مشاوره حقوقی قبل از ازدواج

مشاوره حقوقی قبل از ازدواج

امروزه ازدواج به یک چالش برای جوانان بدل شده است. در گذشته ازدواج برای جوانان بسیار ساده تر و در سنین پایین صورت می گرفت با این حال تدوام بیشتری نیز داشت. اما در وضعیت فعلی و وجود مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و…. آمار ازدواج و فرزندآوری کاهش چشمگیری داشته و اکثر ازدواج های صورت گرفته نیز به دلایل مختلف به طلاق ختم می شوند. به همین منظور شایسته است زوجین قبل از ازدواج نسبت به مشاوره حقوقی قبل از ازدواج اقدام نمایند.

مقوله ازدواج

همانطور که می دانید ازدواج در دین و آیین ما ایرانیان امری پسندیده و به اصطلاح میراث پیغمبر است. همواره در کتب دینی جوانان به ازدواج تشویق شده اند تا حدی که در اسلام گفته شده که نیمی از دین انسان با ازدواج کامل می شود. ازدواج علاوه بر اینکه در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است در جامعه و باور عموم نیز امری نکو و پسندیده است و با مشاوره حقوقی قبل از ازدواج تداوم بیشتری نیز خواهد داشت به طوری که خانواه ها با عنوان سر و سامان گرفتن و کامل شدن جوانان خویش از آن یاد می نمایند.

جایگاه ازدواج در ایران

همانطور که پیشتر گفته شد ازدواج از ایام قدیم در ایران مورد توجه و امری پسندیده بوده است. به دلیل کاهش آمار ازدواج دولت نیز امتیازاتی برای جوانان در نظر گرفته از قبیل وام ازدواج، کمک هزینه خرید جهیزیه، وام مستاجری و…. . همچنین برای فرزندآوری نیز امتیازاتی قائل شده تا جوانان به ازدواج ترغیب گردند. هرچند با شرایط و تورم موجود در جامعه این امتیازات بسیار ناچیز بوده و همچنان بسیاری از جوانان علاقه ای به ازدواج نداشته و از این موضوع سرباز می زنند.

مشاوره حقوقی قبل از ازدواج

 

عوامل شایع طلاق در ایران

متاسفانه به دلیل نا آگاهی و عدم انجام مشاوره حقوقی قبل از ازدواج علاوه بر اینکه ازدواج به شدت کاهش پیدا کرده اکثر جمعیت همان میزان ناچیز ازدواج در ایران نیز به طلاق می انجامد. مسائل بسیاری در رابطه با طلاق بین زوجین وجود دارد که می توان از این میان به شایع ترین عامل طلاق مانند وضعیت اقتصادی و معیشتی، اعتیاد، بالا رفتن سطح توقعات زوجین، تنوع طلبی و… اشاره کرد.

آمار طلاق و ازدواج در ایران در سال 1402

طبق آمار اعلام شده از ایسنا در سال 1402 بر اساس آمار ثبت احوال کشور در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۲ در کل کشور ۱۹۹ هزار و ۷۲۷ مورد ازدواج و ۶۵ هزار و ۳۵۵ مورد طلاق به ثبت رسیده است. در واقع به ازای هر 10 ازدواج اصولا 6 ازدواج به طلاق ثبت می گردد که این آمار بسیار نگران کننده است.

مشاوره حقوقی قبل از ازدواج

با توجه به توضیحات فوق آینده خوشایندی برای ایران پیش بینی نمی شود زیرا که با ادامه روند موجود در چند دهه آینده اکثریتی مسن خواهیم داشت. زیرا با توجه به وضع موجود جوانان علاقه شان به ازدواج را از دست داده اند و در صورت ازدواج و انجام مشاوره حقوقی قبل از ازدواج هم اگر منتهی به طلاق نشود علاقه ای به فرزندآوری در شرایط موجود را ندارند. جهت جلوگیری از این مسائل بهتر است زوجین قبل از ازدواج حداقل اطلاعاتی در زابطه با ازدواج کسب نمایند تا بدین وسیله آمار طلاق نیز کاهش پیدا کند.

موارد حقوقی قبل از ادواج

پیش از ازدواج شایسته است با حداقل موارد حقوقی و مشاوره حقوقی قبل از ازدواج در این مورد آشنا شوید. موارد کاربردی که بایستی از آن ها مطلع باشید :

  • مهریه
  • نفقه
  • جهیزیه
  • حق طلاق
  • حق خروج از کشور
  • حق اشتغال
  • حق مسکن
  • حق تصنیف اموال
  • تمکین

تفاوت مهریه و نفقه

مهریه در واقع مبلغی است که اصولا با واحد سکه تعیین می گردد و در باور عموم پشتوانه ای برای زوجه محسوب می شود وکه در ایران بسیار رایج بوده و همین موضوع مسبب بسیاری جدایی های زوجین و بروز اختلاف بین ایشان است. اما نفقه به معنی خرج و هزینه روزانه است که بایستی توسط زوج تامین شود.

جهیزیه

جهیزیه لوازم زندگی است که طبق رسوم ایرانی ها به عهده زوجه بوده ولی با توافق خانواده طرفین صورت می گیرد که مقداری را زوج و مقدار دیگر را زوجه تقبل نماید. جهت پیشگیری از اختلاف در این زمینه زوجه بایستی لیستی با نام لیست سیاهه جهیزیه تهیه نماید و پس از انتقال جهیزیه به منزل مشترک به امضای زوج برساند تا در صورت بروز مشکل بتواند جهیزیه خود را از زوج طلب نماید.

مشاوره حقوقی قبل از ازدواج

حق طلاق

حق طلاق در واقع حقی است که زوج برای زوجه قائل می شود بدین صورت که در صورت عدم سازش زوجه با داشتن حق طلاق می تواند از طرف همسر وکیل برای ایشان انتقال نموده و خود را از طرف زوج طلاق دهد.

حق تعیین مسکن

یکی از وظایف زوج تامین مسکن برای زوجه است که با تهیه منزل زوجه وظیفه دارد تمکین نموده و در منزل مشترکشان سکونت نماید. چنانچه زوجه دارای حق تعیین مسکن باشد می تواند محل زندگی مشترک خویش را مشخص نماید.

حق خروج از کشور

بر اساس قانون زوجه برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارد. در صورتی که در عقدنامه زوجه حق خروج از کشور را درج نماید می تواند بدون نیاز به اجازه همسر از کشور خارج گردد. پس چنانچه شرایطتان به صورتی است که ورزشکار، شاغل، تاجر و… هستید و نیاز به خروج از کشور برای شما حیاتی است این موضوع را در عقدنامه ذکر نمایید. مشاوره حقوقی قبل از ازدواج به آگاهی بیشتر در این زمینه کمک شایانی خواهد نمود.

*لازم به ذکر است ذکر این موضوع تنها در عقدنامه کافی نبوده و بایستی در دفتر اسناد رسمی ثبت گردد.*

حق اشتغال

یکی از موارد مهم در مشاوره حقوقی قبل از ازدواج حق اشتغال است.همانطور که از اسم این حق پیداست حق اشتغال برای زوجه هایی است که شاغل هستند و قصد ترک شغل خود را ندارند. برای جلوگیری از بروز اختلاف در رابطه با این موضوع زوجه بایستی این حق را در عقدنامه برای خود قائل شود. زیرا زوج می تواند به دلیل عدم سازگاری شغل زن با شان و حیثیت خانوادگی و اینکه مصالح خانوادگی وی در خطر است از اشتغال زوجه جلوگیری نماید. مصالح خانوادگی به این معناست که اشتغال زوجه مانع از انجام وظایف وی شده است.

مشاوره حقوقی قبل از ازدواج

حق تصنیف اموال

با داشتن این حق چنانچه طلاق از سوی زوجه نباشد و سو رفتاری از ایشان سر نزده باشد تمام اموال زوج بین ایشان و زوجه تقسیم می گردد.

تمکین

با جاری شدن عقد بین زوجین هر دو ملزم به تمکین از یکدیگر هستند. تمکین هم در مورد مرد صادق است هم زن. مثلا نفقه جزو وظایف مرد و رابطه زناشویی نیز یکی از وظایف زوجه است. در صور ت عدم تمکین توسط هر یک از زوجین طرف مقابل می تواند به علت عدم تمکین از ایشان طرح دعوی نماید.

مشتورین حقوقی ایرانلا

چنانچه در زمینه ازدواج و دعاوی مرتبط با آن درصدد طرح دعاوی هستید گروه مشاورین حقوقی ایران لا با وکلای متخصص و خبره جهت مشاوره حقوقی قبل از ازدواج در کنار شماست .همچنین همواره می توانید از طریق مشاوره تلفنی در مورد مسائل حقوقی و اطلاع از راهکارهای قانونی با مشاورین حقوقی ایران لا در ارتباط باشید.

همچنین ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون : طلاق نفقه فرزند،نفقه ،دفاع در مقابل درخواست نفقه،درخواست پزشکی قانونی برای طلاق، مهریه ،قانون حضانت فرزند در سال 1402 و یا معاینه پزشکی قانونی زنان برای طلاق، انتخاب داور برای طلاق، شرایط وکالت در طلاق و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید با از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

 

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش مال غیر با قولنامه

فروش مال غیر با قولنامه

در دین اسلام حرمت جان و مال مومن واجب است از این رو در رابطه با قتل و دیات و همچنین کلاهبرداری مجازات در نظر

مراحل شکایت از مشاور املاک

مراحل شکایت از مشاور املاک

در رابطه با چگونگی آشنایی با مراحل شکایت از مشاور املاک ابتدا بایستی تعین نمود چه تخلفی صورت گرفته و آیا مدارک، دلایل، ادله  و

فروش سرقفلی ورثه ای

فروش سرقفلی ورثه ای

املاک به جز جنبه مادی یا همان مالکیت جنبه معنوی نیز دارند. از جنبه معنوی املاک با عنوان سرقفلی یاد می شود. سرقفلی نیز مانند

Select Language
تماس با ما