چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی

چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی

تهدید به هر صورتی که باشد جرم محسوب می شود یکی از رایج ترین نوع تهدید، تهدید از طریق پیامک تلفن همراه می باشد. مطابق قانون چنانچه هر شخصی به هر وسیله ای اقدام به تهدید دیگری نماید می توان از ایشان تحت عنوان چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی اقدام نمود.

تهدید پیامکی

یکی از شایع ترین نوع تهدید و فحاشی به وسیله پیامک است. در صورتی که شخصی از طریق پیامک اقدام به تهدید، اخاذی و سلب آرامش نماید می توان از وی با عنوان چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی و مجازات تهدید پیامکی اقدام نمود.

مجازات تهدید پیامکی طبق ماده قانونی ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲

هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی (همان ضرب و شتم، ضررهای جسمانی و…) یا شرفی (مواردی مانند بردن آبرو) یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این و‌اسطه تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد پس از چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی

چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی

حهت شکایت از شخص مزاحم و چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی، شاکی با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بایستی اقدام به ثبت شکواییه نماید. در ثبت شکواییه نام خود شخص بعنوان شاکی، نام شخص مزاحم به عنوان مشتکی عنه (درج مشخصات شخص مزاحم الزامیست) و موضوع شکوائیه نیز تهدید و مزاحمت می باشد. پس از ثبت شکایت، شکواییه به مرجع ذیصلاح ارجاع می گردد و پس از بررسی موضوع برای رسیدگی به شکایت وقت رسیدگی تعیین شده و از طریق سامانه ثنا به فرد ابلاغ می گردد.

مدارک لازم جهت شکایت تهدید

  • کپی کارت ملی
  • مدارک اثبات کننده مبنی بر تهدید
  • عکس از صفحه چت و پیامک که در آن تهدید صورت گرفته
  • استعلام شخص از پلیس فتا

چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی

ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات در مورد تهدید پیامکی

براساس ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات مصوب ۵۷ جرم مزاحمت از طریق تلفن ویا پیامک اینگونه تعریف و جرم انگاری شده است:

“هر گاه کسی، به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر، برای اشخاص، ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از پانزده روز تا سه ماه، محکوم خواهد شد.”

رای وحدت رویه

رأی وحدت رویه شماره ۷۲۱ ـ ۲۱/۴/۱۳۹۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور به این شرح است : وقوع بزه مزاحمت برای اشخاص به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر ـ موضوع ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ـ منوط به آن است که نتیجه آن که مقصود مرتکب است محقق گردد، بنابراین در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود، محل حدوث نتیجه مزبور، محل وقوع جرم محسوب و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی‌کننده نیز همین امر خواهد بود. بر این اساس رأی شماره ۱۰۴۵ـ۲۰/۷/۱۳۸۵ شعبه بیست و هفتم دیوان عالی کشور که با این نظر مطابقت دارد به اکثریت آراء صحیح و منطبق با موازین قانون تشخیص می‌گردد. این رأی طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌های سراسر کشور لازم‌الاتباع است.

چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی

مشاورین حقوقی ایران لا

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به چگونگی شکایت برای تهدید پیامکی،چگونگی شکایت از مزاحم تلفنی، جرایم رایانه ای،جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت،اعاده حیثیت و مجازات آن ،مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانند وکیل تامین اجتماعی، فحاشی در اینستاگرام و یا شکایت از پیج فروش در اینستاگرام ، اعاده حیثیت و مجازات آن ،ورود به عنف و مجازات آن، شکایت انتظامی از وکیل ، شکایت از پلیس راهور ،ضرر و حتک حیثیت ، مجازات انتشار تصاویر خصوصی، اخاذی و زورگیری، و طرح شکایت در این رابطه هستید و در این راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی دارید می توانید از طریق مشاورین حقوقی ایران لا با مشاورین خبره و متخصص مشکلات خود را طرح و از راهکارهای قانونی در این رابطه بهره مند شوید .

همواره می توانید از طریق تماس با مجموعه مشاورین ایران لا درخواست مشاوره تلفنی در رابطه با کلیه مسائل حقوقی با مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه چشم و پلک چشم 1403

در مبحث دیات تمامی اعضای بدن در صورت آسیب شامل دیه خواهند بود ولی اعضای حساس مانند دندان، بینی و علی الخصوص چشم که هم

Select Language
تماس با ما