نفقه در ایام صیغه

نفقه در ایام صیغه

نکاح موقت یا منقطع که در عرف به آن صیغه می گویند. نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد. در نکاح منقطع یا موقت مدت باید معین و مهریه تعیین گردد که بر اساس آن نفقه در ایام صیغه معین می شود. بر خلاف نکاح دائم در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است.در نکاح موقت زوجین در نکاح موقت از یکدیگر ارث نمی برند. اما هر کدام  می توانند نسبت به ثلث ترکه وصیت به نفع دیگری نمایند.

موارد ضرورت ثبت نکاح موقت

نکاح موقت تابع موازین شرعی و مقررات قانونی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:

  •  باردار شدن زوجه
  • توافق طرفین
  • شرط ضمن عقد

مجازات عدم ثبت نکاح موقت

چنانچه مرد درمواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند،ضمن الزام به ثبت واقعه به مجازات محکوم می شود. لازم به ذکرست ثبت نکاح موقت در صورت باردار شدن زوجه شرایط اخذ شناسنامه فرزند ناشی از نکاح موقت را برای زوجه هموار می نماید. موت زن در اثناء مدت  نکاح موقت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند.

نفقه در ایام صیغه

نفقه در نکاح موقت

نفقه در ایام صیغه به عهده شوهر نیست مگر شرط شده باشد یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد. به نظر می رسد شکایت ترک انفاق کیفری اختصاص به نکاح دائم دارد و درنکاح موقت یا صیغه چنانچه شرط شده باشد الزام به ایفای تعهد مورد استدعا قرار می گیرد و چنانچه عقد بر اساس آن واقع شده باشد عدم پرداخت نفقه از موارد عسر و حرج زوجه تلقی می گردد و می توان از دلایل دفاع در مقابل درخواست نفقه استفاده نمود.

تنفیذ نفقه

زوجه می تواند از طرف زوج وکالت در بذل مدت داشته باشد و زوجه می تواند به وکالت از زوج مدت نکاح موقت را بذل کرده و پس از اعلام این امر به زوج از دادگاه تنفیذ آن را بخواهد.

نفقه در ایام صیغه

طلاق در نکاح موقت

 طلاق مختص عقد دائم می باشد.نکاح موقت با پایان یافتن مدت یا بذل مدت یا فوت طرفین منحل می شود. اگر زوجه در عسر و حرج باشد و زوج بذل مدت ننماید زوجه با دادن دادخواست الزام زوج به بذل مدت به دلیل عسر و حرج را از دادگاه تقاضا می کند.

عده نکاح موقت

عده فسخ نکاح موقت دوطهر است مگر اینکه زن زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت 45 روز است و چنانچه زوجه حامله باشد تا وضع حمل است لیکن عده وفات چهارماه و ده روز می باشد. در صورت اختلاف در طبیعت و نوع نکاح اصل بر نکاح دائم است.

نفقه در ایام صیغه

مشتورین حقوقی ایرانلا

چنانچه در زمینه عقد موقت که در عرف به آن صیغه می گویند درصدد طرح دعاوی هستید گروه مشاورین حقوقی ایران لا با وکلای متخصص و خبره در کنار شماست .همچنین همواره می توانید از طریق مشاوره تلفنی در مورد مسائل حقوقی و اطلاع از راهکارهای قانونی با مشاورین حقوقی ایران لا در ارتباط باشید.

همچنین ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون : طلاق ،نفقه ،دفاع در مقابل درخواست نفقه، مهریه ،قانون حضانت فرزند در سال 1402 و یا انتخاب داور برای طلاق، شرایط وکالت در طلاق و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید با از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما