شرایط وکالت در طلاق

شرایط وکالت در طلاق

امروزه یکی از بحران هایی که جامعه با آن روبروست عدم میل و رغبت جوانان به ازدواج و مسئله طلاق می باشد. عوامل زیادی مانند وضعیت معیشتی و اقتصادی، اعتیاد، توقعات بالا، خیانت و…. منجر به طلاق بین زوجین می گردد. از آن جایی که پروسه طلاق وقت گیر و تابع شرایط خاصی است زوجین بایستی از قوانین مربوط به طلاق و شرایط وکالت در طلاق اطلاع کامل داشته باشند.

وکالت در طلاق

وکالت در واقع نوعی حق است که مرد می تواند به زن اعطا نماید. در این نوع وکالت زن با گرفتن حق طلاق می تواند مراحل طلاق را بدون وجود زوج به انجام برساند که این حق بایستی باید دارای شرایط زیر باشد تا به درستی صورت گیرد.

شرایط وکالت در طلاق

برای استفاده از حق طلاق باید توجه داشت که اگر حق طلاق شرایط لازم را نداشته باشد عملا بلااستفاده خواهد بود. حق طلاق باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. تنظیم وکالت در طلاق در دفاتر اسناد رسمی انجام گیرد.
  2. قابلیت توکیل به غیر را داشته باشد.
  3. بلاعزل باشد.
  4. حق اسقاط در تجدیدنظر و فرجام خواهی داشته باشد.
  5. قابلیت قبول بذل را داشته باشد.

چنانچه وکالتنامه هر یک از شرایط ذکر شده را نداشته باشد ناقص و غیرقابل استناد است.

شرایط وکالت در طلاق

حق توکیل

حق توکیل به این معناست که زوجه برای طلاق به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد تا بجای زوج در مراحل طلاق حضور داشته باشد.

بلاعزل بودن

بلاعزل بودن وکالتنامه به این معناست که این وکالت غیر قابل انحلال خواهد بود در واقع زمانی که وکالت بلاعزل به شخصی داده شود دیگر امکان عزل و منحل کردن وکالت وجود نخواهد داشت.

حق اسقاط در تحدیدنظر و فرجام خواهی

یکی از موضوعات مهم در شرایط حق طلاق حق اسقاط در مرحله تجدیدنظر و فرجام خواهی است. به این معنی که بعد از صدور رای نهایی زن و مرد می توانند به رای صادره اعتراض نمایند که با طرح اعتراض دادگاه دوباره موضوع را مورد بررسی قرار می دهد. با اسقاط این حق دیگر زوج حق اعتراض به رای را نخواهد داشت و زوجه بعد از صدور حکم بلافاصله با مراجعه به دفترخانه می تواند نسبت به انجام پروسه طلاق اقدام نماید.

قبول بذل

قبول بذل نیز به این معنی است که زوجه از طرف زوج با بخشش مهریه موافقت نماید.

نمونه وکالت در طلاق

قبل از توضیح در رابطه با این موضوع باید به این قضیه اشاره نمود که مشاوره حقوقی قبل از ازدواج از بسیاری موارد طلاق جلوگیری خواهد کرد.. همانطور که فوقا اشاره شد حق طلاق باید دارای شرایط ذکر شده باشد در زیر یک نمونه از سند وکالتنامه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی را می بینید. قسمت هایی که با رنگ آبی مشخص شده اند شرایط مهمی است که حتما باید در وکالتنامه وکالت در طلاق ذکر گردد.

شرایط وکالت در طلاق

آیا با وجود حق طلاق حضور زوج در مراحل طلاق لازم است؟

خیر. با داشتن حق طلاق زوجه به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت می دهد تا بجای زوج در جلسات حضور داشته باشد.

در وکالت طلاق زوجه حتما بایستی مهریه را بذل نماید؟

خیر. داشتن حق طلاق به این معنا نیست که حتما زوجه کهریه خود را ببخشد یا اصطلاحا حلال کند بلکه می تواند مهریه را مطالبه نماید که این موضوع نیز به توافقات زوج و زوجه بستگی دارد. زیرا در اکثر واقع زوج با اعطای حق طلاق خواستار بخشش کامل مهریه است.

وکالت در طلاق بدون وجود وکیل امکان پذیر لست؟

خیر. در وکالت در طلاق وجود یک وکیل پایه یک دادگستری الزامی است که زوجه یه ایشان جهت انجام مراحل طلاق وکالت دهد.

داوری حضانت فرزند بعد از طلاق

بر اساس ماده 1169 قانون حضانت فرزند در سال 1400 حضانت فرزند بعد از طلاق تا سن 7 سالگی اگر منع قانونی نداشته باشد با مادر است و اولویت دارد و بعد از آن در صورت اختلاف حضانت و نگهداری طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

شرایط وکالت در طلاق

قانون ملاقات فرزند

طبق ماده 1174 قانون مدنی، در  رابطه با شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست ، حق ملاقات فرزند بعد از طلاق خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

گروه حقوقی ایرانلا

ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون :شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق ،انتقال حضانت فرزند به مادر، درخواست تعدیل نفقه فرزند ، دفاع در مقابل درخواست نفقه،دستور توقف اجرای رای داوری، مهریه ،شکایت از شوهر برای ضرب و شتم، دفاع در مقابل نفقه ،شرایط قرارداد وکالت، طلاق توافقی و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما