درخواست تعدیل نفقه فرزند

درخواست تعدیل نفقه فرزند

در هنگام طلاق والدین با توافق طرفین یا به حکم قانون حضانت فرزند با یکی از والدین خواهد بود. دادگاه در این مرحله برای طفل نفقه تعیین می نماید. با گذشت زمان یا بنا به دلایلی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت شخصی که حضانت فرزند را دارد می تواند درخوسات تعدیل نفقه فرزند از دادگاه را بنماید.

حضانت فرزند در ایران

دلابل مختلفی برای جدایی دارد مثل ضرب و شتم توسط شوهر، اعتیاد، مسائل مالی و …. در جوامع سنتی با طلاق بچه از مادر خود دور و باید به اجبار با پدر و خانواده جد پدری زندگی کند و زنان در این جوامع کمترین امکان موجود را برای حضانت فرزند و حتی دیدار و ملاقت او دارند. امروزه در جوامع ما یکی از مشکلات و معضلات جدی بعد از جدایی زوجین قانون حضانت فرزند در سال 1402 می باشد. همیشه برای زوجین سوال بوده حضانت و نگهداری فرزند بعد از طلاق یا قبل از طلاق با کیست؟ آیا مادر باید نگهداری و مراقبت کند یا نه مادر حقی در این رابطه ندارد؟ آیا در صورت حضانت کودک با مادر اعتراض به پیش قسط مهریه امکان پذیر است؟

حضانت فرزند بعد از طلاق

بر اساس ماده 1169 قانون حضانت فرزند در سال 1402 حضانت فرزند بعد از طلاق تا سن 7 سالگی اگر منع قانونی نداشته باشد با مادر است و اولویت دارد و بعد از آن در صورت اختلاف حضانت و نگهداری طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

درخواست تعدیل نفقه فرزند

قانون ملاقات فرزند

طبق ماده 1174 قانون مدنی، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست ، حق ملاقات فرزند بعد از طلاق خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

نفقه فرزند

نفقه فرزند مبلغی است که دادگاه جهت تامین هزینه های فرزند در نظر می گیرد که اصولا در ایران مبلغ نفقه بر عهده پدر فرزند خواهد بود. در صورتی که حضانت فرزند با مادر باشد و فرزند زیر سن قانونی باشد مادر می تواند از دادگاه درخواست تعدیل نفقه فرزند را داشته باشد.

تعدیل نفقه فرزند

تعدیل نفقه به معنای تعادل در پرداخت نفقه است که می تواند از طرف شخصی که حضانت فرزند را دارد و یا خود فرزند و یا از سمت شخص نفقه دهنده درخواست شود.

درخواست تعدیل نفقه فرزند

با گذشت زمان نیازهای فرزند تغییر پیدا می کند که در این صورت مادر یا خود فرزند می توانند نسبت به درخواست تعدیل نفقه اقدام نمایند اما تعدیل نفقه از سوی شخص نفقه دهنده نیز قابل اجراست ممکن است منفق ورشکسته شود یا در پرداخت نفقه معسر گردد که در این صورت می تواند دادخواست تعدیل نفقه فرزند را ارائه دهد در این صورت دادگاه با تحقیق از وضعیت طرفین اقدام به قبول یا رد درخواست طرفین می نماید.

درخواست تعدیل نفقه فرزند

دلایل درخواست تعدیل نفقه فرزند

مواردی جهت درخواست تعدیل نفقه فرزند و دفاع در مقابل درخواست نفقه وجود دراد که در ذیل به آن اشاره شده است:

  • گذشت زمان و تورم
  • بالا رفتن هزینه های فرزند
  • ورشکستگی و اعسار نفقه دهنده
  • تغییر نیازهای فرزند

توجه داشته باشید در زمان ثبت دادخواست تعدیل نفقه ذکر دلایل درخواست بایستی مشخص و مستند باشد.

نفقه فرزند بر عهده کیست؟

بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی:” نفقه فرزندان برعهده پدر می‌باشد بعد ازفوت پدر یا عدم توانایی او برای پرداخت نفقه به عهده اجداد پدری است درصورت نبودن پدرواجداد پدری و یا عدم قدرت آن‌ها برای پرداخت نمودن هزینه ها نفقه فرزند برعهده مادر قرار می‌گیرد. هرگاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری وجدات پدری واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجدادوجدات مزبور ازحیث درجه اقربیت مساوی باشند نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند”.

انتقال حضانت فرزند به مادر

در صورتی که حضانت فرزند با پدر باشد مادر خواهد توانست طبق توافق با پدر حضانت را بر عهده گرفته و انتقال حضانت فرزند به مادر صورت گیرد اما چنانچه پدر دارای اعتیاد به مواد مخدر، ارتکاب جرم، انحطاط اخلاقی، ابتلا به بیماری های مسری، محکومیت به حبس و … گردد مادر می تواند با اثبات این موارد به دادگاه حضانت فرزند را بر عهده گیرد.

درخواست تعدیل نفقه فرزند

گروه حقوقی ایرانلا

ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون : طلاق ،نفقه ،مهریه ،قانون حضانت فرزند در سال 1402 و یا انتخاب داور برای طلاق ، دفاع در مقابل نفقه ، شرایط وکالت در طلاق و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید با از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش مال غیر با قولنامه

فروش مال غیر با قولنامه

در دین اسلام حرمت جان و مال مومن واجب است از این رو در رابطه با قتل و دیات و همچنین کلاهبرداری مجازات در نظر

مراحل شکایت از مشاور املاک

مراحل شکایت از مشاور املاک

در رابطه با چگونگی آشنایی با مراحل شکایت از مشاور املاک ابتدا بایستی تعین نمود چه تخلفی صورت گرفته و آیا مدارک، دلایل، ادله  و

فروش سرقفلی ورثه ای

فروش سرقفلی ورثه ای

املاک به جز جنبه مادی یا همان مالکیت جنبه معنوی نیز دارند. از جنبه معنوی املاک با عنوان سرقفلی یاد می شود. سرقفلی نیز مانند

Select Language
تماس با ما