مراحل رفع توقیف حساب بانکی

مراحل رفع توقیف حساب بانکی

گاهی به دلیل مسائل قانونی، برگشت چک به دلیل عدم موجودی و عوامل دیگر حساب اشخاص از طرف مراجع قضایی مسدود می شود. با توجه به این موضوع که اکثر کارها در سراسر جهان از طریق اینترنت انجام و وابسته به حساب های بانکی صورت می گیرد بدیهی است مسدودی حساب اشخاص باعث اختلال در مسائل تجاری ایشان خواهد بود. از این رو در این نوشتار در باطه با مراحل رفع توقیف حساب بانکی توضیحاتی ارائه گردیده است.

توقیف حساب بانکی

همانطور که در مقدمه اشاره شد مسدود یا توقیف شدن حساب های بانکی باعث اختلال افراد در روند تجاری و کاری می گردد. بدین صورت که فرد پس ار توقیف حساب نمی تواند اقدام به انتقال وجه و برداشت آن نماید. همین موضوع باعث خدشه دار شدن اعتبار اشخاص خصوصا تاجرین و کسبه می گردد. از این رو توقیف حساب موضوعی مهم برای اشخاص می باشد که سریعا بایستی نسبت به رفع آن اقدام نمایند.

موارد توقیف حساب بانکی

قبل از توضیح در مورد مراحل رفع توقیف حساب بانکی به دلایل و مواردی که موجب توقیف حساب بانکی می شود اشاره می نماییم:

  • دستور مراجع قضایی
  • دستور شورای حل اختلاف
  • دستور پلیس فتا
  • ضمانت وام و عدم پرداخت اقساط توسط وام گیرنده
  • چک برگشتی
  • دستور اداره ثبت
  • مقررات بانکی
  • واریزی مبالغ مشکوک
  • تراکنش های سریالی
  • دستور پلیس فتا

مراحل رفع توقیف حساب بانکی

چگونگی رفع توقیف حساب بانکی

به دلیل حیاتی بودن توقیف حساب خصوصا در میان تجار، کسبه، صرافان و …. یکی از مهم ترین موضوعات اطلاع از چگونگی و مراحل رفع توقیف حساب بانکی می باشد. با مراجعه به بانک متوجه شوید که حسابتان به چه دلیل و توسط کدام مرجع قضایی توقیف گردیده است. مسدودی حساب به دلایل مختلفی که فوقا اشاره شده می تواند صورت گرفته باشد از این رو ابتدا بایستی از دلیل مسدودی و اینکه دستور مسدودی از کدام مرجع قضایی صادر شده است مطلع شوید. سپس طبق دستورالعمل عمل نمایید.

مراجع توقیف کننده حساب بانکی

  • بانک(چک برگشتی)
  • حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور
  • دعاوی کیفری
  • دادگاه
  • پلیس فتا
  • سامانه تحقیقات الکترونیک eers.ir

مسدودی حساب به علت برگشت چک

یکی از شایع ترین موارد برای مسدود و توقیف نمودن حساب بانکی اصولا عدم موجودی در مقابل مبلغ چک خواهد بود. زمانی که شخص به اندازه مبلغ چک در حساب بانکی خود وجه نداشته باشد ذینفع می تواند اقدام به برگشت زدن چک نموده و گواهی عدم پرداخت را دریافت نماید. پس از دریافت گواهی عدم پرداخت با مراجعه به دفاتر خدما قضایی می تواند دادخواست مطالبه وجه نموده و یا به صورتمستقیم تقاضای اجرائیه نماید. در این مرحله چک به مرجعه اجرای احکام رفته و دستور توقیف حساب، توقیف اموال و ممنوع الخروجی بنا به شرایط و ضوابط صادر می گردد.

رفع مسدودی به دلیل برگشت چک

چنانچه دلیل مسدودی حساب شخص عدم موجودی و برگشت چک باشد می توان به دو صورت زیر عمل نمود:

  1. در روش اول به اندازه کسری مبلغ چک مبلغ مورد نظر به حساب واریز شود تا با وصول چک و ارائه آن به بانک رفع توقیفی انجام شود.
  2. در روش دوم می توان مبلغ چک را به حساب دارنده چک(ذینفع) واریز نموده و اصل چک را تحویل گرفت. با دریافت اصل چک و ارائه لاشه چک به بانک رفع مسدوی حساب انجام می شود.

توقیف حساب توسط پلیس فتا

توقیفی حساب توسط پلیس فتا دلایل متفاوتی دارد برای مثال با بازی در بت ها(بازی های شرطی آنلاین) و جابجایی پول در حساب هایی که به این بت ها مرتبط و وصل می باشد امکان توقیف حساب بانکی توسط پلیس فتا وجود دارد. در صورتی که در بازی های آنلاین شرطی فعال هستید و از طریق این برنامه ها مبالغی جابجا می کنید و حسابتان مسدود شده به احتمال زیاد از طرف پایس فتا صورت گرفته است.

مراحل رفع توقیف حساب بانکی توسط پلیس فتا

در صورتی که حساب بانکی توسط پلیس فتا مسدود شده باشد باید به صورت زیر عمل نمود:

  1. ورود به آدرس اینترنتی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به نشانی internet.ir
  2. ورود به سر برگ میز خدمت
  3. کلیلک بر روی گزینه رفع انسداد حساب
  4. تکمیل و ثبت فرم مربوط به انسداد حساب
  5. جهت تسریع در رفع مسدودی حساب کد کاشف را از بانک دریافت و در فرم مربوطه وارد نمایید

مراحل رفع توقیف حساب بانکی

رفع مسدودی از طریق حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور

جهت رفع مسدودی حساب از طریق حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور بایستی با مراجعه به سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، اقدام به تکمیل فرم نموده مربوط به رفع توقیفی حساب اقدام به انجام این موضوع نماید. چنانچه در رابطه با این امر تعجیل داشتید مراجعه حضوری را انتخاب نموده و جهت مراجعه حضوری نیز به قسمت حقوقی بانک ها مراجعه نمایید .

چگونگی و مراحل رفع توقیف حساب بانکی توسط دادگاه

چنانچه توقیف حساب توسط دادگاه صورت گرفته باشد متقاضی با مراجعه به مرجع قضایی اقدام به انجام مراحل رفع توقیف اموال محکوم علیه نموده و پس از دریافت نامه از دادگاه به بانک مراجعه نماید. بدیهی است جهت مراجعه به بانک نامه دادگاه و مدارک شناساییمتقاضی الزامی است. در قدم بعدی متقاضی فرم درخواست رفع مسدودی حساب را تکمیل می نماید و بانک نیز در مدت کوتاهی پس از ثبت فرم اقدام به رفع مسدودی حساب می نماید.

رفع مسدودی حساب توسط شورای حل اختلاف

از آن جا که دادخواست تامین دلیل توسط شورا ثبت و رسیدگی می شود گاها مسدودی حساب از طرف شورای حل اختلاف می باشد. برای رفع مسدودی حساب از طریق شورای حل اختلاف به همان روش دادگاه عمل نمایید. یعنی با مراجعه به شورا درخواست رفع مسدودی حساب را ثبت نموده و با نامه ای که از شورا دریافت خواهید کرد به شعبه مورد نظر بانک مراجع نموده و درخواست مراحل رفع توقیف حساب بانکی را نمایید.

مشاورین حقوقی ایرانلا

و در آخر چنانچه با تمامی این تفاصیر در زمینه ضمانت و رفع توقیف از وثیقه کیفری متضرر گشتید گروه مشاورین حقوقی ایران لا با وکلای خبره و تخصصی در این زمینه در کنار شما خواهد بود . همچنین می توانید از طریق تماس با ایران لا از مشاوره تلفنی در رابطه با چک الکترونیکی چیست؟، مجازات فروش ملک در رهن بانک،محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک، مراحل رهن سند در بانک، شکایت از کارمند بانک، طرح شکایت ضامن از وام گیرنده ،انتقال سند در رهن بانک، اعاده حیثیت و مجازات آن، مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه ، رفع توقیف از وثیقه کیفری، فسخ قولنامه دستس خودرو، مراحل رفع توقیف از حساب بانکی،توقیف حساب توسط پلیس فتا، سوالات خود را مطرح نموده و از راهنمایی های تخصصی این مجموعه استفاده نمایید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما