افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن

افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن

افشای اطلاعات شخصی و شغلی در سراسر دنیا کاری ناپسند و دور از انسانیت است اما در بعضی مواقع این کار اگر باعث ضرر و زیان به شخص یا مجموعه و شغل گردد جرم محسوب می شود که می توان با این موضوع برخورد قانونی داشت. به همین جهت افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن قابل پیگیری در محاکم قانونی است.

افشای اسرار خصوصی اشخاص

افشای اسرار خصوصی اشخاص و انتشار تصاویر خصوصی افراد علاوه بر اینکه امری غیر اخلاقی است جرم نیز تلقی می شود. بر اساس به ماده 545 قانون مجازات اسلامی و ماده 16 قانون جرایم رایانه ای افشای اسرار خصوصی دیگران در قانون جرم محسوب شده و مجازات آن جزای نقدی و از 3ماه تا 2 سال حبس تعیین شده است.

جرم افشای اطلاعات بیمار

بر اساس ماده 648 قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) اطباء و جراحان و ماماها وداروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می شوند هرگاه در غیراز موارد قانونی. اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزارتا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند.

افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن

افشای اطلاعات بر اساس قانون تجارت الکترونیک

در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن بر اساس ماده 64 قانون تجارت الکترونیک و به منظور حمایت از رقابت های مشروع و عادلانه در بستر مبادلات الکترونیکی،و در رابطه با جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت تحصیل غیرقانونی اسرار تجاری و اقتصادی بنگاه ها و مؤسسات برای خود ویا افشای آن برای اشخاص ثالث در محیط الکترونیکی جرم محسوب و مرتکب به مجازات مقرر در این قانون خواهد رسید .

ماده 65قانون تجارت الکترونیک

کلیه اطلاعات مربوط به کار شامل اطلاعات،فرمول ها، الگوها، نرم افزارها و برنامه ها، ابزار و داده پیام  اسرار تجاری الکترونیکی روش ها، تکنیک ها و فرایندها، تألیفات منتشرنشده، روش های انجام تجارت و داد و ستد، فنون، نقشه ها و فراگردها، اطلاعات مالی،فهرست مشتریان، طرح های تجاری و امثال این ها است، که به طور مستقل دارای ارزش اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاش های معقولانه ای برای حفظ و حراست از آن ها انجام شده است.

ماده 33 قانون تجارت الکترونیک

در رابطه با تهدید به افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات بایستی اطلاعات مؤثر در درتصمیم گیری مصرف کنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی قبل از عقد در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زیر می باشد :

  • الف.مشخصات فنی و ویژگیهای کاربردی کالا و یا خدمات .
  • ب.هویت تأمین کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول میباشد ونشانی وی .
  • ج.آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و یا هر رو شی که مشتری در صورت نیازبای ستی از آن طریق با فرو شنده ارتباط برقرار کند .
  • د.کلیه هزینه هائی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود ازجمله قیمت کالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل، هزینه تماس.
  • ه.مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر میباشد .
  • و.شرایط و فرایند عقد از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویک و یا اجرا، فس ،ارجاع، خدمات پس از فروش

افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن

افشای اسرار شغلی در قانون تجارت

بر اساس ماده ۷۵ ق.ت.ا متخلفین از ماده  ۶۴ این قانون و هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی به منظور رقابت، منفعت و یا ورود خسارت به بنگاه های تجاری، صنعتی، اقتصادی و خدماتی، با نقض حقوق قراردادهای استخدام مبنی بر عدم افشای اسرار شغلی و یا دستیابی غیرمجاز، اسرار تجاری آنان را برای خود تحصیل نموده بر اساس افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن به حبس از شش ماه تا دو سال و نیم، و جزای نقدی معادل پنجاه میلیون  ۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰ ریال محکوم خواهد شد.

افشای اطلاعات محرمانه شرکت

در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن و جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت بر اساس ماده 648 قانون مجازات اسلامی هر گاه شخصی به واسطه شغل خود به اطلاعات محرمانه اشخاص و یا شرکت دسترسی پیدا کرده باشد و اقدام به افشای اطلاعات محرمانه شرکت نماید به مجازات های زیر محکوم خواهد شد:

  • حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال
  • جزای نقدی از 1500000 ریال تا 6000000 ریال

 

افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن

مشاورین حقوقی ایران لا

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به جرایم رایانه ای،اخاذی و زورگیری و مجازات آن، جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت،اعاده حیثیت و مجازات آن ،مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه  در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانند وکیل تامین اجتماعی، فحاشی در اینستاگرام و یا شکایت از پیج فروش در اینستاگرام ،ورود به عنف و مجازات آن،، اعاده حیثیت و مجازات آن ، شکایت انتظامی از وکیل ، شکایت از پلیس راهور و طرح شکایت در این رابطه هستید و در این راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی دارید می توانید از طریق مشاورین حقوقی ایران لا با مشاورین خبره و متخصص مشکلات خود را طرح و از راهکارهای قانونی در این رابطه بهره مند شوید .

همواره می توانید از طریق تماس با مجموعه مشاورین ایران لا درخواست مشاوره تلفنی در رابطه با کلیه مسائل حقوقی با مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما