اجرائیه مستقیم چک 

اجرائیه مستقیم چک 

چک یکی از اسناد تجاری معتبر در سراسر جهان می باشد. افراد طی معامله و خرید و فروش با یکدیگر مبالغ مورد نظر را از طریق چک به یکدیگر پرداخت می نمایند. در صورتی که چک دارای موجودی نباشد شخص می تواند اقدام به برگشت چک کرده و با دریافت گواهی عدم پرداخت مراحل قانونی جهت وصول چک را آغاز نماید.جهت صدور اجرائیه چک بر اساس قانون جدید می توان اجرائیه مستقیم چک را دریافت نمود.

اجرائیه مستقیم چک

اجرائیه مستقیم چک

قانونگذار در ماده 23 قانون صدور چک اصلاحی 1397 این حق را به دارنده چک داده است تا تحت شرایطی بدون نیاز به رسیدگی قضایی و اخذ حکم قطعی از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید.

دادگاه مکلف است در صورت وجود شرایط زیر حسب مورد علیه صاحب حساب و صادر کننده یا هردو اجرائیه صادر نماید.

  • الف)در متن چک،وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد.
  • ب)در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.
  • ج)گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت طبق ماده 14 این قانون و تبصره های آن صادر نشده باشد.

مهلت پرداخت پس از اجرائیه

صادر کننده مکلف است ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه بدهی خود را بپردازد یا با موافقت دارنده چک ترتیبی برای پرداخت آن بدهد  یا مالی معرفی کند که اجرای حکم را میسر کند.در غیر اینصورت حسب درخواست دارنده،اجرای احکام دادگستری،اجرائیه را طبق قانون نحوه محکومیت های مالی مصوب 23/03/1394 به مورد اجراء گذاشته و نسبت به استیفای مبلغ چک اقدام می نماید.

اجرائیه مستقیم چک

قرار توقف عملیات اجرائی

اگر صادرکننده یا قائم مقام قانونی او دعاوی مانند مشروط یا بابت تضمین بودن چک یا تحصیل چک از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا دیگر جرائم در مراجع قضائی اقامه کند اقامه دعوی مانع از جریان عملیات اجرائی نخواهد شد. مگر در مواردی که مرجع قضائی ظن قوی پیدا کند یا از اجرای سند مذکور ضرر جبران ناپذیر وارد گردد که در اینصورت با اخذ تأمین مناسب،قرار توقف عملیات اجرایی صادر می نماید.

ارائه دلیل برای توقف عملیات اجرایی

در صورتی که در اجرائیه مستقیم چک دلیل برای توقف عملیات اجرائی صادر شود. دلیل باید دارای شرایط ذیل باشد:

  1.  مستند به سند رسمی باشد
  2. یا اینکه صادر کننده یا قائم مقام قانونی مدعی مفقود شدن چک بوده و مرجع قضائی دلایل ارائه شده را قابل قبول بداند،توقف عملیات اجرائی بدون اخذ تأمین صادر خواهد شد.

موارد مهم در رابطه با اجرائیه مستقیم چک

  1. موضوع دعوی یا حقوقی است یا کیفری و اقامه دعوی مستقل ابطال اجرائیه منتفی است و خواهان باید نسبت به اصل موضوع اقامه دعوی نماید.
  2. تضمینی بودن وجه چک یا بصورت ظاهری و شکلی قابل تشخیص است که امکان صدور اجرائیه وجود ندارد. یا یا بر روی سند مرقوم نشده است که بدون طرح دعوی و رسیدگی ماهیتی امکان بلااثر شدن اجرائیه وجود ندارد.
  3. صدور اجرائیه تنها از سوی دادگاه امکانپذیراست و شورای حل اختلاف صلاحیت صدور قرار توقیف عملیات اجرائی مورد رسیدگی در دادگاه  را ندارد.
  4. درخواست خواهان توقیف عملیات اجرائی می باشد و نمی تواند در قالب دستور موقت ازدادگاه بخواهد.
  5. اجرائیه علیه ضامن و ظهرنویس صادر نمی شود.
  6. دستور اجراء قابل شکایت نیست و در صورت پذیرش یا رد درخواست اجراء از دستور دادگاه نمی توان شکایت کرد و فقط قاضی حق دارد از دستور خود عدول کند.
  7. عده ای از حقوقدانان معتقدند  که  مستندا” به ماده 4 قانون اصلاح بعضی از مواد ثبت بتوان حکم بطلان دستور اجرا را مورد استدعا قرار داد هرچند که نظر مخالفین بر آن است که این خواسته امکانپذیر نیست  زیرا دستور صدور اجرائیه یکی از تصمیمات قضایی محسوب می شود و تصمیمات محاکم در معرض دعوی ابطال قرار نخواهد گرفت.و از آنجا که خواهان مالکیت بر طرح دعوی دارد باید خواسته درست دعوی را همراه با توقیف عملیات اجرائی مطرح نماید.
  8. به جهت حمایت از دارنده چک و عدالت قضایی و سیاق ماده 5 قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت قرار تأمین مناسب همان است که در قوانین دادرسی مدنی برای تأمین خواسته مقرر است و در صورتیکه موضوع سند لازم الاجرا وجه نقد باشد و مدعی وجه نقد بدهد آن وجه در صندوق دادگستری سپرده می شود.
  9. اخذ تأمین خواسته از طرف دارنده در ماده 23 مسکوت است ولی به نظر می رسد دارنده  بعد از اخذ تأمین خواسته می بایست ظرف 10 روز اقامه دعوی مستقل نماید واگر مبادرت به درخواست صدور اجرائیه نماید به درخواست خوانده از قرار تأمین خواسته رفع اثر می گردد.

اجرائیه مستقیم چک

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

لازم به ذکر است گروه مشاورین حقوقی ایران لا با بهره مندی از وکلای خبره در تمامی زمینه های حقوقی به صورت تخصصی در رابطه با تمامی مسائل حقوقی و اسناد مالی مانند محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک،گواهی عدم پرداخت، صدور اجرائیه چک ، چک الکترونیکی چیست؟، صدور اجرائیه برای چک صیادی ، چک های قدیمی و همچنین شرایط اجرای چک صیادی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق ارتباط با ما درخواست مشاوره حقوقی با مشاورین حقوقی این مجموعه داشته باشید .

پشتبانی تمام وقت، حق وکالت منصفانه، تجربه و سابقه بالا، تسلط کافی بر تمامی قوانین قضایی، وجدان کاری بالا و … همگی از مزایای بهره گیری از وکلای موسسه حقوقی قلمداد محسوب می شود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما