مجازات جرم تهدید

مجازات جرم تهدید

یکی از مواردی که شاید برای هر کسی پیش آمده باشد تهدید شدن و یا حتی تهدید کردن می باشد. برای هر شخصی پیش می آید که در برخی مواردی شخص دیگری را تهدید کند حتی به صورت سطحی و لفظی. غافل از اینکه این امر در قانون نه تنها جرم محسوب شده بلکه دارای مجازات نیز می باشد. در این نوشتار به مجازات جرم تهدید پرداخته شده است.

تهدید چیست؟

تهدید در لغت به معنای ترساندن کسی به وسیله سخن گفتن، نوشتن و یا اشاره برای نمایش دادن قصد و نیت خود جهت اعمال خشنوت بر علیه وی و یا به خطر انداختن جان یا منافعش برای وادار کردنش به انجام دادن یا ندادن کاری.

انواع تهدید

تهدید به صورت کلی دارای 3 نوع است:

  1. تهدید فرد به انجام یک کار : در این نوع تهدید شخص به وسیله ایجاد رعب و وحشت و با ترساندن شخص مقابل مانند تهدید به آسیب رساندن به اعضای خانواده او را با اخاذی و زورگیری وادار به انجام کار مورد نظر خود می نماید.
  2. تهدید نفسانی: در این نوع تهدید فرد را از طریق آزار و اذیت جانی و جسمانی خود یا خانواده مجبور به انجام کار مورد نظر خویش می نمایند.
  3. تهدید حیثیتی: در این مورد همانطور که از اسمش پیداست فرد را با بردن آبروی وی و خانواده وی مانند انتشار تصاویر خصوصی و … مجبور به انجام کار می نمایند.

مجازات جرم تهدید

مجازات جرم تهدید

همانطور که فوقا اشاره شد تهدید جرم محسوب شده و انواع مختلفی دارد. در واقع هر عملی شخصی را مجبور به انجام کار غیر قانونی بنماید تهدید محسوب شده و بر اساس قانون مجازات اسلامی دارای مجازات حبس از سه ماه تا دو سال و شلاق از 1 تا 74 ضربه خواهد بود.

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی

“هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد”.

چگونگی اثبات جرم تهدید

بدیهی است برای شکایت در رابطه با هر موضوعی بایستی مدارک کافی داشت در واقع صرفا بر اساس یک ادعا هر چند درست نمی توتن صحت این ماجرا را اثبات نمود. جرم تهدید نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین برای اثبات جرم تهدید بایستی بر اساس قانون مجازات اسلامی با مدرک و ادله محکم و موارد زیر اثبات جرم نمود.

مجازات جرم تهدید

راه های اثبات جرم تهدید

بر اساس ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم عبارتند از:

  • اقرار : اعتراف خود شخص به جرمی که مرتکب شده
  • شهادت شهود: افراد دیگری(دو مرد عاقل و بالغ) به جز شاکی شهادت دهند که این جرم اتفاق افتاده است. اگر شاکی در شکوائیه به شهادت شهود استناد نموده باشد بایستی شهود را به دادگاه معرفی نمایند.
  • قسامه و سوگند: سوگند یاد کردن جهت اثبات جرم
  • علم قاضی:با توجه به ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی، قاضی اختیاراتی دارد که می‌تواند بر اساس شواهد و مدارک موجود با استفاده از علم و دریافت خود به وقوع جرم تهدید حکم دهد.

جرم تهدید همراه با اجبار برای اخذ سند یا نوشته

بر اساس ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی هر کس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و یا سند و نوشته‌ای که متعلق به او‌ یا سپرده به او می‌باشد را از وی بگیرد، به حبس از ۳ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

چگونگی شکایت برای تهدید

با توجه به گفته های فوق شخصی که مورد تهدید قرار گرفته است با در دست داشتن مدارک از جمله کارت شناسایی، مشخصات فرد تهدید کننده، مدارکی که تهدید توسط متهم را نشان دهد و چگونگی اتفاق و طرح شکایت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و اقدام به ثبت شکایت می نماید.

پس از ثبت شکایت با توجه به محدوده و صلاحیت مراجع قضایی، دفاتر قضایی شکوائیه را به دادسرای مورد نظر ارجاع داده و دادسرا پس از بررسی وقت رسیدگی برای شکایت مطرح شده را تعیین می نماید.

پس از سررسید موعد رسیدگی شاکی با در دست داشتن مدارکی که متهم بودن مجرم را اثبات نماید به دادسرا مراجعه نموده و دلایل خود را ارئه می دهد. لازم به ذکر است تهدید و ارعاب جزء جرائم قابل گذشت می باشد.

مجازات جرم تهدید

مشاورین حقوقی ایران لا

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به مجازات انتشار تصاویر خصوصی، جرایم رایانه ای،جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت،اعاده حیثیت و مجازات آن ،مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانند وکیل تامین اجتماعی، فحاشی در اینستاگرام و یا شکایت از پیج فروش در اینستاگرام ، اعاده حیثیت و مجازات آن ،ورود به عنف و مجازات آن، شکایت انتظامی از وکیل ، شکایت از پلیس راهور و طرح شکایت در این رابطه هستید و در این راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی دارید می توانید از طریق مشاورین حقوقی ایران لا با مشاورین خبره و متخصص مشکلات خود را طرح و از راهکارهای قانونی در این رابطه بهره مند شوید .

همواره می توانید از طریق تماس با مجموعه مشاورین ایران لا درخواست مشاوره تلفنی در رابطه با کلیه مسائل حقوقی با مشاورین ما را داشته باشید .

 

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما