رفع توقیف از وثیقه کیفری

رفع توقیف از وثیقه کیفری

بعضا در مواردی پیش می آید که افراد با توجه به مشکلی که در روند کار قانونی ایشان پیش می آید نیاز به ضامن یا کفیل پیدا می کنند. به این صورت که شحص ثالثی که از افراد پرونده نیست با ضمانت گذاشتن سند، فیش حقوقی، پروانه کسب و… ضمانت می نماید که محکوم له طی مدت زمان مشخص مجازات قانونی خود اعم از حبس، جریمه و… را انجام دهد. پس از انجام امور مربوطه شخص ثالث می تواند نسبت به رفع توقیف از وثیقه کیفری خویش اقدام نماید.

وثیقه یا قرارداد کفالت

بر اساس ماده ۷۳۴ قانون مدنی کفالت عقدی است که به موجب آن احد طرفین در مقابل طرف دیگر احضار شخص ثالثی را تعهد می‌کند.
  • متعهد : کفیل
  • شخص ثالث : مکفول
  • طرف دیگر : مکفول‌له

انواع کفالت

عقد کفالت به دو صورت است:

  1. موقت
  2. مطلق

قرارداد کفالت و وثیقه از نوع مطلق می باشد. زیرا بر اساس ماده ۷۳۹ قانون مدنی در رابطه با کفالت مطلق مرجع کیفری می تواند هر زمانی که نیاز باشد مکفول را احضار نماید.

رفع توقیف از وثیقه کیفری

ماده 224 قانون مدنی در رابطه با کفالت مطلق

“بازپرس مکلف است ضمن صدور قرار قبولی کفالت یا وثیقه، به کفیل یا وثیقه گذار تفهیم کند که در صورت احضار متهم و عدم حضور او بدون عذر موجه و عدم معرفی وی از ناحیه کفیل یا وثیقه گذار، وجه الکفاله وصول یا وثیقه طبق مقررات این قانون ضبط می‌شود. ” و بر اساس ماده ۷۴۰ قانون مدنی :” کفیل باید مکفول را در زمان و مکانی که تعهد کرده است حاضر نماید والا باید از عهده حقی که بر عهده مکفول ثابت می شود براید.”

موارد رفع توقیف از وثیقه کیفری

بر اساس قوانین زیر شخصی که ضمانت و کفالت را عهده دار شده می تواند جهت رفع تقیف از وثیقه کیفری خویش اقدام نماید:

  • بر اساس ماده ۲۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری، کفیل یا وثیقه گذار در هر مرحله از تحقیقات و دادرسی با معرفی و تحویل متهم (تا قبل از انقضای مهلت یک ماهه از تاریخ ابلاغ ماده ۲۳۰)می‌تواند، حسب مورد، رفع مسئولیت یا آزادی وثیقه خود را از مرجعی که پرونده در آنجا مطرح است درخواست کند. مرجع مزبور مکلف است بلافاصله مراتب رفع مسؤولیت یا آزادی وثیقه را فراهم نماید.
  • با توجهه به تبصره ماده ۲۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری مواردی که متهم به علت دیگری از سوی سایر مراجع بازداشت باشد نیز، کفیل یا وثیقه گذار می تواند اعزام وی را درخواست نماید. در این صورت پس از حضور متهم ،کفیل یا وثیقه گذار می‌تواند حسب مورد، رفع مسئولیت یا رفع اثر و آزادی وثیقه خود را از مرجعی که پرونده در آنجا مطرح است درخواست کند.
  • بر طبق ماده ۲۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری، در صورت فوت کفیل یا وثیقه گذار، قرار قبولی کفالت یا وثیقه منتفی است و متهم حسب مورد، باید نسبت به معرفی کفیل یا ایداع وثیقه جدید اقدام کند، مگر آنکه دستور أخذ وجه الکفاله یا ضبط وثیقه صادر شده باشد.
  • مطابق ماده ۲۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری با شروع به اجرای حبس و تبعید یا اقامت اجباری و با اجرای کامل سایرمجازات‌ها ویا صدور قرارهای منع و موقوفی و تعلیق تعقیب، تعلیق اجرای مجازات و مختومه شدن پرونده به هر کیفیت، قرار تأمین( قرار کفالت یا وثیقه) لغو و از آن رفع اثر می‌شود.

رفع توقیف از وثیقه کیفری

مسئولیت وثیقه گذار برای وثیقه کیفری

در مورد مسئولیت کفیل یا وثیقه گذار در رابطه با دعاوی کیفری ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری اینگونه اعلام میدارد:

به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی، بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی، یکی از قرارهای تامین زیر را صادر می کند:

  • الف) التزام به حضور با قول شرف
  • ب)التزام به حضور با تعیین وجه التزام
  • پ)التزام به عدم خروج از حوزه قضایی با قول شرف
  • ت)التزام به عدم خروج از حوزه قضایی با تعیین وجه التزام
  • ث)التزام به معرفی نوبه ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضایی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
  • ج)التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط
  • چ)التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات
  • ح)اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله
  • خ)اخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول
  • د)بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی
  • تبصره 1) در صورت امتناع متهم از پذیرش قرار تامین مندرج در بند (الف)، قرار التزام به حضور با تعیین وجه التزام صادر و در صورت امتناع از پذیرش قرارهای مندرج در بندهای (ب)، (پ)، (ت) و (ث) قرار کفالت صادر می‌شود.
  • تبصره 2) در مورد بندهای (پ) و (ت)، خروج از حوزه قضایی با اجازه قاضی ممکن است.
  • تبصره 3) در جرائم غیر عمدی در صورتی که به تشخیص مقام قضایی تضمین حقوق بزه دیده به طریق دیگر امکان پذیر باشد، صدور قرار کفالت و وثیقه جایز نیست.

رفع توقیف از وثیقه کیفری

فوت وثیقه گذار

بر اساس ماده ۲۳۴ قانون مدنی در صورت فوت کفیل یا وثیقه گذار، قرار قبولی کفالت یا وثیقه منتفی است و متهم حسب مورد، باید نسبت به معرفی کفیل یا ایداع وثیقه جدید اقدام کند، مگر آنکه دستور أخذ وجه الکفاله یا ضبط وثیقه صادر شده باشد.

مشاورین حقوقی ایرانلا

و در آخر چنانچه با تمامی این تفاصیر در زمینه ضمانت و رفع توقیف از وثیقه کیفری متضرر گشتید گروه مشاورین حقوقی ایران لا با وکلای خبره و تخصصی در این زمینه در کنار شما خواهد بود . همچنین می توانید از طریق تماس با ایران لا از مشاوره تلفنی در رابطه با  رفع توقیف از وثیقه کیفری، فسخ قولنامه دستس خودرو، مراحل رفع توقیف از حساب بانکی،توقیف حساب توسط پلیس فتا،طرح شکایت ضامن از وام گیرنده ، اعاده حیثیت و مجازات آن، مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه سوالات خود را مطرح نموده و از راهنمایی های تخصصی این مجموعه استفاده نمایید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما