دفاع در مقابل درخواست نفقه

دفاع در مقابل درخواست نفقه

ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی هر فرد اعم از زن و مرد است. بعد از ازدواج هم زن و هم مرد که پس از ازدواج زوج و زوجه نامیده می شوند از حقوق متفاوتی برخوردارند که در رابطه با زن یکی از مهم ترین حقوق زوجه نفقه است. در این مقاله به چگونگی دفاع در مقابل درخواست نفقه پرداخته شده است.

نفقه چیست؟

بر اساس ماده 1107 قانون مدني نفقه عبارت است از همه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن از قبيل مسكن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزينه هاي درماني و بهداشتي و خادم در صورت عادت يا احتياج به واسطه نقصان يا مرض.

نفقه بر عهده کیست؟

بر طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است.

نفقه در ازدواج موقت(صیغه)

بر طبق ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی در ازدواج موقت زن حق نفقه ندارد مگر این که در ضمن عقد شرط شده باشد یا بنای طرفین در هنگام عقد این بوده که شوهر حقوق زوجه را بپردازد.

دفاع در مقابل درخواست نفقه

هزینه درمان در نفقه

در قانون نفقه هزینه درمان زوجه جز هزینه های متعارف می باشد ولی چنانچه زوجه دچار بیماری صعب العلاج گردد که هزینه های بیماری گزافی داشته باشد زوج بر اساس نظر قاضی و در حد توان ملزم به پرداخت نفقه درمان می باشد.

چه زمان زوجه مستحق دریافت نفقه نخواهد بود؟

بر اساس ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی هرگاه زن بدون مانع شروع از ادای وظایف امتناع کند در واقع تمکین نکند مستحق حق خود نخواهد بود.

*تمکین به این معناست که زوجه در منزل مشترک کنار همسر زندگی نموده و از وظایف زناشویی اطاعت نماید.*

نفقه در دوران عقد

اگر زوجین پس از عقد دائم زمانی را جهت مراسم عروسی توافق نموده باشند تا آن زمان بر اساس قانون به زوجه نفقه تعلق نمی گیرد اما در شرایطی زوجین زمانی را جهت مراسم و زندگی مشترک توافق می نمایند ولی زوج به توافق عمل نمی نماید و زوجه بلاتکلیف می گردد که در این شرایط زوجه می تواند تقاضای نفقه نماید.

رابطه زناشویی در عقد و ارتباط آن با نفقه

چنانچه زوجین در دوران عقد و نکاح رابطه زناشویی نداشته باشند بر طبق ماده 1085 قانون مدنی زوجه تا تمام مهر به او داده نشده است ( و لو این که مهریه توسط دادگاه تقسیط گردد ) می تواند از تمکین و ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند و این امتناع اسقاط حق نفقه نمی کند.

دفاع در مقابل درخواست نفقه

جرم پرداخت نکردن نفقه

طبق ماده 53 قانون حمایت از خانواده، چنانچه مرد از پرداخت هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود امتناع نماید، مجرم  محسوب می‎ گردد و چنانچه مرد دفاعیات خویش را در دادگاه ارائه دهد ولی به دادگاه اثبات گردد که وی هزینه ها و نفقه همسر و فرزند خویش را نپرداخته است مجرم گشته و مجازات برای وی در نظر گرفته می شود.

دفاع در مقابل درخواست نفقه همسر

دفاعیات مرد در رابطه با درخواست نفقه همسر به چند مورد زیر منتهی می گردد:

  1. رد ادعای زوجیت (مرد ادعای زوجه مبنی بر این که وی در عقد و نکاحش بوده را رد نماید)
  2. ارائه اسناد و مدارک جهت اثبات واریز نفقه(فاکتورهای خرید و ….)
  3. طرح دعوای عدم تمکین
  4. اثبات کردن ترک منزل از سمت زوجه

نفقه فرزند بر عهده کیست؟

قبل از توضیح در رابطه با این موضوع باید به این قضیه اشاره نمود که مشاوره حقوقی قبل از ازدواج از بسیاری موارد طلاق جلوگیری خواهد کرد.. بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی:” نفقه فرزندان برعهده پدر می‌باشد بعد ازفوت پدر یا عدم توانایی او برای پرداخت نفقه به عهده اجداد پدری است درصورت نبودن پدرواجداد پدری و یا عدم قدرت آن‌ها برای پرداخت نمودن هزینه ها نفقه فرزند برعهده مادر قرار می‌گیرد. هرگاه مادر هم زنده و یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری وجدات پدری واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجدادوجدات مزبور ازحیث درجه اقربیت مساوی باشند نفقه را باید به حصه متساوی تادیه کنند”.

دفاع در مقابل درخواست نفقه فرزند

  • رد ادعای فرزند بودن خواهان(پدر در دادگاه ادعای فرزند را مبنی بر اینکه وی فرزند اوست رد نماید)
  • رد ادعای خواهان و اثبات پرداخت نفقه(ارائه اسناد و مدارک جهت اثبات واریز نفقه فرزند مثل فاکتورهای خرید و ….)
  • ارائه مدارک جهت بالای 18سال بودن سن فرزند
  • عدم ادامه تحصیل فرزند بالای 18 سال
  • برای فرزند دختر نیز ازدواج وی مانع از دریافت نفقه می گردد

درخواست تعدیل نفقه فرزند

با گذشت زمان نیازهای فرزند تغییر پیدا می کند که در این صورت مادر یا خود فرزند می توانند نسبت به درخواست تعدیل نفقه فرزند زیر 18 سال اقدام نمایند اما تعدیل نفقه از سوی شخص نفقه دهنده نیز قابل اجراست ممکن است منفق ورشکسته شود یا در پرداخت نفقه معسر گردد که در این صورت می تواند دادخواست تعدیل نفقه فرزند را ارائه دهد در این صورت دادگاه با تحقیق از وضعیت طرفین اقدام به قبول یا رد درخواست طرفین می نماید.

دفاع در مقابل ذرخواست نفقه

دلایل درخواست تعدیل نفقه فرزند

مواردی جهت درخواست تعدیل نفقه فرزند وجود دراد که در ذیل به آن اشاره شده است:

  • گذشت زمان و تورم
  • بالا رفتن هزینه های فرزند
  • ورشکستگی و اعسار نفقه دهنده
  • تغییر نیازهای فرزند

توجه داشته باشید در زمان ثبت دادخواست تعدیل نفقه ذکر دلایل درخواست بایستی مشخص و مستند باشد.

گروه حقوقی ایرانلا

ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون : طلاق ،نفقه ،مهریه ،قانون حضانت فرزند در سال 1402 و یا انتخاب داور برای طلاق و دفاع در مقابل نفقه ، شرایط وکالت در طلاق و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید با از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

 

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما