شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن

شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن

یکی از مهم ترین مسائل در زمان خرید و فروش خودرو مسئه به نام زدن سند توسط خریدار یا فروشنده است. در زمان معامله خودرو توافقا خریدار مبلغی از قیمت خودرو را به زمان سند زدن موکول می کند که در واقع این مبلغ ضمانتی برای انتقال سند به نام ایشان است. ولی در مواردی فروشنده به دلایلی به عهد خود وفا نمی نماید و سند را به نام خریدار انتقال نمی دهد در این مرحله خریدار می تواند نسبت به شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن اقدام نماید.

تعریف سند در قانون

جهت شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن ابندا باید به تعریف سند از منظر قانون پرداخت. بر اساس ماده 1284 قانون مدنی سند عبارت است از نوشته ای كه هم شخص مدعی و هم طرف مقابل او یعنی خوانده دعوی قادر به استفاده از آن در محاكمه هستند. خواهان برای اثبات ادعایش و خوانده در مقام پاسخ به ادعای خواهان اسنادی را ارائه می دهند.

انواع سند

  1. اسناد رسمی
  2. اسناد عادی

اسناد رسمی

اسناد رسمی در وقاع اسنادی هستند که در اداره ثبت اسناد، املاک و سایر ادارات رسمی دولتی به ثبت رسیده باشد و از نظر قانونی رسمیت داشته باشند و در صورت نیاز امکان استعلام این اسناد از مراکز دولتی فراهم باشد.

اسناد عادی

این اسناد بر خلاف اسناد رسمی در ادارات ثبت اسناد ثبت نبوده و در قالب قولنامه و مبایعه نامه می باشند. قولنامه در حکم سند عادیست ولی این موضوع به معنای قابل استناد نبودن سند عادی نیست بلکه می توان از طریق اسناد عادی نیز با توجه به راهکارهای قانونی اثبات مالکیت با قولنامه را مطرح نمود. و با قولنامه نیز می توان نسبت به شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن اقدام نمود.

شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن

اثبات مالکیت با قولنامه در دادگاه

مطابق با ماده ۳۵ قانون مدنی تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود .برای اثبات مالکیت با قولنامه در مراجع قضایی، دادگاه سایر شواهد و قرائن را در کنار قولنامه قرار می دهد تا مالکیت شخص مدعی را مشخص نماید. منظور از شواهد و قرائن مواردی است که در ذیل به آن ها اشاره خواهد شد.

دلایل اثبات مالکیت با قولنامه

  • سند :

طبق ماده 1284 قانون مدنی: «سند، عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استناد باشد.»

  • شهادت شهود :

بر اساس بند ب ماده 230 قانون آیین دادرسی مدنی، به دلیل اینکه دعوای اثبات مالکیت، جزو دعاوی مالی است، نیازمند شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن، می باشد.

  • اماره تصرف:

بر اساس ماده 1235 قانون مدنی، اماره تصرف به این معنی است: « تصرف، بعنوان مالکیت، دلیل مالکیت است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.»

  • اقرار:

طبق ماده 1259 « اقرار، عبارت از اخبار به حقی است، برای غیر بر ضرر خود.»

  • قسم و سوگند:

طبق ماده 271 قانون آیین دادرسی مدنی: « در کلیه دعاوی مالی که فاقد دلائل و مدارک معتبر‌ دیگر باشد، سوگند شرعی می ‌تواند ملاک و مستند صدور حکم دادگاه قرار گیرد.» 

شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن

سند نزدن به دلیل پشیمان شدن از فروش

در مواردی فروشنده به دلیل پشیمان شدن از معامله، از انتقال سند به نام خریدار خودداری می نماید. این موضوع در صورتیست که در زمان انعقاد قرارداد و تنظیم قولنامه در یکی از بندهای قرارداد به مسئله پشیمانی اشاره شده و برای این موضوع وجه التزام در نظر گرفته شده است که در صورت پشیمانی فروشنده می تواند با پرداخت مبلغ وجه التزام به خریدار معامله را فسخ نماید.

تاخیر در سند زدن

برای شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن بایستی به دلایل سند نزدن پرداخت. با توجه به توضیحات فوق در سه مورد سند نزدن اتفاق می افتد:

  • در مواردی فروشنده صریحا اعلام می نماید که از معامله پشیمان شده و با پرداخت وجه التزام معامله را فسخ می نماید.
  • در شرایط دیگری فروشنده صراحتا اعلام می نماید که قصد انتقال سند را ندارد در این مورد می توان از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری و از فروشنده شکایت نمود.
  • در مورد سوم فروشنده مایل به انتقال سند هست ولی مشکلاتی برای وی پیش می آید که موجب تاخیر در سند زدن وی می گردد در این مرحله خریدار دو راهکار قانونی در پیش رو دارد:
  1. چنانچه در قرارداد برای تاخیر در انتقال سند جریمه ای مشحص شده باشد می توان از دادگاه خواستار این مبلغ برای دیرکرد در انتقال سند شد.
  2. اگر برای تاخیر در انتقال سند مبلغی در نظر گرفته نشده باشد دادگاه فروشنده را ملزم به انتقال سند در کوتاهترین زمان ممکن خواهد نمود.

موارد منع انتقال سند

در دو صورت دادگاه نمی تواند فروشنده را ملزم به انتقال سند نماید:

  1. در صورتی که سند رهنی و یا در بازداشت باشد.
  2. سند به نام فروشنده نباشد.

شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن

اقدام قانونی در زمان سند نزدن

همانطور که در مقدمه اشاره شد در زمان انعقاد قرارداد مبلغی از ثمن معامله در نزد خریدار باقی می ماند و پس از انتقال سند در دفترخانه به فروشنده در قالب چک یا وجه نقد تقدیم می گردد که این موضوع در قرارداد نیز ذکر خواهد شد. چنانچه در تاریخ مشخص شده خریدار در دفترخانه حاضر شود ولی فروشنده بدون دلیل موجه در دفترخانه حاضر نشود، خریدار می تواند در دفترخانه صورت وضعیتی از عدم مراجعه فروشنده تهیه نماید و از این طریق نسبت به شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن اقدام نماید. همچنین از شرکت و نمایندگی های  خرید و فروش خودرو نیز می توان به دلیل تاخیر در تحویل خودرو شکایت تنظیم نمود.

ارسال اظهارنامه

در رابطه با شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن در صورتی که در قرارداد تاریخ مراجعه فروشنده به دفترخانه ذکر نشده باشد خریدار می تواند با ارسال اظهارنامه و تعیین وقت به فروشنده اعلام نماید که چه زمانی در دفترخانه برای انتقال سند حاضر شود. چنانچه فروشنده بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده در اظهارنامه نیز نسبت به انتقال سند به نام خریدار اقدام ننماید مطابق ماده 145 قانون اجرای احکام مدنی با وی برخورد خواهد شد.

انتقال سند خودرو بدون حضور مالک بر اساس ماده 145

بر اساس ماده ۱۴۵ قانون اجرای احکام مدنی در رابطه با شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن :«هرگاه مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود (سند نزدن فروشنده)، نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا می‌کند.»

مشاورین حقوقی ایرانلا

نظر به ظرافت های خاص دعاوی در رابطه با خرید و فروش خودرو، شرکت های سازنده یا وارد کننده خودرو پیشنهاد می گردد قبل از طرح دعوا حتما با وکیل متخصص در دعاوی علیه شرکت های خودرویی مشورت نموده و حتی الامکان در طرح دعوا از وکیل دادگستری کمک بگیرید.

فراموش نکنید که رابطه شما با شرکت یا نمایندگی عرضه خودرو صرفا بر مبنای قرارداد نیست و در این مورد از حقوق قانونی و حمایتی برخوردار هستید که حتی اگر در قراردادتان پیش بینی نشده باشد می توانید از آن حقوق بهره مند گردید، دفتر حقوقی گروه وکلای قلم داد با باور به این نکته که حقوق  مصرف کنندگان خودرو مورد تضییع قرار گرفته است همواره در حمایت از آسیب دیدگان این صنعت تلاش داشته است با کمترین هزینه ممکن در کنار شهروندان قرار گرفته و برای احقاق حقوق ایشان تلاش نماید، چنانچه تمایل به بهره مندی از تجربیات وکلای این مجموعه در تشکیل پرونده مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه ، دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو، شکایت از خودرو ساز ،فریب در معامله خودرو و یامشاوره جهت شکایت از سالن های زیبایی،شکایت از دیجی کالا، تنظیم صلح نامه خودرو ، خرید حواله خودرو،شکایت از فروشنده خودرو معیوب، شکایت از فروشنده خودرو توقیفی از سراسر کشور می باشید می توانید با ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما