نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده

نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده

پرداخت مالیات مسئله ای فراگیر و عمومی است. امروزه پرداخت مالیات اکثر امور به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می گیرد در همین رابطه، گروه حقوقی ایرانلا به چگونگی و نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده را در این نوشتار برای مودیان پرداخته است.

سامانه ادراه مالیات

کلیه مودیان جهت پرداخت مالیات بایستی به سایت www.my.tax.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به کلیه پرداختی های مالیاتی اعم از مالیات عقب افتاده، نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده، جرائم مالیاتی و …. اقدام نمایند.

نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده

ورود به سامانه مالیات

برای ورود به سامانه ابتدا مودی بایستی نام کاربری و رمز عبور خویش را وارد نماید. پس از این مرحله در سمت چپ سامانه گزینه ورود به سامانه ارزش افزوده را انتخاب نموده و یا از منوی سمت راست فهرست پرونده های مالیاتی را انتخاب نمایید. با کلیک بر روی این گزینه صفحه دیگری باز خواهد شد که در این صفحه جدولی با عنوان پردازشگر تراز سامانه گشوده می شود.

جدول پردازشگر تراز سامانه

جدول پردازشگر نراز سامانه شامل موارد زیر است:

  1. شماره اقتصادی
  2. شماره رهگیری
  3. سمت
  4. شماره پستی
  5. وضعیت پرونده

در انتهای جدول گزینه جزئیات پرونده وجود دارد، در این قسمت مودی با کلیک بر روی این گزینه می تواند اطلاعات پایه و اطلاعات مالیاتی خویش را ویرایش نماید.

ورود به سامانه ارزش افزوده

پس از طی مراحل فوق در بالای صفحه روی گزینه ورود به سامانه ارزش افزوده کلیک نمایید. توجه داشته باشید در این مرحله خطاهایی با عنوان ثبت نام به درستی انجام نشده یا خطاهای دیگر از سوی سامانه مالیات وجود دارد. هر یک از این خطاها مربوط به پرونده الکترونیک مودی است. در صورت مواجهه با این خطاها مودی بایستی با مراجعه به گزینه بروز رسانی و تکمیل ثبت نام نسبت به بروز کردن اطلاعات خود اقدام نماید. با کلیک روی گزینه بروز رسانی وارد پرونده الکترونیک خواهید شد در این جا در رابطه با خطای مالیاتی توضیح داده شده که با مطالعه توضیحات و انتخاب گزینه ویرایش می توانید مشکل را رفع کنید.

*توجه: در صورتی که اطلاعات به ویرایش نیاز داشتند پس از انجام ویرایش به صفحه اصلی برگشته و مجددا بر روی گزینه ورود به سامانه ارزش افزوده کلیک نمایید.*

نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده

انتخاب اظهارنامه بر اساس کسب و کار

پس از انجام مراحل قبل به صفحه ای با آدرس www.tax.payerindex منتقل می شوید و مودی با توجه به کسب و کار خویش در نوار کنار صفحه یک گزینه را انتخاب می نماید. گزینه ها شامل موارد زیر است:

  • تسلیم اظهارنامه عادی
  • تسلیم اظهارنامه نوشابه و سایر کالاهای آسیب رسان
  • تسلیم اظهارنامه سوخت
  • تسلیم اظهارنامه دخانیات
  • تسلیم اظهارنامه آلایندگی
  • تسلیم اظهارنامه ویژه شماره گذاری خودرو
  • تسلیم اظهارنامه ماده 73 قانون 5 ساله ششم

چنانچه کسب و کار مودی در موارد بالا بود انتخاب می نماید و در صورتی که جز موارد بالا نبود گزینه اول یعنی تسلیم اظهارنامه عادی را انتخاب خواهد نمود.

نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده

با کلیک بر روی گزینه تسلیم اظهارنامه عادی پنجره جدیدی گشوده می شود که در این پنجره سال عملکرد و شماره دوره جهت ارسال اظهارنامه ذکر گردیده بدیهی است مودی در این دو کادر بایستی سال عملکرد و دوره مد نظر خویش را وارد نماید.

فرم مالیات بر ارزش افزوده

جهت نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده چنانچه تمامی موارد بالا را به درستی انجام داده باشید به صفحه ای منتقل خواهید شد که در آن فرم مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد منتقل می شوید. فرم مالیات بر ارزش افزوده از چند قسمت کلی تشکیل شده است:

  1. قسمت اول: سال عملکرد، مدت دوره مالیاتی، اطلاعات کد رهگیری
  2. قسمت دوم: مشخصات مودی
  3. قسمت سوم: فروش کالا
  4. قسمت آخر: خرید کالا

توجه داشته باشید در نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده تغییراتی ایجاد شده به این شکل که در قسمت های خرید و فروش کالا دو گزینه اضافه شده است که برای فروش کالا گزینه مالیات و عوارض برگشت از فروش کالا و خدمات و تعدیلات و برای خرید گزینه مالیات و عوارض برگشت از خرید کالا و خدمات و تعدیلات اضافه شده است.

در نهایت با تکمیل این اطلاعات، اظهارنامه را ثبت و ارسال نمایید.

نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

با توجه به توضیحات فوق و الزام به پرداخت مالیات در تمامی مشاغل پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تنظیم اظهار نامه و تسلیم آن حتما با یک وکیل و مشاور حقوقی در زمینه مالیاتی و وکیل دعاوی مالیاتی مشورت نمایید . گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجموعه ای از بهترین و زبده ترین وکلا در تمامی زمینه های حقوقی بصورت تخصصی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره حضوری و تلفنی داشته باشید و از راهنمایی های این مجموعه برخوردار شوید .

همچنین چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه باشکایت مالیاتی به دیوان عدالت اداری، مالیات اجاره مغازه، اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان، مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی، مالیات خرید و فروش سکه و مالیات بر خرید وفروش ملک تجاری ، مالیات بر ارزش افزوده سیگار 1402 و اعمال نرخ صفر مالیاتی ،مالیات بر ارزش افزوده صادرات و مالیات ایرانیان مقیم خارج و …  دارید مشاورین حقوقی ایرانلا به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی شما خواهند بود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما