نکات حقوقی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

نکات حقوقی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

امروزه خرید و فروش در فروشگاه‌های اینترنتی به سبک رایجی از معامله تبدیل شده به خصوص بعد از کووید ۱۹ تمایل مردم به خرید و فروش در فروشگاه‌های اینترنتی دو چندان گشت. در این سبک از معامله نکات حقوقی وجود دارد که آشنایی با آنها از ورود خسارت‌های احتمالی تا حدودی کم می‌کند.

خرید و فروش آنلاین چیست؟

خرید آنلاین امروزه به واسطه پلتفرم‌های گوناگون وسعت زیادی پیدا کرده است و در کل می‌توان گفت به تمامی معاملات که در ازای مبلغی مشخص کالایی خریداری می‌شود در بستر اینترنت خرید و فروش آنلاین گفته می‌شود.

مزایای خرید و فروش اینترنتی

خرید و فروش آنلاین که در سطح جهان گسترش چشم گیری داشته است تقریبا از زمان شروع با اقبال گسترده‌ای رو به رو شد. از مهمترین مزایای این روش نسبتا تازه، می‌توان به صرفه جویی در زمان، سهولت در مقایسه، تنوع و کثرت مدل و محصول، دیدن نظرات و امکان مقایسه با دیگر محصولات   اشاره کرد.

معایب خرید و فروش اینترنتی

با وجود مزایای کثیر خرید و فروش اینترنتی، باید دانست که معایب این روش نیز کم نیست. کلاهبرداری، به خطر افتادن امنیت و حریم خصوصی کاربرها، تاخیر در دریافت کالا، عدم ارتباط مستقیم با فروشنده، عدم رویت جنس به صورت حضوری و در نتیجه احتمال معیوب بودن کالا از مهمترین معایب خرید اینترنتی به حساب می‌آید.

نکات حقوقی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

نکات حقوقی که باید در خرید اینترنتی رعایت کرد:

  • هنگام خرید از سایت‌ها حتما به داشتن نشان اینماد توجه نمایید. اگر چه اینماد یک نشان الزامی نیست با این حال داشتن این نشان به معنی دارا بودن مجوز رسمی است. که امکان پیگیری حقوقی را راحت‌تر می کند.
  • اگر خرید شما مطابق با معامله یا تعهد نبوده است کالا و یا خدمات ارجاع داده می‌شود و هزینه ارجاع بر عهده تامین‌کننده کالاست.
  • طبق ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک: «در هر معامله‌ای که به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می‌شود، خریدار حق انصراف بدون قید و شرط و بدون دلیل از انجام معامله دارد، در واقع حق فسخ یک طرفه از سوی مشتری فرض شده که بدون هیچ اقدام خاصی می‌تواند آن را اعمال نماید.»

ماده 37 قانون تجارت الکترونیک

بر طبق این ماده، در خرید اینترنتی خریدار این حق را دارد که حتی بدون معیوب بودن کالا و صرفا به جهت عدم تمایل، جنس خریداری شده را پس بدهد، اما برای اعمال این حق باید در نظر داشت که فروشنده شرط دیگری نگذاشته باشد. در برخی موارد اعمال این حق صرفا در صورت صحت بسته بندی امکان‌پذیر است.

نکات حقوقی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

مراحل قانونی تاسیس فروشگاه اینترنتی

در رابطه با مراحل قانونی تاسیس فروشگاه اینترنتی و برای راه اندازی سایت اینترنتی نیاز به ٣ مجوز ذیل مجوز دارید:

١مجوز از سامانه‌ی نماد الکترونیکی

۲  مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال

۳مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مشروط به اینکه تقاضای متقاضی در سامانه اینماد مشمول قانون نظام صنفی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی باشد.

دادسرای جرائم رایانه ای

چنانچه شکایت از پیج فروش اینستاگرام و یا شکایت به خاطر فحاشی در اینستاگرام طریق دادسرای جرایم رایانه ای صورت گیرد دادسرا پرونده را به پلیس فتا ارجاع می دهد. در این زمان پلیس فتا پیگیری و تحقیقات لازم در رابطه با کلاهبرداری اینترنتی و صحت آن را انجام خواهد داد تحقیقات شامل چک کردن حسابی که واریز به آن انجام شده و یافتن صاحب حساب و ….

پس از انجام تحقیقات پلیس فتا نتیجه را به دادسرا اعلام می نماید و دادسرا پس از بررسی در مورد اینکه جرمی صورت گرفته یا خیر اظهار نظر می کند و چنانچه با توجه به مدارک و نتیجه تحقیقات یکی از جرائم رایانه ای محرز گردد پرونده به دادگاه کیفری ارجاع می گردد. در صورت محرز نشدن جرم نیز ادعا به کلی رد شده و نوبت رسیدگی صادر نخواهد شد.

نکات حقوقی خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

مشاورین حقوقی ایرانلا

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و طرح شکایت در این رابطه هستید و در نیاز به مشاوره و راهنمایی و وکیل جرائم رایانه ای متخصص در این زمینه دارید می توانید از طریق مشاورین حقوقی ایران لا با مشاورین خبره و متخصص مشکلات خود را طرح و از راهکارهای قانونی در این رابطه بهره مند شوید .

همواره می توانید از طریق تماس با مجموعه مشاورین ایران لا درخواست مشاوره تلفنی در رابطه با کلیه مسائل حقوقی با مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما