شکایت به کمیسیون ماده 100

شکایت به کمیسیون ماده 100

بر اساس ماده 100 شهرداری هیچ شخصی اجازه ساخت و ساز و یا تفکیک ملک بدون اجازه شهرداری را نخواهد داشت. چنانچه شخصی اقدام به ساخت و ساز ملک خویش نماید طبق ماده 100، شهرداری پس از بررسی و اثبات این موضوع قادر به تخریب ملک خواهد بود. در این حالت می توان به رای کمسیون ماده 100 اعتراض کرده و شکایت به کمیسیون ماده 100 را مطرح نمود.

کمیسیون ماده 100

بنابر ماده 100شهرداری هیچ مالکی چه مالک زمین و یا مالک آپارتمان در محدوده شهری و یا حریم شهر بدون اخذ مجوز پروانه ساخت از شهرداری حق هیچگونه ساخت و ساز و یا تفکیک را نخواهد داشت.مراحل تفکیک با مراحل افراز در اداره ثبت متفاوت است. بر اساس قانون چنانچه هر یک از این موارد بدون اخذ مجوز رخ دهد شهرداری می تواند جلوی ساخت و ساز را بگیرد.

شکایت به کمیسیون ماده 100

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100

زمانی که رای کمیسیون ماده 100 صادر شود به این معنی قطعیت این رای نیست و می توان به رای صادره اعتراض کرد. رای می تواند به نفع شهرداری و یا به نفع مالک صادر شود که در این صورت هر دو طرف می توانند به رای مذکور اعتراض نمایند. پس از اعتراض توسط مالک یا شهرداری مرجع رسیدگی به اعتراض به رای بدوی کمیسیون ماده 100، کمیسیون تجدیدنظر خواهد بود.

رای کمیسیون تجدید نظر

پس از بررسی اعتراض از سوی مالک و یا شهرداری کمیسیون تجدیدنظر تصمیم اتخاذی خود را صادر می نماید که این رای قطعی بوده و قابل اعتراض نیست. مگر در موارد خاص و استثنایی که دیوان عدالت اداری به این موضوع رسیدگی خواهد نمود.

شکایت به کمیسیون ماده 100

در برخی موارد مامورین شهرداری پس از بررسی تخلف ساخت و ساز و دارا نبودن پروانه مراتب تخلف را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهد. با گذشت زمان رسیدگی به موضوع تخلف صورت نگرفته و این عدم رسیدگی باعث توقف عملیات اجرایی برای مالک با مستاجر خواهد شد. بدهی است در این حالت شخص ذینفع در ملک (چه مالک و چه مستاجر) متضرر می گردند. در این شرایط ذینفع می تواند با مراجعه و شکایت به کمیسیون ماده 100 خواهان تسریع در وقت رسیدگی و حل موضوع نموده و خواستار تعیین تکلیف از این مرجع گردند.

شکایت به کمیسیون ماده 100

اشخاص ذیصلاح جهت مراجعه و پیگیری به کمیسیون ماده 100

در رابطه با شکایت به کمیسیون ماده 100 به جز شهرداری و مامورین شهرداری عده ای دیگر از افراد نیز وجود دارند که اصطلاحا به آن ها ذینفع گفته می شود. در واقع ذینفع هر شخصی است که متأثر (منتفع یا متضرر) از رای کمیسیون ماده 100 خواهد بود.

همانطور که پیش تر اشاره شد مامورین شهرداری پس از بررسی ساخت و ساز غیر قانونی و بدون پروانه موضوع ملک را جهت تعیین تکلیف به مرجع ذیصلاح که همان کمیسیون ماده 100 می باشد ارجاع می نمایند. در این حالت افراد ذینفع مانند مالک و مستاجر می توانند با مراجعه به کمیسیون ماده 100 تقاضای تعیین تکلیف و پیگیری نمایند.

مشاورین حقوقی-ملکی ایران لا

در صورتی که قصد شکایت از پیمانکار ساختمان،فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار ، اعتراض یه اجرای حکم خلع ید،نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت،اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 ، عدم رعایت پخ 45 درجه، شکایت از همسایه به شهرداری و یا الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع دارید و یا خواهان کسب اطلاع از نحوه خرید زمین بدون سند و به خدمت گرفتن وکیل برای خرید ملک هستید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا  درخواست همراهی کارشناس ملکی-حقوقی در هنگام مذاکرات و انعقاد قرارداد داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل همانند تامین خواسته موضوع و اصطلاحی حقوقی است. تامین دلیل به معنای حفظ دلایل خواهان جهت اقامه دعوی است. زیرا ممکن است تا

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و تامین دلیل دو اصطلاح حقوقی است که در ظاهر شبیه یگدیگرند اما در واقع هر یک برای منظور خاصی انجام می پذیرند

چگونگی شکایت از سردفتر

چگونگی شکایت از سردفتر

در تمامی ارگان های دولتی انجام کار ارباب رجوع و احترام به وی سرلوحه کار و مقدماتی ترین مورد در رابطه با خدمت است. در

Select Language
تماس با ما