مراحل شکایت از مشاور املاک

مراحل شکایت از مشاور املاک

در رابطه با چگونگی آشنایی با مراحل شکایت از مشاور املاک ابتدا بایستی تعین نمود چه تخلفی صورت گرفته و آیا مدارک، دلایل، ادله  و مستندات کافی برای شکایت از مشاور املاک وجود دارد یا خیر. در صورت وجود تمامی موارد می توان نسبت به این موضوع اقدام نمود.

تخلفات مشاور املاک

همانطور که در تمامی مشاغل احتمال بروز تخلف می باشد در رابطه با مشار املاک نیز این موضوع صادق است. در زیر به مواردی اشاره شده که اگر از طرف مشاور املاک سر بزند تخلف محسوب شده و می توان به واسطه بروز این اتفاقات نسبت به مراحل شکایت از مشاور املاک اقدام نمود:

تخلفات تنظیم قرارداد

در بین تخلفاتی که از سوی مشاورین املاک صورا می گیرد اولین و مهم ترن آن تخلفات مربوط به تنظیم قرارداد است . به این صورت که در هنگام معامله بین طرفین، مشاور املاک اقدام به تنظیم قرارداد رسمی نمی نماید این مورد شامل گزینه های زیر می باشد:

  1. عدم درج صحیح اطلاعات در قرارداد اعم از اطلاعات خریدار و فروشنده و ملک و…
  2. عدم ارائه کد رهگیری به بهانه های مختلف
  3. عدم ارائه قرارداد به طرفین پس از تسویه کامل و انجام معامله
  4. عدم ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات

مراحل شکایت از مشاور املاک

• تخلفات در رابطه با بهای ملک

یکی از رایج ترین تخلفات در رابطه با مشاورین املاک در رابطه با قیمت است. به این شکل که با انعقاد قرارداد بین طرفین چه در زمینه اجاره و رهن و چه در رابطه با خرید و فروش مبالغ خارج از عرف تحت عنوان کمیسیون از طرفین اخذ شود. از آن جایی که هر صنف مقررات و درصدهای مربوط به خود را دارد در صورت تخطی از این مقررات و همچنین اخذ مبالغ بالاتر از درصد پیش بینی شده برای قرارداد، این امر تخلف محسوب خواهد شد.

• تخلفات خدماتی

تمامی مشاغل برای ارائه خدمات به وجود می آیند در واقع دلیل پیدایش مشاغل نیاز افراد جامعه و هدف آن رفع این نیازهاست. بنابراین مشاورین املاک نیز وظایفی دارند که بر اساس این وظایف بایستی خدماتی از قبیل مشاوره درست و اصولی، ارائه اطلاعات صحیح به مشتریان و… را به مشتریان عرضه نمایند. عدم انجام این خدمات و یا ارائه مشاوره و اطلاعات اشتباه به مشتریان تخلف محسوب می گردد.

• تخلفات صنفی

بر اساس قانون هر شغلی بایستی دارای جواز و یا پروانه کسب باشد تا تمامی معاملات زیر نظر قانون و به صورت قانونی صورت پذیرد. در رباطه با مشاورین املاک چنانچه بنگاه در اتحادیه مشاورین املاک عضو نباشد به این معناست که فعالیت وی قانونی نبوده و مقررات صنفی را زیر پا گذاشته است. از این رو برای تمامی مشاغل داشتن جواز کسب و پروانه کار الزامی است. عدم وجود پروانه و جواز کسب موجبات مراحل شکایت از مشائر املاک را فراهم می آورد.

• تخلفات کلاهبرداری

چنانچه مشاورین املاک اقدام به جعل اسناد، امضا و… نمایند تخلف محسوب شده و می توان با استناد به این موضوع نسبت به مراحل شکایت از مشاور املاک اقدام نمود. کلاهبرداری دارای مجازات سنگین در این زمینه خواهد بود.

مراحل شکایت از مشاور املاک

شکایت از مشاور املاک

در صورت بروز تخلفات و موارد فوق از سوی بنگاه با در دست داشتن اسناد و مدارک جهت اثبات تخلف و برای مراحل شکایت از مشاور املاک چند را وجود دارد که در ادامه به این روش ها اشاره شده است:

  • تماس با شماره تلفن 7334 و گزارش تخلف
  • مراجعه به سامانه آنلاین اتحادیه مشاورین املاک
  • مراجعه به سازمان تعزیرات و یا تماس با 135(گرانفروشی)
  • سامانه شکایت های مردمی 124
  • سامانه ارتباطات مردمی ریاست جمهوری
  • مراجعه به آدرس اینترنتی https://eadl.ir
  • در صورت عدم حل مشکلبه مراجعه قضایی برای ثبت شکایت از مشاور املاک مراجعه نمایید.

موارد شکایت از مشاور املاک

باید توجه داشته باشید که به هر دلیل واهی و غیر موثری نمی توانید اقدام به مراحل شکایت از مشاور املاک نمایید . در ادامه به برخی از متداول ترین دلایل شکایت از مشاورین املاک اشاره شده است:

  • گرانفروشی
  • عدم ارائه خدمات مناسب
  • عدم تنظیم قرارداد رسمی
  • تبانی با خریدار یا فروشنده
  • کلاهبرداری
  • و….

مراحل شکایت از مشاور املاک

مراحل شکایت از مشاور املاک

چنانچه از طریق تلفن گویا، آدرس اینترنتی و سازمان تعزیرات موفق به حل مشکل در رابطه با مراحل شکایت از مشاور املاک نشدید به صورت زیر عمل نمایید:

  1. جمع آوری مدارک، ادله و مستندات جهت اثبات تخلف صورت گرفته از سوی مشاور املاک
  2. مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  3. تنظیم شکواییه
  4. تعیین وقت رسیدگی(پس از ثبت شکوائیه و ارسال به مرع ذیصلاح وقت رسیدگی جهت بررسی مشکل تعیین می گردد که در تاریخ ابلاغ شده با در دست داشتن مدارک بایستی به مرجع قضایی مراجعه نمود.)
  5. پس از اتمام جلسه رسیدگی مقام قضایی با توجه به ادله موجود و اظهارات طرفین در رابطه با موضوع شکایت اظهار نظر می نماید.

مشاورین حقوقی-ملکی ایران لا

در صورتی که قصد شکات از مشاور املاک و یا هر گونه شکایت ملکی در رابطه با شکایت از پیمانکار ساختمان، فروش ملک رهنی، شکایت از طلا فروشی،فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار ، اعتراض یه اجرای حکم خلع ید،اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 ، عدم رعایت پخ 45 درجه، شکایت از همسایه به شهرداری و یا الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع دارید و خواهان کسب اطلاع از نحوه خرید زمین بدون سند و به خدمت گرفتن وکیل برای خرید ملک هستید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا  درخواست همراهی کارشناس ملکی-حقوقی در هنگام مذاکرات و انعقاد قرارداد داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما