مجازات ضرب و جرح زن باردار

مجازات ضرب و جرح زن باردار

بنیان خانواده از اساسی ترین و مهم ترین بنیان هاست . حال آن که در شکل گیری این بنیان گاهی مشکلاتی نیز وجود دارد. بعضا پیش آمده که زن و شوهر به دلایل مختلف با اختلافاتی رو به رو شدند که متاسفانه در بعضی موارد منجر به ضرب و شتم می گردد. در این بین ضرب و جرح همسر باردار یکی از مسائل دردآور و ناراحت کننده تر می باشد. در این مقاله در رابطه با مجازات ضرب و جرح زن باردار توضیحاتی ارائه شده است.

مجازات ضرب و جرح زن باردار

مجازات ضرب و جرح زن باردار طبق قانون

بر طبق ماده ۱۹ قانون برای ضرب و شتم همسر در دوران بارداری، و مجازات ضرب و جرح زن باردار  شامل حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و شلاق از ۱۱ تا ۳۰ ضربه می باشد. طبق ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی سال ۷۵ چنانچه هرشخصی عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که‌ موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به‌ مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل ‌مجنی‌ علیه شود در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه ‌اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم ‌تجری مرتکب یا دیگران شود به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم‌ خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می ‌شود.

ماده 622 قانون مجازات اسلامی

راجع به مجازات ضرب و جرح زن باردار باید به قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مراجعه نمود ماده ۶۲۲ قانون مزبور می گوید: هرکس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به حرف از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.در رابطه با شکایت از شوهر بابت ضرب و شتم نیز این قانون برقرار است.

مجازات ضرب و جرح زن باردار

مجازات ضرب و جرح منجر به سقط جنین

رکن قانونی بزه کتک زدن زن حامله ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات است.بر اساس این قانون چنانچه شخص از روی عمد اقدام به ضرب و جرح نماید علاوه بر پرداخت دیه ملزم به تحمل یک تا سه سال حبس خواهد شد.

در صورتی که زن باردار باشد و توسط همسر مورد ضرب و جرح قرار گیرد و در نتیجه ی این ضرب و جرح جنین آسیب دیده و از بین برود بر اساس نظر پزشکی قانونی و اینکه جنین چند ماهه بوده است شخص بایستی به صورت جداگانه دیه جنین را پرداخت نماید . همچنین جرم از جنبه عمومی نیز با توجه به نظر قاضی دارای یک تا سه سال حبس خواهد بود.

قابل ذکر است مجازات فوق در صورت ضرب و جرح زن باردار و مجازات ضرب و جرح زن باردار می باشد اگر جنین به دلایل دیگری از بین برود بر اساس مواد قانون 622 مجازات اسلامی بخش تعزیرات مجازات متهم تشخیص داده خواهد شد.

مشاورین حقوقی ایرانلا

ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون : طلاق ،دفاع در مقابل نفقه ،مهریه ،شکایت از شوهر برای ضرب و شتم ،قانون حضانت فرزند در سال 1400، مجازات ضرب و جرح زن باردار و یا انتخاب داور برای طلاق و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید با از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

6 پاسخ

  1. سلام ببخشید من الان نزدیک به دوماهه باردارم همسرم دوبار تاحالا دست روم بلند کرده و بطور فجیع میزنه و فقط لگد میزنه اینبار هیچ ردو اوری رو بدنم نیست ولی کمرم خیلی درد میکنه ، پزشک قانونی تشخیص میده؟

    1. سلام.شما تشریف ببرید پزشکی قانونی، حتی اگه قابل تشخیص نباشه راهنماییتون می کنن برای مستند سازی مسئله.

  2. سلام خسته نباشید من ۲۱سالمه وواس فرزند دومم باردارم توی هربارداریم بخاطر اینکه به همسرم گفتم باخانم های دیگه حرف نزن منظورم دوست پسردوست دختر بودن شونه منو تا جایی که به خون ریزی افنادم زده و جای کبودی هاش رو صورتم بدنم هست قبل بارداریم هم کتک میخوردم نمیدونم چیکار کنم کمکم کنید

    1. با سلام
      امیدوارم حالتون در حال حاضر خوب باشه
      شما می توانید به صورت قانونی پیگیری نمایید. اما برای پیگیری قانونی باید بتوانید خشونت همسر خود را ثابت کنید. پس نیاز به ارايه مدرک در مراجع قضایی دارید.

  3. سلام
    ببخشید من ۴ ماهه باردارم و همسرم دست روم بلند کرده ردی نداره ولی چن تا خراشیدگی روی صورتم هس قبل بارداری هم وقتی دعوا میکردیم پا میشد منو میزد جوری ک بی حال میفتادم زمین چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش مال غیر با قولنامه

فروش مال غیر با قولنامه

در دین اسلام حرمت جان و مال مومن واجب است از این رو در رابطه با قتل و دیات و همچنین کلاهبرداری مجازات در نظر

مراحل شکایت از مشاور املاک

مراحل شکایت از مشاور املاک

در رابطه با چگونگی آشنایی با مراحل شکایت از مشاور املاک ابتدا بایستی تعین نمود چه تخلفی صورت گرفته و آیا مدارک، دلایل، ادله  و

فروش سرقفلی ورثه ای

فروش سرقفلی ورثه ای

املاک به جز جنبه مادی یا همان مالکیت جنبه معنوی نیز دارند. از جنبه معنوی املاک با عنوان سرقفلی یاد می شود. سرقفلی نیز مانند

Select Language
تماس با ما