شرایط اقاله قرارداد

شرایط اقاله قرارداد

لازمه انجام هر معامله ای انعقاد قرارداد است . با جاری شدن قرارداد بین خریدار و فروشنده عملا بیع صورت گرفته است. ولی در مواردی خریدار یا فروشنده پس از انجام معامله به دلایلی از انجام معامله پشیمان می شوند که در این صورت بایستی اقدام به اقاله قرارداد نمایند. در این نوشتار به شرایط اقاله قرارداد و آثار عدم اقاله پرداخته شده است.

اقاله چیست؟

اقاله یا به اصطلاح معمول تر فسخ در واقع اصطلاحی است در حقوق به معنای توافق بین دو طرف قرارداد جهت فسخ قرارداد. در واقع با انجام اقاله طرفین قرارداد منعقد شده بین یکدیگر را بر هم می زنند. لازم به ذکر است اقاله و فسخ قرارداد با توافق طرفین معامله امکان پذیر است نه با رضایت یکی از آن ها.

ماده 283 قانون مدنی در مورد اقاله قرارداد

ماده 283 قانون مدنی در رابطه با شرایط اقاله قرارداد بیان می دارد:”بعد از معامله طرفین می‌توانند به تراضی آن را اقاله و تفاسخ کنند.”

همچنین بر اساس ماده 285 قانون مدنی “موضوع اقاله ممکن است تمام معامله واقع شود یا فقط مقداری از مورد آن. موضوع اقاله ممکن است تمام معامله واقع شود یا فقط مقداری از مورد آن.”

شرایط اقاله قرارداد

حق فسخ در قرارداد

در تمامی قراردادها اختیاراتی برای طرفین وجود دارد یکی از این اختیارات حق فسخ در معامله است. بدین صورت که پس از انعقاد قرارداد با توجه به اختیارات در نظر گرفته سده برای ایسان در قرارداد مذکور، طرفین اختیار فسخ قرارداد را تا مدت زمان محدودی داشته باسند و پس از گذشت آن زمان چنانچه هر یک از طرفین اقدام به فسخ نماید بایستی ضرر و زیان طرف مقابل را طبق درصد ذکر شده در قرارداد پرداخت نماید. در غیر این صورتحق فسخ نخواهد داشت.

ماده 396 قانون مدنی در مورد حق فسخ

مطابق ماده 396 قانون مدنی، یکی از مواردی که حق فسخ از طرف فروشنده اعمال می شود، خیار مجلس است. بر اساس ماده 397 قانون مدنی، طرفین تا زمانی که در مجلس عقد بوده و متفرق نشده اند، حق فسخ معامله را خواهند داشت.

راه های انحلال قرارداد

برای انحلال قرارداد راه های زیر وجود دارد:

  1. اقاله
  2. فسخ
  3. انفساخ

شرایط اقاله قرارداد

خیار مجلس

در رابطه با شرایط اقاله قرارداد، خیار مجلس یکی از اختیاراتی است که در قرارداد جهت فسخ معامله در نظر گرفته می شود. خیار مجلس این امکان را به طرفین می دهد که در صورتی که از انجام منصرف و پشیمان گشته اند تا زمانی که طرفین قرارداد و شهود حضور دارند و متفرق نشده اند بتوانند قرارداد مذکور را فسخ و اقاله نمایند.

ماده 397 قانون مدنی در رابطه با خیار مجلس

بنا به ماده ۳۹۷ قانون مدنی خیار مجلس به این معناست : “هر یک از متبایعین بعد از عقد فی‌المجلس و مادام که متفرق نشده‌اند اختیار فسخ معامله را دارند.”

شرایط اقاله قرارداد

چنانچه طرفین قرارداد قصد اقاله و فسخ قرارداد را داشته باشند بایستی شرایط زیر محقق گردد:

  • عقد لازم: با توجه به شرایط اقاله قرارداد لازم ایت بدانیم در صورتی که عقد جایز باشد یکی از طرفین می تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید ولی در صورتی که عقد لازم باشد رضایت هر دو طرف مبنی بر اقاله قرارداد لازم است. پس جهت اقاله قراداد یکی از شروط لازم بودن عقد است.
  • توافق طرفین: همانطور که پیش تر اشاره شد یکی از شرایط اقاله قرارداد توافق طرفین است. در صورت وجود توافق بین طرفین ایشان بایستی توافق خود را کتبا و شفاها اعلام نمایند و یا با استناد به ماده 285 قانون مدنی که فوقا به آن اشاره شد کاری انجام دهند که نشانه از رضایت ایشان به فسخ قرارداد باشد.

شرایط صحت و قبول اقاله قرارداد

در رابطه با شرایط اقاله قرارداد باید دانست که اقاله قرارداد در صورت وجود موارد زیر مورد قبول واقع می گردد:

  • توافق طرفین
  • اهلیت داشتن طرفین معامله
  • مشخص بودن موضوع اقاله
  • عدم ابهام در موضوع اقاله

شرایط اقاله قرارداد

طرح دعوای اثبات اقاله

دعوای اثبات اقاله در دسته دعاوی مالی است. در صورتی که طرفین با توجه به شرایط اقاله قرارداد تصمیم به فسخ قرارداد بگیرند بایستی به صورت قانونی و طرح دادخواست اقاله دعوا این موضوع را ثبت نمایند. از این رو شخصی که خواهان اقاله دعواست با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی به عنوان خواهان اقدام به طرح دادخواست اقاله قرارداد می نماید و طرف مقابل قرارداد را خوانده قرار می دهد. بدین شکل به صورت قانونی اعلام می نمایند که قراردادی که در گذشته بین ایشان منعقد شده با توافق طرفین و به صورت قانونی اقاله و فسخ گردیده َاست.

مشاورین حقوقی-ملکی ایران لا

عموما مردم بر این باورند که در رابطه با انعقاد قرارداد اجاره موضوع خاص حقوقی وجود ندارد در صورتی که این باور کاملا اشتباهست. زیرا در قرارداد اجاره نیز موارد و خیاراتی است که هر شحص بایستی نسبت به آن ها آگاه باشد تا در این رابطه به مشکل برنخورد. از این رو توصیه می گردد جهت انعقاد هر گونه قراردادی با اشخاص متخصص و وکیل خبره در موارد ملکی مشاوره نمایید.

در صورتی که در رابطه با امور قراردادها، فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد به راهنمایی احتیاج دارید و یا قصد تنظیم دادخواست الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان و فروش سرقفلی ورثه ای و  شکایت از مهندس ناظر،اعتراض یه اجرای حکم خلع ید، عدم رعایت پخ 45 درجه و یا الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع یا اخذ گواهی پایان کار، گرفتن سند برای مستثنیات ، اثبات مالکیت با قولنامه، فسخ معامله به دلیل ارزان فروختن و یا رفع توقیف از وثیقه کیفری، فسخ قولنامه دستس خودرو، رفع توقیف از وثیقه کیفری، فسخ قولنامه دستس خودرو، مراحل رفع توقیف از حساب بانکی،توقیف حساب توسط پلیس فتا،مراحل رفع توقیف از حساب بانکی،توقیف حساب توسط پلیس فتا، را دارید و یا خواهان کسب اطلاع از نحوه خرید زمین بدون سند و به خدمت گرفتن وکیل برای خرید ملک هستید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا  درخواست همراهی کارشناس ملکی-حقوقی در هنگام مذاکرات و انعقاد قرارداد داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما