چک الکترونیکی چیست؟

چک الکترونیکی چیست؟

چک الکترونیکی چیست؟ یکی از اسناد تجاری معتبر در سراسر جهان می باشد. افراد طی معامله و خرید و فروش با یکدیگر مبالغ مورد نظر را از طریق چک به یکدیگر پرداخت می نمایند. در صورتی که چک دارای موجودی نباشد شخص می تواند اقدام به برگشت چک کرده و با دریافت گواهی عدم پرداخت مراحل قانونی جهت وصول چک را آغاز نماید.جهت صدور اجرائیه چک بر اساس قانون جدید می توان اجرائیه مستقیم چک را دریافت نمود.

چک الکترونیکی چیست؟

چک الکترونیکی نوع جدیدی از چک است که همان ماهیت و کارکرد چک کاغذی را دارد و شخص با صدور چنین چکی به بانک محال علیه دستور پرداخت وجه به دیگری از حساب جاری خود را می دهد . یکی از نوآوری های قانونگذار در اصلاحات سال 1397 قانون چک پیش بینی چک الکترونیکی بوده است.

چک الکترونیکی چیست؟

ویژگی های چک الکترونیکی

  1. تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست.
  2. امضاء بصورت امضای الکترونیکی می باشد.
  3. سامانه چکاد برای این امر راه اندازی شده است.
  4. سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک
  5. عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک
  6. عدم امکان سرقت و لذا صدور دستور عدم پرداخت توسط مشتری یا ذینفع یا قائم مقام قانونی وی در چهارچوب ماده 14 قانون صدور چک،ادعای مفقودی مصداق ندارد.
  7. چک الکترونیکی موضوع تبصره ماده 1 قانون اصلاح قانون صدور چک است که صدور،دریافت،تایید اطلاعات و انتقال آن به شخص دیگر در قالب”داده پیام” صورت گرفته و صدور آن منوط به “امضای الکترونیکی”صادر کننده است و مشمول قوانین و مقررات مرتبط با چک کاغذی حسب مورد می باشد.
  8. ضمانت در چک الکترونیکی به منظور التزام به تأدیه وجه توسط شخص و اشخاصی غیر از صادر کننده با”امضای الکترونیکی”ضامن/ضامنین و با تایید شخصی که ضمانت به نفع او صورت می گیرد(مضمون له) امکان پذیر است.
  9. در گواهینامه عدم پرداخت،عدم پرداخت چک الکترونیکی با تمام مشخصات قید می گردد.
  10. 1 استرداد لاشه چک برگشتی به صادر کننده به صورت انتقال سیستمی “چک الکترونیکی ” به صادر کننده

چک الکترونیکی چیست؟

  • برای اقدام علیه ضامن و ظهرنویسان چک تنها از طریق طرح دعوی از طریق دادگاه می توان اقدام نمود و از طریق اجرای ثبت، صرفا نسبت به صادر کننده چک می توان توقیف اموال انجام داد.
  • هزینه مربوط به مطالبه وجه چک به طور معمول 3/5درصد از بهای خواسته می باشد که به عنوان هزینه دادرسی دریافت می شود که این مبلغ در مراحل واخواهی و تجدید نظرخواهی حدود 4/5درصد از بهای خواسته می باشد که به عنوان هزینه دادرسی دریافت می گردد.
  • معمولا در صورت پیگیری از طرق اجرای ثبت پرونده سریع تر از دادگاه به نتیجه می رسد که البته شاید در تهران این موضوع به علت حجم بالای پرونده ها، صدق نکند و فرایند پرونده با کندی صورت پذیرد.
  • با اقدام از طریق اجرای ثبت، لاشه چک نزد اجرای ثبت باقی می ماند و امکان طرح دعاوی دیگر ممکن نمی باشد.
  • نکته مهم دیگر این است که با اقدام نمودن از طریق دادگاه، اموالی که دارای سند رسمی نیستند را نیز می توان توقیف نمود و به مزایده گذاشت. مانند خانه و زمین های قولنامه ای و….
  • چک های جدید

    • اولین مورد تفاوت در چک های جدید با قدبم رنگ این چک هاست که به رنگ بنفش است.
    • چــک‌های جـــدیــد دارای شنــاسه یکتـــای ۱۶ رقمــی در سمـت چـپ بالای هر برگ هستند و بر روی هر یک از چک ها QR کد چاپ می‌شود.
    • متن «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی چک درج شده است.

چک الکترونیکی چیست؟

  • قانون جدید چک

    • جایگزینی پشت‌نویسی چک‌های طرح جدید از طریق ثبت انتقال در سامانه صیاد
    • لزوم صدور چک‌ در وجه ذینفع مشخص و ممنوعیت صدور آن در وجه حامل
    • ممنوعیت دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، از صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد
    • لزوم ثبت تمام چک‌های جدید در سامانه صیاد، هنگام ثبت، تایید و انتقال
    • درخواست عدم پرداخت وجه چک

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

لازم به ذکر است گروه مشاورین حقوقی ایران لا با بهره مندی از وکلای خبره در تمامی زمینه های حقوقی به صورت تخصصی در رابطه با تمامی مسائل حقوقی و اسناد مالی مانند گواهی عدم پرداخت، صدور اجرائیه چک ، محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک،صدور اجرائیه برای چک صیادی ، چک های قدیمی و همچنین شرایط اجرای چک صیادی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق ارتباط با ما درخواست مشاوره حقوقی با مشاورین حقوقی این مجموعه داشته باشید .

پشتبانی تمام وقت، حق وکالت منصفانه، تجربه و سابقه بالا، تسلط کافی بر تمامی قوانین قضایی، وجدان کاری بالا و … همگی از مزایای بهره گیری از وکلای موسسه حقوقی قلمداد محسوب می شود.

 

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما