مالیات بر ارزش افزوده صادرات

مالیات بر ارزش افزوده صادرات

مالیات یکی از منابع در آمد دولت هاست که به طور مستقیم و غیر مستقیم از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می گردد. در رابطه با صادرات و واردات نیز بر اساس فاکتورهایی که در ادامه به توضیح خواهیم پرداخت پرداخت مالیات وجود دارد. مالیات بر ارزش افزوده صادرات یکی از انواع مالیات هاست که پرداخت آن به شرایطی بستگی دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده صادرات

در کل مالیات صادرات یک نوع مالیات بر ارزش افزوده است که چنانچه افراد قادر به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور نباشند 9 درصد از درآمد ایشان که حاصل از صادرات بوده به عنوان مالیات دریافت خواهد شد.

نحوه محاسبات مالیات صادرات

همانطور که می دانیم صادرات باعث رشد و توسعه چرخه اقتصادی و ورود ارز به کشور می گردد از همین جهت و بر اساس ماده 141 قانون مالیات های میتقیم بسیاری از کالاهای صادراتی معاف از مالیات هستند. لازم به ذکر است که این قانون در رابطه با صادرات مواد خام به 20 درصد درامد حاصل از صادرات کاهش پیدا می کند.

قانون معافیت مالیات بر ارزش افزوده صادرات

بر اساس ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده تمامی کالاها و خدمات به شرط آن که از طریق مبادی خروجی رسمی با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در مورد صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تایید نزدیکترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تایید بانک مرکزی یا سایر اسناد و مدارک مثبته.» از پرداخت مالیات صادرات معاف خواهند بود.

مالیات بر ارزش افزوده صادرات

مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی به درآمد اشخاص تعلق می گیرد. طبق قانون مالیات های مستقیم کارفرما بایستی مبلغی از دستمزد کارمند را جهت مالیات تکلیفی نزد خود نگه داشته و به دولت ارائه دهد. در واقع این مبلغ مالیاتی است که کارمند در طول سال می بایست به دولت بپردازد.

مالیات تکلیفی شخص حقیقی

مالیات صادرات مربوط به شخص حقیقی بر اساس جدول زیر می باشد:

مالیات بر ارزش افزوده صادرات

مالیات تکلیفی شخص حقوقی

مالیات شخص حقوقی اعم از شرکت ها ، ارگان ها، موسسات و …. ارتباطی با درآمد ایشان نداشته و اشخاص حقوقی مکلف به پرداخت 25 درصد مالیات سالانه خواهند بود.

صادرات لوازم بهداشتی

در رابطه با صادارات لوازم و اقلام بهداشتی ابتدا لازم است پروانه بهداشت اخذ نمایید. پروانه بهداشتی صادرات مجوزیست که هر محصولی به آن  نیازمند بوده و مورد تایید نهادهای بهداشتی و رسمی است. همچنین اخذ مجوز بهداشت برای واردات دارو نیز تابع قوانین و شرایط خاصی است.

جهت اخذ مجوز بهداشت برای صادرات باید دانست که صادرات از جمله مواردی است که باید بابت آن استانداردهای بهداشتی محصول اخذ گردد. پروانه بهداشتی صادرات شامل تمام مجوزهای است که سازمان غذا دارو صادر می‌نماید. همچنین پروانه بهره‌برداری بهداشت، پروانه ساخت، پروانه بهداشت و استانداردهای بهداشتی شرکت‌ها طی آزمایشات سازمان غذا و دارو حاصل می‌گردد.

مدارک لازم جهت اخذ مجوز بهداشت برای صادرات

۱-درخواست کتبی در سربرگ واحد تولیدی همراه با نام و مهر و امضا مدیرعامل ومسئول فنی واحد تولیدی

۲-فرم تعهدنامه گزارش صادرات محصولات (جهت گواهی مدت دار)
۳-نامه رسمی شرکت تولید کننده در خصوص اظهار عدم استفاده از ارز حمایتی جهت تولید محصولات مورد تقاضا جهت صادرات
4-فهرست محصولات صادراتی(Packing List) گمرکی به طور دقیق شامل نوع و مقدار و تاریخ وسری ساخت  و دارای شماره وتاریخ و مهر و امضا تولید کننده

۵-تصویر پروانه ساخت معتبر محصول/محصولات مورد تقاضای صادرات

۶-معرفینامه رسمی در سربرگ شرکت تولیدی در صورتیکه صادرات توسط شرکت بازرگانی صورت می گیرد (در صورت نیاز)

۷-نتایج آزمون کنترل کیفی مستمر و آزمایشات خاص (فلزات سنگین، باقی مانده سموم و …. درصورت نیاز)  بر روی محصولات مورد تقاضای صادرات (توسط مسئول فنی یا آزمایشگاه همکار با سربرگ و مهر وامضا مسئول فنی)

۸-عکس برچسب محصول حاوی مشخصات به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد و تاریخ تولید و انقضا میلادی (بغیر از افغانستان که زبان فارسی و تاریخ شمسی است)
۹-فرم تایپ شده انگلیسی گواهی بهداشت (به صورتword)

۱۰-تصویر کارت فعالیت مسئول فنی

مالیات بر ارزش افزوده صادرات

مالیات صادرات میوه

یکی از صادرات های موجود صادرات میوه است به این دلیل که میوه جز اقلام فاسد شدنی است نگهداری این محصولات دارای ریسک زیادی می باشد از طرفی به دلیل وجود میوه های درجه یک در کشور امکان صادرات بالایی برای این کالا وجود دارد. به همین دلیل صادرات میوه از اهمیت و نکات قابل توجه زیادی برخوردار است.

صادرات میوه معاف از قانون بازگشت ارزی است به این صورت که ارزی که از صادرات میوه و محصولات کشاورزی به دست می آید نیازی به بازگشت ارز ندارند به عبارت دیگر صادرات میوه از مالیات صادرات معافست.

معافیت صادرات کالا و خدمات

در رابطه با صادرات یک سری اقلام و کالاها معاف از مالیات هستند که در زیر به معرفی آن ها پرداخته شده است:

در کل برای کالاهای غیر نفتی معافیت 100 درصدی مالیات صادرات وجود دارد و چنانچه کالایی در لیست پایین وجود نداشته باشد مشمول 50 درصد مالیات خواهد شد.

  • محصولات کشاورزی فراوری نشده
  • کالاهایی که توسط مسافران وارد کشور می شوند(در صورت که مازاد بر نیاز نبودن)
  •  دام و طیور زنده، زنبور عسل، آبزیان و نوغان
  • کالاهای اهدایی بلاعوض به وزارتخانه ها، موسسه های دولتی، نهاد های غیر دولتی
  • انواع بذر، کود، سم و نهال
  • تمام کالاهای حوزه کتاب، مطبوعات، لوازم تحریر و موارد دیگر
  • آرد خبازی، گوشت، نان، برنج، شیر، حبوبات، قند، پنیر، سویا، شیرخشک برای کودک و روغن نباتی
  • انواع دارو، خدمات درمانی، خدمات حمایتی و توانبخشی، لوازم مصرفی درمانی
  • تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، رادار و موارد دیگر که مورد نیاز وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی
  • فرش دستباف
  • تمام اقلام نظامی و انتظامی، امنیتی پیشنهادی توسط وزارت دفاع کشور
  • خوراک دام و طیور
  • خدمات حمل و نقل عمومی ریلی، هوایی، جاده ای، مسافری برون شهری و درون شهری و دریایی
  • خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق طبق قانون مالیات های مستقیم
  • انواع خدمات آموزشی و پژوهشی  طبق پیشنهاد وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، آموزش و پرورش، درمان و آموزش پزشکی و موارد دیگر
  • خدمات اعتبار بانک ها و خدمات بانکی، موسسه ها و تعاونی های اعتباری، صندوق های قرض الحسنه مجاز و خدمات معاملات کالاها در بورس ها و بازارهای خارج از بورس

مشاورین حقوقی ایرانلا

گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجوعه ای از بهترین وکلا در تمامی زمینه های حقوقی و در سر تا سر ایران می تواند در مواردی همچون شرایط تاسیس پایگاه سلامت و اخذ مجوز بهداشت برای واردات دارو، مجوز حمل و نقل بین المللی کالا و یا ترخیص کالا از گمرک ، ارزش افزوده سیگار، استرداد مالیات ارزش افزوده،شکایت مالیاتی به دیوان عدالت اداری، نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده و اطلاعات تکمیلی در رابطه با تبصره ماده 100 سال 1402 و یا اعمال نرخ صفر مالیاتی و همچنین مشاوره های حقوقی در زمینه های متفاوت راهنمایی های لازم را به شما عزیزان ارائه دهد و در اخذ تمامی مجوزها از پایه تا انتها درکنار شما باشد. همچنین همواره می توانید با تماس با مجموعه ایرانلا درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی ایرانلا در تمامی زمینه ها داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما