مجازات انتشار تصاویر خصوصی

مجازات انتشار تصاویر خصوصی

حریم خصوصی هر فرد مختص به خود وی بوده و طبیعتا هیچ شخصی علاقه ای به انتشار حریم خصوصی خود ندارد. در موارد زیادی به دلیل دشمنی، اختلاف، انتقام و…. افراد اقدام به انتشار تصاویر خصوصی یکدیگر در فضای مجازی و یا ارسال برای عموم می نمایند که در این صورت عمل ایشان دارای جرم بوده و شخص متضرر می تواند بابت مجازات انتشار تصاویر خصوصی از وی شکایت نماید.

مجازات انتشار تصاویر خصوصی

حریم شخصی

حریم شخصی در واقع به معنای فضای مادی یا معنوی مختص به هر فرد می باشدکه طبیعتا علاقه ای به افشای آن و یا دخالت سایر اشخاص در این دایره امن را ندارد. در اوایل دهه 1920 دادگاه ها و مراجع قانونی واقع در آمریکا به این موضوع و اهمیت حریم خصوصی توجه نشان دادند و قوانینی برای مجازات انتشار تصاویر خصوصی تعیین نمودند.

انواع حریم خصوصی

  • حریم خصوصی اطلاعاتی (Information Privacy)
  • حریم خصوصی ارتباطی (Communication privacy)
  • حریم خصوصی جسمانی (Bodily privacy)
  • حریم خصوصی مکانی (Territorial privacy)
  • حریم خصوصی شخصیتی (personality privacy)

مجازات انتشار تصاویر خصوصی

مجازات انتشار تصاویر خصوصی

ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی در رابطه با انتشار تصاویر خصوصی و مجازات انتشار تصاویر خصوصی افراد صراحتا اعلام می دارد : اگر انتشار تصاویر خصوصی بدون رضایت باشد و موجب ضرر و حتک حیثیت شود مجازات زندان و جزای نقدی دارد و در صورتی که این اقدام آثار دیگری از جمله آزار و اذیت و خسارات دیگری به وجود آورد به ابعاد مختلف موضوع در محاکم قضایی رسیدگی می شود.

ماده 745 قانون مجازات اسلامی

در رابطه با مجازات انتشار تصاویر خصوصی هر شخصی به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد،به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا صد و پنجاه میلیون (۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

افشای اسرار خصوصی اشخاص

افشای اسرار خصوصی اشخاص علاوه بر اینکه امری غیر اخلاقی است جرم نیز تلقی می شود. بر اساس به ماده 545 قانون مجازات اسلامی و ماده 16 قانون جرایم رایانه ای تهدید به افشای اسرار خصوصی دیگران در قانون جرم محسوب شده و مجازات آن جزای نقدی و از 3ماه تا 2 سال حبس تعیین شده است.

و اما در صورتی که شخص متضرر سهوا و یا عمدا شخص بی گناهی را به عنوان شخص خاطی معرفی کرده و از ایشان شکایت نماید در صورت عدم اثبات فرد بی گناه می تواند در رابطه با اعاده حیثیت طرح دعوا نماید.

مجازات انتشار تصاویر خصوصی

طرح شکایت اعاده حیثیت

چنانچه فردی پس از احراز بی گناهی در رابطه با مجازات انتشار تصاویر خصوصی، قصد طرح شکایت در مورد اعاده حیثیت و مجازات آن داشته باشد ابتدا بایستی شکواییه تنظیم نماید. در حال حاضر شاکی می تواند با در دست داشتن مدارک و دلایلی که ادعای وی را ثابت می نماید با مراجعه به دفاتر قضایی اقدام به تنظیم شکواییه نماید. پس از طرح شکایت، شکواییه به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد. بعد از بررسی مدارک و شواهد موجود در پرونده قاضی حکم را صادر می نماید. چنانچه دلایل برای اثبات ادعا کافی نباشد در مرحله اول مقام قضایی حکم منع تعقیب صادر می نماید و در صورت اثبات جرم متهم را به مجازات محکوم خواهد نمود.

مشاورین حقوقی ایران لا

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به مجازات انتشار تصاویر خصوصی، جرایم رایانه ای،جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت،اعاده حیثیت و مجازات آن ،ورود به عنف و مجازات آن، مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه و اخاذی و زورگیری و مجازات آن  در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانند وکیل تامین اجتماعی، فحاشی در اینستاگرام و یا شکایت از پیج فروش در اینستاگرام ، اعاده حیثیت و مجازات آن ، شکایت انتظامی از وکیل ، شکایت از پلیس راهور و طرح شکایت در این رابطه هستید و در این راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی دارید می توانید از طریق مشاورین حقوقی ایران لا با مشاورین خبره و متخصص مشکلات خود را طرح و از راهکارهای قانونی در این رابطه بهره مند شوید .

همواره می توانید از طریق تماس با مجموعه مشاورین ایران لا درخواست مشاوره تلفنی در رابطه با کلیه مسائل حقوقی با مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما