فروش ملک رهنی

فروش ملک رهنی

خر ید و فروش معاملات مربوط به ملک رهنی در واقع جرم محسوب می شود. به تعریف ساده تر چنانچه سنددر رهن بانک یا هر ارگان دیگری باشد در واقع در گرو تسویه حساب است لذا بدیهی است که فروش ملکی که در واقع در رهن و گرو است قانونی نخواهد بود. ولی با انجام مواردی که در این مقاله در اختیار شما گذاشته شده است می توان نسبت به فروش املاک رهنی نیز اقدام نمود.

روش های فروش ملک رهنی

فروش و خرید ملک رهنی عملا و در حالت عادی امکان پذیر نیست مگر اینکه به روش های زیر عمل نمایید:

  • تغییر نام تسهیلات مسکن از فروشنده به خریدار
  • فکّ رهن از طریق تسویه بدهی
  • انتقال از طریق غیر رسمی و موکول کردن تنظیم سند به اتمام تسهیلات

فروش ملک رهنی

مجازات فروش ملک در رهن بانک

براساس ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقعی امیدواری نماید و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا یا اسناد یا حوالجات و قبوض یا مفاصاحساب و امثال آن ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علائه بر رد مال به صاحبش ، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود . دادگاه بدوی نیز به استناد این ماده قانونی ، هر کدام از متهمان را به تحمل 2 سال حبس تعزیری و پرداخت مبلغ 15 میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم خواهد شد . با توجه به ماده قانون ذکر شده در بالا مجازات فروش ملک در رهن بانک حبس و جریمه نقدی خواهد بود .

نحوه اجرای اسناد رسمی

به طور کلی طبق قاعده، اجرای اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی از طریق همان دفتر خانه تنظیم کننده صورت می گیرد و نحوه اجرای اسناد رهنی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. بنابراین در وهله اول لازم است به دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند رهنی مراجعه و درخواست اجرا به آن دفتر تقدیم گردد؛ دفترخانه با بررسی مدارک ابرازی و قانونی بودن درخواست، بلافاصله اجرائیه صادر و به مخاطب ابلاغ می نماید.

فروش ملک رهنی

معامله ملک در رهن بانک

همانطور که پیشتر اشاره شد زمانی که ملک را بعنوان ضمانت در رهن بانک قرار می دهیم فرد تا زمان اتمام اقساط قادر به فروش ملک نخواهد بود . بر اساس قانون ملک در رهن به منزله مال غیر بوده و فروش مال غیر ، غیرقانونی و مصداق کلاهبردای است . چنانچه فرد اقدام به فروش ملک در این شرایط نماید کلاهبردار و مجرم تلقی می شود که در ادامه مجازات فروش ملک در رهن بانک مطلع خواهید شد . چنانچه قصد خرید ملکی را دارید که در رهن بانک است حتما با یک مشاور حقوقی و متخصص در این زمینه مشورت نمایید .

برای فروش ملک در رهن بانک 2 راه حل وجود دارد :

  1. فک رهن
  2. انتقال تسهیلات به خریدار

مراحل خرید و فروش ملک در رهن بانک

  1. اولین مرحله از مراحل خرید و فروش ملک در رهن بانک در مراحل رهن سند در بانک فروشنده از طریق دفتر اسناد رسمی موضوع را از بانک استعلام کرده و در صورت موافقت بانک موافقت نامه کتبی بانک ضمیمه پرونده شده و انتقال ملک صورت می گیرد . چنانچه قصد خرید ملک دارید می توانید با مراجعه به سامانه ثبت اسناد آخرین وضعیت ملک را استعلام نموده و یا با وکیل برای خرید ملک مشورت نمایید .
  2. طبق تمامی معاملات خریدار بخشی از مبلغ ملک را در زمان معامله پرداخت نموده و بخش دیگر را در دفترخانه و در زمان انتقال سند به فروشنده می پردازد .
  3. خریدار و فروشنده برای رسمی کردن توافق ( انتقال وام به خریدار ) به بانک مراجعه نموده و اسناد مربوطه را امضا می کنند . بر طبق این اسناد وام از فروشنده به خریدار منتقل خواهد شد . پس از اتمام اقساط خریدار با وکالتی که از فروشنده دارد می تواند بصورت قانونی مراحل فک رهن را انجام دهد .

فروش ملک رهنی

مشاورین حقوقی-ملکی ایران لا

در صورتی که قصد خریدو فروش  و یا شکایت از پیمانکار ساختمان، رفع توقیف از وثیقه کیفری، فسخ قولنامه دستس خودرو، مراحل رفع توقیف از حساب بانکی،توقیف حساب توسط پلیس فتا،  فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار ،رفع توقیف از وثیقه کیفری، فسخ قولنامه دستس خودرو، مراحل رفع توقیف از حساب بانکی،توقیف حساب توسط پلیس فتا، ملک دارید و خواهان بررسی مدارک ملک و طرف مقابل هستید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا درخواست همراهی کارشناس ملکی-حقوقی در هنگام مذاکرات و انعقاد قرارداد داشته کنید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما