ورود به عنف و مجازات آن

ورود به عنف و مجازات آن

مأمن و منزل، محل کار و… از اماکن شخصی هر فرد می باشد. در تعریف ورود به عنف و مجازات آن از این زاویه بایستی به موضوع نگاه کرد :بدیهی است نباید کسی بدون اجازه از مالک یا ساکن به این مکان ها وارد شود. حال به این نکته بپردازیم که شخص یا اشخاصی علاوه بر بدون اجازه وارد شدن این کار را همراه با زور و خشونت انجام دهند. در این جا ورود به عنف صورت گرفته که مجازات آن در این نوشتار بیان شده است.

ورود به عنف

ورود به عنف به معنای ورود به حریم شخصی دیگری با توسل به زور و خشونت گفته می شود. این امر در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و دارای مجازت حبس و شلاق می باشد. لازم به ذکر است جرم وردو به عنف مانند جرم تهدید و ارعاب جزء جرائم قابل گذشت می باشد.

ورود به عنف و مجازات آن

بر اساس ماده 694 قانون مجازات اسلامی تعریف ورود به عنف و مجازات آن به شرح زیر است:

«هر کس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود، به مجازات از سه ماه تا یک سال و شش ماه حبس محکوم خواهد شد و در صورتی‌ که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌ شوند».

ورود به عنف و مجازات آن

انواع ورود به عنف

بر اساس قانون ورود به عنف در واقع به دو نوع متفاوت تقسیم می شود که دارای مجازات متفاوت از یکدیگر نیز هستند ورود به عنف به دو نوع  ساده و ورود عنف مشدد تقسیم می گردد.

ورود به عنف ساده

جرم ورود به عنف ساده در صورتی است که شخصی با توسل به زور و اعمال خشونت آمیز اقدام به ورود غیر قانونی به منزل دیگری شود. این کار جرم است ولی مجازاتی خفیف تر از ورود به عنف مشدد دارد.

ورود به عنف مشدد

در ورود به عنف مشدد شخص یا اشخاصی با توسل به زور، خشونت و با استفاده از سلاح و بصورت مسلحانه اقدام به هتک حرمت و ورود غیرقانونی به منزل شخص نمایند. مجازات ورود به عنف مشدد شدیدتر از ورود به عنف ساده ست.

ورود به عنف و مجازات آن

در چه صورتی ورود به عنف صورت گرفته است؟

بر اساس ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی، ورود به عنف در مورد محل زندگی و یا مسکن مصداق پیدا کرده است. با توجه به توضیح اسن قانون در شرایط زیر ورود به عنف صورت گرفته است:

  • ورود سارقین با توسل به زور و خشونت به منزل شخصی به منظور دزدی و سرقت صورت گیرد.
  • ورود ماموران انتظامی و ضابطین قضایی به منزل شخصی بدون وجود حکم قانونی صورت گیرد.
  • ورود مالک به ملک دارای مستاجر بدون اجازه مستاجر و با توسل به زور و خشونت بدون حکم یا دستور قانونی صورت گیرد.

چگونگی شکایت برای ورود به عنف و مجازات آن

برای شکایت در رابطه با ورود به عنف و مجازات آن شاکی بایستی به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید و شکوائیه خود را ثبت نماید. جهت ثبت شکوائیه لازم است محل وقوع جرم و مشخصات متهم را در شکوائیه وارد نمایید تا جرم صورت گرفته توسط دادسرا رسیدگی و پیگیری شود.

پس از ثبت شکایت و ارسال شکوائیه به مرجع قضایی ذیصلاح، دادسرا شکایت را بررسی نموده و در صورت وجود مدارک و ادله وقت رسیدگی را تعیین نموده و توسط پیامک برای شاکی و متهم ارسال می شود. در جلسه رسیدگی نیز شاکی بایستی مدارک و شهود را معرفی نموده و متهم از خود دفاع کند.

پس از بررسی تمام مراحل فوق طبق قانون رأی صادر می شود.

ورود به عنف و مجازات آن

مشاورین حقوقی ایران لا

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به مجازات انتشار تصاویر خصوصی، جرایم رایانه ای،جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت،اعاده حیثیت و مجازات آن ،انتشار تصاویر خصوصی افراد و در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانند وکیل تامین اجتماعی، فحاشی در اینستاگرام و یا شکایت از پیج فروش در اینستاگرام ، اخاذی و زورگیری و مجازات آن،اعاده حیثیت و مجازات آن ، شکایت انتظامی از وکیل ، شکایت از پلیس راهور ،مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه  و طرح شکایت در این رابطه هستید و در این راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی دارید می توانید از طریق مشاورین حقوقی ایران لا با مشاورین خبره و متخصص مشکلات خود را طرح و از راهکارهای قانونی در این رابطه بهره مند شوید .

همواره می توانید از طریق تماس با مجموعه مشاورین ایران لا درخواست مشاوره تلفنی در رابطه با کلیه مسائل حقوقی با مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما