انتخاب داور برای طلاق

انتخاب داور برای طلاق

داوری که دادرسی خصوصی نیز به آن می‌گویند امروزه یکی از راه حل‌های مرسوم و رایج در حل و فصل اختلاف به حساب می‌آید. داوری در طلاق و انتخاب داور برای طلاق ویژگی های مختص به خود را دارد که تا حدودی آن را از سایر داوری ‌ها متمایز می‌کند.

داوری در طلاق

یکی از شروط الزامی در پذیرفتن طلاق، غیر از طلاق توافقی، انتخاب داور  است. زوجین می‌توانند از بین اقوام خود شخصی را به عنوان داور انتخاب نمایند. هر یک از زوجین باید یک نفر را به عنوان داور برای خود برگزینند. در صورت عدم معرفی داور دادگاه خود شخصی را معرفی می‌نماید.

ویژگی‌های داور طلاق

  • داشتن حداقل ۳۰ سال سن.
  • آشنایی با مسائل شرعی، اجتماعی، خانوادگی
  • شرط تاهل؛ البته محارم زوجه که همسرشان فوت کرده یا از هم جدا شده باشند، در صورت وجود سایر شرایط مذکور در این ماده به عنوان داور پذیرفته می‌شوند.

انتخاب داور برای طلاق

مراحل اداری داوری در طلاق

از آنجایی که داوری در طلاق به جز طلاق توافقی الزامی است. از این رو زوجین برای انتخاب داور لازم است که مراحل زیر را طی نمایند.

  • ثبت درخواست طلاق در سامانه ثنا؛
  • ازجاع درخواست به داوری و تلاش داورها برای منصرف کردن زوجین از طلاق؛
  • در صورت عدم معرفی داور از سمت هر یک از طرفین، دادگاه خود داور را تعیین و طرفین را به آن ارجاع می‌دهد. وی باید در جهت ایجاد سازش تلاش کند و اگر نتوانست دلایل خود مبنی بر عدم امکان سازش را مکتوب نماید؛
  • بررسی رای داور یا داوران توسط قاضی دادگاه و اعلام رای خود مبنی بر طلاق یا عدم طلاق: اگر نظر قاضی مخالف نظر داورها باشد باید در حکم خود حتما دلایل مخالفتش را اعلام نماید.

مدت زمان انتخاب داور

مدت زمان انتخاب داور برای دعوای طلاق یک هفته است. یعنی زوجین پس از ارجاع به داوری توسط قاضی، یک هفته فرصت دارند تا داوران خود را انتخاب و به دادگاه معرفی نمایند.

انتخاب داور برای طلاق

هزینه داوری

در خصوص هزینه انتخاب داور باید توجه کرد که اگر طرفین داور خود را از بین اقوام و بستگانشان انتخاب نمایند، الزامی به پرداخت هزینه ندارند. اما در صورت عدم معرفی و انتخاب داور توسط دادگاه باید مبلغ نود هزار تومان پرداخت کنند.

وظیفه داور

وظیفه داوران در دعوای طلاق برقراری سازش است. آنها باید بتوانند به عنوان یک شخص بی طرف و غیرقضایی بین زوجین صلح ایجاد کنند. با این حال اگر میسر نشد باید دلایل عدم امکان سازش را بیان نمایند.

شکایت از داور پرونده

جهت شکایت از داور پرونده و درخواست حکم بطلان رای بایستی دادخواست تنظیم نمود که این دادخواست طبق تبصره ماده 491 نیازمند پرداخت هزینه دادرسی نمی باشد.قانون گذار در موضوع داوری یک مورد را مستلزم تقدیم دادخواست می داند و آن، جایی است که مدعی در مواردی که ارجاع به داوری از طریق دادگاه نبوده پس از ابطال رای داور، قصد اقامه دعوا را داشته باشد. پس از تنظیم دادخواست و ارسال به مرجع ذیصلاح، قانونگذار پس از بررسی در صورت وارد نبودن اعتراض و شکایت مطروحه قرار رد آن را صادر می نماید و در صورت قبول دادخواست جهت اطلاع بیشتر و رسیدگی به موضوع جلسه رسیدگی برای حضور طرفین را تنظیم می نماید.

انتخاب رأی داور برای طلاق

داوری حضانت فرزند بعد از طلاق

بر اساس ماده 1169 قانون حضانت فرزند در سال 1400 حضانت فرزند بعد از طلاق تا سن 7 سالگی اگر منع قانونی نداشته باشد با مادر است و اولویت دارد و بعد از آن در صورت اختلاف حضانت و نگهداری طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

قانون ملاقات فرزند

طبق ماده 1174 قانون مدنی، در  رابطه با شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست ، حق ملاقات فرزند بعد از طلاق خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

گروه حقوقی ایرانلا

ضمن آرزوی پایداری و تداوم بنیان خانواده در کشور عزیزمان ،چنانچه در رابطه با مسائلی همچون :شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق ،انتقال حضانت فرزند به مادر، درخواست تعدیل نفقه فرزند ، دفاع در مقابل درخواست نفقه،دستور توقف اجرای رای داوری،اعتراض به اجرائیه رای داوری، مهریه ،شکایت از شوهر برای ضرب و شتم، دفاع در مقابل نفقه ، شرایط وکالت در طلاق ،ابلاغ تشکیل جلسه داوری، طلاق توافقی و…. دیگر موضوعات حقوقی به کمک و راهنمایی نیاز داشتید گروه حقوقی ایرانلا با گردآوری گروهی از باتجربه ترین و خبره ترین وکلا از سراسر ایران در خدمت شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی مجموعه را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل همانند تامین خواسته موضوع و اصطلاحی حقوقی است. تامین دلیل به معنای حفظ دلایل خواهان جهت اقامه دعوی است. زیرا ممکن است تا

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و تامین دلیل دو اصطلاح حقوقی است که در ظاهر شبیه یگدیگرند اما در واقع هر یک برای منظور خاصی انجام می پذیرند

چگونگی شکایت از سردفتر

چگونگی شکایت از سردفتر

در تمامی ارگان های دولتی انجام کار ارباب رجوع و احترام به وی سرلوحه کار و مقدماتی ترین مورد در رابطه با خدمت است. در

Select Language
تماس با ما