بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

از آن جایی که شغل پزشکی با جان انسان ها سر و کار دارد لذا خطر و ریسک در این شغل نیز بسیار بالاست. ضمن اینکه بیمه مسئولیت برای تمامی مشاغل امری لازم و کارآمد است باید اذعان داشت این بیمه برای پزشکان امری حیاتی تر خواهد بود . در این جا این سوال پیش می آید که بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟ در این مقاله در مورد مزایای این بیمه به طور کامل پرداخته شده است.

بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

یکی از انواع بیمه مسئولیت حرفه ای بیمه مسئولیت پزشکان است. یکی از مسائل حائز اهمیت برای پزشکان بعد از مالیات پزشکان، بیمه مسئولیت ایشان می باشد. بر طبق قوانین این بیمه هر مسئولیتی که پزشک در برابر بیمار خود دارد پس از انجام بیمه مسئولیت به بیمه گذار منتقل شده و در صورت بروز حوادثی مانند خطا و اشتباهات پزشکی ایشان جوابگو خواهند بود. پوشش این بیمه تا جایی است که حتی اگر خود بیمار نیز رضایت قانونی از روند مداوای خویش داشته باشد بیمه مسئولیت پزشکان مطابق بیمه‌نامه مسئولیت پزشک را در قبال بیمار عهده دار خواهد بود.

چه نوع خساراتی تحت پوشش بیمه پزشکان است؟

قطعا ای سوال پیش می آید که بیمه مسئولیت پزشکان چه غراماتی را تحت پوشش خود دارد :

  1. غرامت نقص عضو
  2. غرامت فوت

فوت

در صورتی که بیمار به دلیل خطای پزشکی، پزشک و یا پیراپزشک فوت نماید مبلغ دیه وی توسط بیمه مسئولیت پزشکان بر اساس قانون به ورثه ایشان پرداخت خواهد شد.

این مبلغ در سال 1401، در ماه های حرام 800 میلیون تومان و در ماه های عادی مبلغ 600 میلیون تومان خواهد بود.

بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

نقص عضو

چنانچه بر اثر خطای پزشکی بیمار دچار نقص عضو گردد بیمه موظف است دیه نقص عضو را بر اساس قانون و تعرفه به بیمار پرداخت نماید. از آن جایی که هنگام بیمه توسط پزشک سقف تعهد توسط وی تعیین می گردد در زمان بروز حادثه نیز بیمه بر اساس همان سقفی که پزشک که در این جا بیمه گزار تلقی می شود، خسارت را پرداخت خواهد نمود.

چه مواردی خارج از تعهدات بیمه مسئولیت پزشکان است؟

• چنانچه کار انجام شده توسط پزشک یا پیراپزشک خارج از وظایف شغلی یا صنفی وی باشد.

• در صورتی که پزشک یا پیراپزشک به دلایل مختلف (مصرف مواد مخدر، الکل یا داروی خواب‌آور) هوشیاری لازم جهت مداوای بیمار نداشته باشد و همین موضوع منجر به بروز صدماتی گردد.

• اگر که پزشک یا پیراپزشک بر خلاف قوانین اقدام پزشکی انجام دهد.

• چنانچه صدمات ناشی از تشعشعات یونیزه، هسته‌ای یا پرتوهای انرژی به بیمار وارد شود، مگر اینکه این موارد جزئی از روند درمان بیمار باشد.

• انجام هر گونه بیهوشی خارج از محیط بیمارستان.

• هر گونه خسارت عدم النفع بیمار نیز شامل بیمه مسئولیت پزشکان است برای مثال در صورتی بیمار توسط معالجه پزشک، موقعیت شغلی خود را از دست داده باشد.

تبصره : در رابطه با شکایت از پزشک بدون پروانه یا مجوز و همچنین اعتراض به گواهی پزشکی قانونی باید بدانید که این موضوعات در صلاحیت و مسئولیت بیمه مسئولیت نیست.

حق بیمه مسئولیت پزشکان

حق بیمه مسئولیت بر 2 اساس محاسبه می‌گردد:

1. تخصص و حوزه کاری پزشک یا پیراپزشک

2. سقف پوشش مورد درخواست برای بیمه مورد نظر

نکات مهم در رابطه بیمه مسئولیت پزشکان

• درصورت محکوم شدن پزشک بیمه گزار به پرداخت دیه، بیمه‌گر موظف به پرداخت معادل ریالی ارزان‌ترین نوع دیه در قانون دیات است.

• چنانچه طبق نظر بیمه‌گر خسارت وارد شده مشخص بوده و جزو پوشش‌های بیمه مسئولیت پزشکان قرار گیرد، پزشک قبل از رأی دادگاه می تواند اقدام به پرداخت خسارت بیمار زیان‌دیده نماید.

• نکته قابل توجه در مورد بیمه مسئولیت پزشکان توجه به این موضوع است که محدوده پوشش این بیمه فقط در کشور ایران است و خارج از کشور پوششی نخواهد داشت.

بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

مدت اعتبار بیمه پزشکان

• لازم به ذکر است مدت بیمه پزشکان یک سال می باشد و پس از پایان یک سال قابل تمدید است؛ چنانچه قصد تمدید بیمه برای مدت زیر یک سال را داشته باشند مبلغ بیمه به صورت زیر محاسبه خواهد شد :

مدت‌زمان تحت پوشش بیمه حق بیمه
مدت زمان تا 5 روز 5% حق بیمه سالانه
6 تا 15 روز 10% حق بیمه سالانه
16 تا 30 روز 20% حق بیمه سالانه
31 تا 60 روز 30% حق بیمه سالانه
61 تا 90 روز 40% حق بیمه سالانه
91 تا 120 روز 40% حق بیمه سالانه
121 تا 150 روز 60% حق بیمه سالانه
151 تا 180 روز 70% حق بیمه سالانه
181 تا 270 روز 85% حق بیمه سالانه
بیش از 270 روز 100% حق بیمه سالانه

مشاورین حقوقی ایران لا

متاسفانه با توجه به پیشرفت علم پزشکی گزارش های بین المللی خبر از فراوانی شکایت علیه پزشکان در سال های اخیر را نشان می دهد . چنانچه در زمینه وکیل برای شکایت از بیمارستان و یا موضوعاتی همچون شکایت از جراح لیپوماتیک ،شکایت از دندانساز تجربی، شکایت از جراح زیبایی بینی ، شکایت از پرستار سالمند ،شکایت از دندانپزشک ایمپلنت و …. دچار مشکل هستید گروه مشاورین حقوقی ایران لا با وکلای متخصص و خبره در کنار شماست . همچنین همواره می توانید از طریق مشاوره تلفنی در مورد مسائل حقوقی و اطلاع از راهکار های قانونی با ما در ارتباط باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما