خرید و فروش حواله خودرو

خرید و فروش حواله خودرو

این روزها یکی از راه های سرمایه‌گذاری، خرید خودرو از طریق ثبت‌ نام و قرعه کشی است.  شخصی که در قرعه‌کشی‌ خودرو برنده می‌شود، با فروش آن در بازار آزاد سود خوبی به دست خواهد آورد. اما بازار داغ  جانبی دیگری در خودرو وجود دارد به نام خرید و فروش حواله خودرو. در این بازار کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند از طرف نمایندگی خودرو سندی دریافت می‌کنند به نام حواله خودرو که قابل نقل و انتقال است.

حواله خودرو چیست؟

قراردادی است در رابطه با خرید و فروش حواله خودرو  که بین شرکت خودرو سازی و خریدار منعقد می‌شود و در نتیجه این قرارداد شرکت سازنده مکلف می‌شود پس از پرداخت ثمن از طرف خریدار خودرو را طی زمان مشخصی به وی تحویل دهد. حواله خودرو در واقع سند مالکیت خودرو به حساب می‌آید پیش از آنکه خودرو به صاحب آن تحویل داده شده باشد.

شرایط قانونی انتقال حواله خودرو

صرف نظر از احراز شرایط عمومی صحت یک قرارداد همچون صحت عقل و داشتن اراده کامل و اهلیت قانونی برای طرفین قرارداد، حواله تحت دو عقد مورد انتقال واقع می‌شود.

  • صلح‌ نامه:  که در آن خریدار و فروشنده جهت انتقال حواله در دفاتر اسناد رسمی با یکدیگر صلح می‌کنند.
  • وکالت ‌نامه: که در آن فروشنده وکالت‌ نامه‌ای به خریدار می دهد تا زمان سررسید بتواند خودرو را تحویل بگیرد. این قرارداد نیز باید در دفاتر اسناد رسمی و یا نمایندگی‌های مجاز منعقد و به ثبت برسد.

خرید و فروش حواله خودرو

مزایای خرید حواله خودرو

اگرچه خرید و فروش حواله خودرو از طرف ایران خودرو و سایپا ممنوع شده است. با این حال خرید حواله مزایای خاص خودش را دارد. تفاوت قیمت بین ماشین کارخانه‌ای و بازار آزاد چشم گیر و قابل توجه است و این مهم ترین هدف از خرید و فروش حواله به حساب می‌آید.

چند نکته مهم

تجربه نشان داده  هر کجا بازاری داغ است، کلاهبرداران هم آنجا حضور دارند. تنها راه نجات از آنها رعایت اصول حقوقی است. پس در هنگام انتقال حواله و خرید و فروش حواله خودرو باید چند نکته را رعایت نمود:

  • استعلام از نمایندگی‌های مجاز و اطمینان از صحت حواله؛
  • انعقاد قرارداد صلح نامه یا وکالت نامه در دفاتر اسناد رسمی؛
  • گرفتن تضمین مناسب از فروشنده.

خرید و فروش حواله خودرو

چرا به تنظیم صلح نامه خودرو نیازمندیم؟

امروزه با توجه به مشکلات ایجاد شده در بازار خودرو به دلیل دخالت دلالی های غیر منصفانه و سخت شدن عرضه ی مستقیم به دست خریدار واقعی مسئولین مربوطه با انشاء قوانین جدید سعی در برطرف کردن این مشکل نموده اند

اما همانطور که می دانید هیچ قانونی نمیتواند رضایت همه ی آحاد جامعه رو به دنبال داشته باشد و این قانون عدم فروش خودرو در سال اول که برای مقابله با دلالی ایجاد شده هم از این قاعده مسثثنی نیست، گاهی عده ی محدودی از خریداران محترم که خودرویی به نحو حواله یا تحویل فوری خریداری کرده اند به دلایل مختلفی نیاز به فروش مال خود دارند که از حقوق مسلمشان است. اما با مانع قانونی فوق الذکر مواجه هستتد؛ یکی از راه های مناسب برای حل این معضل تنظیم صلح نامه خودرو میباشد.

قرار داد صلح قراردادی است که جایگزین عقود دیگر مانند بیع، معاوضه، تملیک منافع و…  می شود و نوعی تراضی بین طرفین معامله است که بتوانند در خصوص شروط و مفاد تعهدات بین خودشان به هرنحوی که مایل باشند توافق کنند البته تا زمانی که مخالف با قوانین آمره نباشد.

برای مثال در این مورد خاص که فروشنده اعم از سایپا یا ایران خودرو به این شرط خودرو را واگذار می کند که حق انتقال تا مدت یک سال برای خریدار وجود ندارد و خریدار را از بیع مال ممنوع کرده می توان  در قالب  تنظیم صلح نامه خودرو عقدی ایجاد کرد که نتیجه آن انتقال خودرو باشد در عین حال هم مخالف قانون نباشد. همچنین در رابطه با تاخیر در تحویل خودرو می توانید به شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو مراجعه نمایید.

شرایط شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

اولین نکته که باید به آن توجه داشت این است که نخستین حق قانونی خریدار، تحویل  خودروی خریداری شده می باشد و نمی توان ایشان را به دریافت وجه پرداختی مجبور کرد، همچنین  استناد شرکت خودرو به تحریم ها عموما پذیرفته نمی شود به استثنای موارد بسیار خاص که تحریم ها می تواند مصداق قوه قاهره  باشد که آن هم اثبات آن به عهده شرکت می باشد، پیشنهاد می شود در صورت استناد شرکت های واردکننده یا سازنده خودرو به تحریم ها، برای دادن پاسخ مستدل با وکیل آشنا به حقوق تجارت بین المل مشورت کنید، همچنین فراموش نکنید در زمان شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو بهتر است و تشکیل پرونده شکایت از خودرو ساز شرکت اصلی را هم طرف قرار دهید تا دادخواست شما احتمالا با قرار رد دعوا مواجه نشود.

خرید و فروش حواله خودرو

مشاورین حقوقی ایرانلا

نظر به ظرافت های خاص دعاوی در رابطه با خرید و فروش حواله خودرو، شرکت های سازنده یا وارد کننده خودرو پیشنهاد می گردد قبل از طرح دعوا حتما با وکیل متخصص در دعاوی علیه شرکت های خودرویی مشورت نموده و حتی الامکان در طرح دعوا از وکیل دادگستری کمک بگیرید.

فراموش نکنید که رابطه شما با شرکت یا نمایندگی عرضه خودرو صرفا بر مبنای قرارداد نیست و در این مورد از حقوق قانونی و حمایتی برخوردار هستید که حتی اگر در قراردادتان پیش بینی نشده باشد می توانید از آن حقوق بهره مند گردید، دفتر حقوقی گروه وکلای قلم داد با باور به این نکته که حقوق  مصرف کنندگان خودرو مورد تضییع قرار گرفته است همواره در حمایت از آسیب دیدگان این صنعت تلاش داشته است با کمترین هزینه ممکن در کنار شهروندان قرار گرفته و برای احقاق حقوق ایشان تلاش نماید، چنانچه تمایل به بهره مندی از تجربیات وکلای این مجموعه در تشکیل پرونده شکایت از خودرو ساز و یامشاوره جهت خرید حواله خودرو از سراسر کشور می باشید می توانید با ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما