درخواست مجوز دیوارکشی

درخواست مجوز دیوارکشی

اصولا برای مشخص کردن حد و حریم زمین، مالک اقدام به دیوارکشی می نماید. درخواست مجوز دیوارکشی از طریق شهرداری انجام می گردد. شخص مالک با مراجعه به شهرداری منطقه ای که زمین در آن قرار دارد نسبت به دیوارکشی زمین خود اقدام می نماید که این کار مستلزم تهیه مدارک و طی مراحل قانونیست که در این مقاله به توضیه آن خواهیم پرداخت.

دیوارکشی

طبق ضوابط ابلاغی سازمان امور اراضی کشاورزی در رابطه با درخواست مجوز دیوارکشی، از ابتدای سال 1394 میزان مجاز ارتفاع دیوار کشی جهت اراضی با کاربری باغی حداکثر یکصد و بیست سانتی متر و مابقی بصورت فنس و نرده مجاز می باشد.

درخواست مجوز دیوارکشی

آیا برای دیوارکشی نیاز به اجازه شهرداری می باشد؟

در جواب باید گفت که بله. با توجه به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری هرگونه عملیات عمرانی از جمله درخواست مجوز دیوارکشی نیازمند اخذ مجوز از شهرداری است. لازم به ذکر است چنانچه بدون مجوز اقدام بخ دیوار کشی نمایید دیوار تخریب نخواهد شد زیرا دیوان عدالت اداری دیوار و حصارکشی را از سالحیت ماده 100 خارج نموده است.

جریمه دیوارکشی بدون جواز

 در صورتی که دیوار کشی خارج از محدوده شهر تهران باشد، شهرداری با توجه به قانون نظارت بر گسترش شهر تهران حق تخریب بدون رسیدگی هیچ مرجعی را خواهد داشت.لازم به ذکر است وکیل برای خرید ملک و یا زمین می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید. لیکن بر طبق موضوع دستورالعمل ماده ۱۰ قانون مقررات حاکم بر اراضی زراعی و باغها،این کار بدون درخواست مجوز دیوارکشی، تغییر کاربری بوده که علاوه بر صدور حکم به قلع و قمع بنا، جریمه در حق صندوق دولت نیز از ضمانت اجراهای تعیینی است.

درخواست مجوز دیوارکشی از شهرداری

برای انجام  و درخواست مجوز دیوارکشی زمین ابتدا باید به شهرداری مراجعه نمود و درخواست مجوز دیوارکشی کرد. دریافت مجوز دیوارکشی شامل مراحل زیر است:

  1. مراجعه به شهرداری و ثبت تقاضا
  2. تکمیل فرم درخواست دیوارکشی(نمونه زیر)
  3. تشکیل پرونده
  4. فرآیند کارشناسی از محل
  5. فرآیند کارشناسی توسط مسئولین
  6. محاسبه و ثبت عوارض ساختمانی
  7. بررسی توسط کارشناس خدمات شهری
  8. بررسی عوارض معلقه
  9. اخذ مجوز
  10. تائید مجوز
  11. ثبت و شماره گذاری مجوز

درخواست مجوز دیوارکشی

مدارک لازم جهت مجوز دیوارکشی

  • اسناد مالکیت، قولنامه یا نامه زمین شهری
  • اجاره نامه معتبر اوقاف در صورت وقفی بودن زمین
  • اصل شناسنامه مالک، مالکین و یا نماینده قانونی
  • تقاضانامه

استعلامات مورد نیاز

  • استعلام از سازمان ثبت اسناد و راه و شهرسازی در خصوص مالکیت
  • استعلام از سازمان تامین اجتماعی
  • استعلام از سازمان آتش نشانی

دیوارکشی زمین بایر

بر اساس ماده 110 قانون شهرداری ها، شهرداری موظف است نسبت به زمین های بایری که در محدوده شهر قرار گرفته و باعث آلودگی و نازیبایی شهر شده اند، پس از صدور اخطار و ابلاغ قانون و درخواست مجوز دیوارکشی به مالک و در صورت عدم مراجعه مالک در زمان مقرر، رأسا اقدام به دیوارکشی ملک نماید. به عبارتی شهرداری به مالکان زمین های بایری که در محدوده شهر قرار گرفته اند، با ابلاغ اخطارهای قانونی و زمان بندی، آنها را نسبت به دیوارکشی زمین های خود پس از اخذ مجوز از شهرداری مجاب می کند.

ضرورت دیوارکشی زمین بایر

این کار به منظور جلوگیری از دپوی خاک و نخاله در زمین های فوق انجام می شود که یکی از عوامل ایجاد آلودگی ظاهری و زیست محیطی و نابسامانی در محدوده شهر به شمار می آید.از دیگر مشکلاتی که اراضی فوق برای شهر و شهروندان به همراه دارد، تجمع اراذل و اوباش و استعمال مواد مخدر در این زمین ها است که این امر نیز علاوه بر ایجاد چهره نازیبا برای شهر و منطقه، امنیت منطقه را مخدوش می نماید و ضرورت درخواست مجوز دیوارکشی توسط مالک را تشدید می نماید.

درخواست مجوز دیوارکشی از شهرداری

جریمه دیوارکشی نکردن زمین بایر

در صورتی که این افراد نسبت به درخواست مجوز دیوارکشی و دیوارکشی اراضی خود در زمان مذکور اقدام نکنند، طبق قانون شهرداری خود را نسبت به اجرای این عمل مسئول دانسته و رأسا زمین مورد نظر را دیوارکشی می نماید. در صورت اجرای این اقدام، مالک موظف به پرداخت جریمه و هزینه دیوارکشی به شهرداری خواهد بود.

مشاورین حقوقی-ملکی ایران لا

در صورتی که قصد دریافت مجوز دیوارکشی و یا اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 و همچنین فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار ،فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار ، الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع دارید و یا خواهان کسب اطلاع از نحوه خرید زمین بدون سند و به خدمت گرفتن وکیل برای خرید ملک هستید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا  درخواست همراهی کارشناس ملکی-حقوقی در هنگام مذاکرات و انعقاد قرارداد داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

  1. سلام باتوجه به جهش تولید مسکن تعاونی قضات استان تهران زمینی به مساحت320 هکتار در منطقه عباس اباد طوس دارد که مسولین اجازه دیوار کشی را صادر نمی کنند زمینبایر کشاورزی می باشد و ان محل تبدیل به محلی جهت ریزگردها و الودگی و ناامنی منطقه شده از استانداری پیگیری انجام شد که روند طولانی فرسایشی و مشکلات زیادی را در پی دار که شرایط را دشوار کرده است

  2. سلام درروستاي انارستان استان مازندران يك قطعه زمين باغي به مساحت 508 متر وبادرختان بارور پرتغال و نارنگي از جهاد كشاورزي درخواست ديوار كشي دور زمينم و يك اتاقك كوچك نگهباني كردم كه جوابشان 5000متر اجاتزه ميدن.حال من كه شغلم كارشناس پرستاري وبمدت چند سال در اداره كل سازمان زندانها ودربيمارستان كامكار قم در دوران كرونا مشغول به خدمت رساني به هموطنان بوده ام آيا حق ندارم يه زمين باغي كه براي خودم و همسرم ميباشد و براي دوران استراحت انتخاب كرديم :نه درختي قطع كنيم ونه محصولي از بين برود.ايا حق دارم يا نه .

    ومن الله توفيق اجركم عند الله……..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما