شکایت از پزشک بدون پروانه

شکایت از پزشک بدون پروانه

امروزه آمار شکایت از پزشکان و حیطه پزشکی افزایش چشمگیری داشته است. به خصوص در رابطه با جراحی های زیبایی که امروزه در کشور ما بسیار متداول شده است . در این بین نیز افرادی هستند که بدون صلاحیت یا حتی با صلاحیت اقدام به تاسیس مطب یا مراکز سلامتی بدون پروانه می نمایند . حال اگر فردی اعم از پزشک و غیر اقدام به ایجاد مراکز پزشکی بدون اخذ پروانه نماید مرتکب جرم گشته است. در اینجا در رابطه با شکایت از پزشک بدون پروانه توضیح داده شده است.

موارد قصور پزشکی

۱ .پزشک مسوول درمان بيمار باشد بدين معنا که وظيفه مراقبت و درمان بيمار را بر عهده گرفته باشد.
۲ .پزشک در انجام وظيفه خويش تخطي کرده باشد(ترک فعل لازم يا انجام فعل ممنوع).
۳ .تخطي از وظيفه پزشک، سبب آسيب جسماني يارواني بيمار شده باشد.

در این موارد چناننچه پزشک دارای بیمه مسئولیت پزشکان باشد بیمه خسارات بیمار را جبران خواهد نمود.

*توجه: در صورتی که پزشک بدون پروانه باشد می توان نسبت به شکایت از پزشک بدون پروانه اقدام نمود.*

شکایت از پزشک بدون پروانه

شکایت از بیمارستان به دادسرای جرایم پزشکی

دادسرای جرایم پزشکی صلاحیت رسیدگی به تخلفات بیمارستان ها و پزشکان را دار که شعبه اصلی دادسرای جرایم اصلی در تهران واقع است که شکایت از پزشک بدون پروانه از طریق این مرجع قابل پیگیری است.

جهت شکایت از جراح بینی، شکایت از ماما و دیگر پرسنل کادر درمانی از این مرجع می توان نسبت به ارائه شکایت اقدام نمود .برای شکایت از بیمارستان ابتدا با مراجعه به دادسرای جرائم پزشکی دادخواست خود را به همراه مدارک و مستندات ارائه نموده و ثبت شکایت را انجام می دهید. پس از آن شکایت به منظور بررسی به کمیسیون های تخصصی پزشکی این دادسرا ارجاع می گردد. چنانچه جرم ثابت گردد کادر درمان برای دفاع از خود و ارائه توضیحات به دادسرا احضار می شوند.

نحوه رسیدگی به جرایم پزشکی

طبق ماده 616 قانون مجازات اسلامی یک ماده واحده قانونیست که بر اساس آن تمام اقشار جامعه اعم از حقیقی و حقوقی ، کارفرما یا پزشک به غیر از موارد مربوط به حوادث رانندگی منجر به فوت چنانچه بر اساس قوانین به علت بی احتیاطی و یا بی مبالاتی مرتکب قتل غیر عمد شوند به یک تا سه سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهند شد .

در این بین چانچه قصور از پزشک، کادر درمان و یا حتی موسسات پزشکی و بیمارستان نیز باشد می توان تحت عنوان شکایت از بیمارستان یا پزشک اعم از عمومی و متخصص و شکایت از پزشک بدون پروانه نمود.

شکایت از پزشک بدون پروانه

موسسات پزشکی غیرمجاز

در صورتی که هر موسسه پزشکی اعم از بیمارستان، دندانپزشکی، کلینیک، پلی کلینیک، آزمایشگاه و…. بدون اخذ پروانه از وزارت بهداشت و درمان راه اندازی و بهره برداری گردد و یا پزشکی پروانه خود را به دیگری واگذار کند می توان نسبت به شکایت از پزشک بدون پروانه اقدام نمود و این موسسات توسط وزارت بهداشت پلمپ خواهند شد . در واقع موسسات پزشکی به دو دلیل پلمپ می شوند:

الف) تاسیس مراکز و موسسات پزشکی بدون پروانه

ب) واگذاری یا استفاده غیر و دیگری از پروانه طبابت

موسسات پزشکی غیرمجاز توسط افراد متخصص

در صورتی که فرد دارای صلاحیت و تخصص پزشکی باشد ولی بدون اخذ پروانه اقدام به ایجاد موسسات پزشکی نماید جرم محسوب شده و مطابق قانون به شکل زیر با ایشان برخورد خواهد شد. می توان از ایشات تحت عنوان شکایت از پزشک بدون پروانه اقدام به شکایت نمود.

بار اول: بسته شدن موسسه یا مجموعه پزشکی و توبیخ کتبی و درج در پرونده ایشان.

بار دوم: مجازات بار اول به همراه یک تا ده میلیون ریال جریمه نقدی.

بار سوم: مجازات بار اول و دوم و ضبط وسائل به نفع دولت.

شکایت از پزشک بدون پروانه

موسسات پزشکی غیرمجاز توسط اشخاص فاقد صلاحیت

در صورتی که اشخاص بدون تخصص باشند یعنی تخصص و علم لازم جهت طبابت چه از بابت تحصیلی و چه از بابت اخذ مجوزات رسمی از وزارت بهداشت  باشند می توان از ایشان نسبت به شکایت از پزشک بدون پروانه اقدام نمود. زیرا در واقع فاقد صلاحیت محسوب شده و چنانچه با توجه به عدم تخصص اقدام به طبابت و ایجاد مراکز و موسسات درمانی نمایند به صورت زیر با ایشان برخورد خواهد شد:

بار اول: پلمپ شدن مجموعه و ضبط تمتمی لوازم و ملزومات پزشکی(به نفع دولت)

بار دوم: در صورت تکرار به جز مجازات دفعه اول شامل جریمه نقدی از 1 تا 10 میلیون ریال و اعلام در جراید خواهند شد.

بار سوم: با وجود مجازات های بالا در صورت تکرار برای بار سوم بعد مجازات های ردیف یک و دو به حبس از 6ماه تا یک سال محکوم خواهند شد.

مشاورین حقوقی ایران لا

متاسفانه با توجه به پیشرفت علم پزشکی گزارش های بین المللی خبر از فراوانی شکایت علیه پزشکان در سال های اخیر را نشان می دهد . چنانچه در زمینه شکایت از پزشک و جراح زیبایی، وکیل برای شکایت از بیمارستان، شکایت از جراح لیپوماتیک ، شکایت از دندانپزشک ایمپلنت و یا مراکز پزشکی دچار مشکل هستید گروه مشاورین حقوقی ایران لا با وکلای متخصص و خبره در کنار شماست . همچنین همواره می توانید از طریق مشاوره تلفنی در مورد مسائل حقوقی و اطلاع از راهکار های قانونی با ما در ارتباط باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل همانند تامین خواسته موضوع و اصطلاحی حقوقی است. تامین دلیل به معنای حفظ دلایل خواهان جهت اقامه دعوی است. زیرا ممکن است تا

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و تامین دلیل دو اصطلاح حقوقی است که در ظاهر شبیه یگدیگرند اما در واقع هر یک برای منظور خاصی انجام می پذیرند

چگونگی شکایت از سردفتر

چگونگی شکایت از سردفتر

در تمامی ارگان های دولتی انجام کار ارباب رجوع و احترام به وی سرلوحه کار و مقدماتی ترین مورد در رابطه با خدمت است. در

Select Language
تماس با ما