اخذ گواهی پایان کار ساختمان

اخذ گواهی پایان کار ساختمان

یکی از مراحل پایانی ساخت ساختمان اخذ گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری می باشد. در صورتی که ساختمان بدهی و مشکل خاصی نداشته باشد این گواهی توسط شهرداری صادر خواهد شد. در واقع ساختمانی که دارای پایان کار باشد به این معناست که تمام موارد قانونی را رعایت کرده و هیچ مشکلی حداقل از طرف شهرداری ندارد زیرا در صورت وجود مشکل عمرانی و ساختمانی شهرداری اقدام به صدور اخذ گواهی پایان کار ساختمان نخواهد نمود.

گواهی پایان کار ساختمان

در رابطه با اخذ گواهی پایان کار ساختمان ابتدا بایستی به تعریف این موضوع که گواهی پایان کار ساختمان چیست پرداخت. گواهی پایان کار در واقع به این معناست که ساختمانی که ساخته شده مشکل قانونی و بدهی به شهرداری ندارد. به صورت کلی ساختمانی که دارای پایان کار باشد در مراحل قانونی و گرفتن سند و دیگر موارد مربوط به ساختمان به مشکل کمتری برخورد خواهد کرد.

چگونگی اخذ گواهی پایان کار

  • درخواست مالک به شهرداری جهت اخذ گواهی پایان کار و ارسال مدارک لازم مربوط به ملک به شهرداری.
  • ارجاع پرونده ملک به شهرداری و بازدید کارشناس از ملک که در صورت عدم مشکل قانونی پایان کار ساختمان توسط کارشناس تایید می شود.
  • در صورتی که ملک دارای خلافی و بدهی به شهرداری باشد بر اساس کمیسیون ماده 100 جریمه به ملک تعلق خواهد گرفت.*(در صورت اعتراض می توانید نسبت به شکایت از کمیسیون ماده 100 اقدام نمایید.)
  • در صورت جریمه شدن توسط کمیسیون ماده 100 مالک بایستی جریمه را پرداخت نماید و پس از پرداخت جریمه پایان کار صادر خواهد شد.
  • در صورت عدم پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 پرونده به دیوان عدالت ادرای ارجاع شده (می توانید در دیوان عدالت اداری به رای صادره اعتراض نمایید) و دیوان رای به تخریب ملک صادر می نماید، پس از صدور رای تا 2 ماه بعد شهرداری قادر است اقدام به تخریب ساختمان نماید.
  • با انجام مراحل ذکر شده می توان نسبت به اخذ گواهی پایان کار اقدام نمود.

الزام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان

یکی از مهم ترین و البته آخرین مرحله عملیات ساختمانی اخذ گواهی پایان کار و صورتمجلس تفکیکی ساختمان است. مالک جهت فروش ملک بایستی اقدام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان بنماید. زیرا در صورت عدم اخذ این گواهی خریداران می توانند نسبت به شکایت از ایشان اقدام نمایند. پس از بررسی تمام شرایط فنی ساختمان مالک بایستی مدارک مربوط به ملک را به شهرداری مربوط به منطقه ارئه دهد تا شهرداری با ارجاع کارشناس ملکی و ساختمانی خود به ملک شرایط ساختمان را از حیث شرایط فنی و استانداردهای ساختمانی بررسی نموده تا گواهی پایان کار صادر شود.

مدارک اخذ گواهی پایان کار

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان
  • در صورت ورثه ای بودن ملک اصل و کپی شناسنامه ورثه
  • اصل سند ملک و کپی سند
  • اصل پروانه ساخت پروژه به همراه کپی از پروانه
  • نقشه معماری که دارای مهر شهرداری باشد
  •  سی دی اطلاعات مربوط به ملک
  • کارت سبز ملک
  • چنانچه ساختمان دارای آسانسور باشد مدارک مربوط به تاییدیه نصب آسانسور
  • اصل رسید پرداخت تمامی قبوض اعم از آب، برق، گاز و تلفن و کپی آن ها
  • رسید پرداخت عوارض نوسازی سالیانه شهرداری
  • فرم ثبت در دبیرخانه که در آن شماره و تاریخ درج شده است

اخذ گواهی پایان کار ساختمان

دادخواست الزام به اخذ پایان کار

از آنجایی که در صورتی که ملک دارای گواهی پایان کار نباشد خریدار یا خریداران می توانند مالک را ملزم به اخذ گواهی پایان کار نمایند. از آنجایی که اخذ گواهی پایان کار امری ضروری و الزامیست با طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار، دادگاه رای به محکومیت مالک و الزام وی به اخذ گواهی پایان کار ساختمان خواهد نمود. پس از صدور حکم مالک موظف است مراحل قانونی راجع به اخذ پایان کار را انجام داده و با ارسال مدارک مربوط به ملک نظر کارشناس شهرداری در رابطه با پایان کار را اخذ نماید.

دادخواست الزام به اخذ پایان کار در دسته دعاوی غیر مالی بوده و اصولا هزینه بالایی ندارد. خواهان با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی اقدام به طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار می نماید. خواهان خریدار و خوانده مالک می باشد. پس از طرح دعوی و ارسال به مرجع ذیصلاح (مرجع ذیصلاح در حوزه ملک می باشد) دادگاه وقت رسیدگی را صادر می نماید. پس از سررسید موعد رسیدگی قاضی با بررسی مدارک مربوط به ملک حکم بر الزام مالک به گواهی پایان کار ساختمان خواهد نمود.

مدارک طرح دعوای الزام به پایان کار

  1. شناسنامه و کارت ملی مالک
  2. اصل سند مالکیت
  3. مدارک مربوط به تسویه حساب عوارض و نوسازی شهرداری
  4. مبایعه نامه یا قولنامه(در صورتی که اثبات مالکیت با قولنامه صورت گرفته است)

اخذ گواهی پایان کار ساختمان

مشاورین حقوقی-ملکی ایران لا

در صورتی که قصد تنظیم دادخواست شکایت از پیمانکار ساختمان،فروش سرقفلی ورثه ای، فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار و  شکایت از مهندس ناظر،اعتراض یه اجرای حکم خلع ید، عدم رعایت پخ 45 درجه ،فروش ملک رهنی، و یا فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار و الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع یا گرفتن سند برای مستثنیات ، فسخ معامله به دلیل ارزان فروختن را دارید و یا خواهان کسب اطلاع از نحوه خرید زمین بدون سند و به خدمت گرفتن وکیل برای خرید ملک هستید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا  درخواست همراهی کارشناس ملکی-حقوقی در هنگام مذاکرات و انعقاد قرارداد داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما