برای ضرب و شتم، دفاع در مقابل نفقه ،شرایط قرارداد وکالت، طلاق توافقی و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکایت از دیجی کالا

شکایت از دیجی کالا

امروزه در تمامی کشورها سایت های زیاد و معتبری جهت خرید لوازم و مایحتاج افراد راه اندازی شده است. در ایران نیز سایت های معتبری

شکایت از طریق پلیس فتا

شکایت از طریق پلیس فتا

در سراسر جهان افراد جهت ثبت شکایت به پلیس مراجعه می نمایند. در گذشته فضای مجازی و اینترنت به شکلی که امروزه هست قابل دسترسی

Select Language
تماس با ما