چگونگی شکایت از سردفتر

چگونگی شکایت از سردفتر

در تمامی ارگان های دولتی انجام کار ارباب رجوع و احترام به وی سرلوحه کار و مقدماتی ترین مورد در رابطه با خدمت است. در مواردی پیش می آید که بین کارمندان و ارباب رجوع بحث و یا بعضا درگیری بوجود می آید در این میان سردفتران نیز از این قضیه به دور نیستند . چنانچه سردفتر دچار خطا و اهمال و … گردد می توان از وی اعلام شکایت نمود. در این نوشتار در رابطه با چگونگی شکایت از سردفتر توضیحاتی ارائه شده است.

سردفتر کیست؟

در رابطه با چگونگی شکایت از سردفتر ابتدا بایستی به تعریف سردفتر پرداخت. سردفتر به شخصی اطلاق می شود که امور دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق را بر عهده دارد . هر دفتر اسناد رسمی به وجود سردفتر و دفتریار احتیاج دارد و اداره تمام امور دفترخانه به عهده سردفتر اسناد رسمی می باشد.

چگونگی شکایت از سردفتر

شرایط کلی سردفتری

در صورتی که فردی تمایل به سردفتری داشته باشد برای انجام آزمون سردفتری بایستی دارای ویژگی های زیر باشد:

  1.  تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  2. اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
  3. داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان).
  4. نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
  5. نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.
  6. متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائیهای جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند .
  7. مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکتهای تجاری و بانکها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.
  8. مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان سردفتری باید حداقل ۲۴ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۷۷) حداکثر ۵۰ سال (متولدین ۲۵/۹/۱۳۵۱) باشند. ایثارگران مشمول بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.
  9. مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  10. وفق بند (۳) ماده (۶) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری.
  11. وفق بند (۶) ماده (۶ ) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه بشرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.
  12. داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح دو و بالاتر با تایید شورای عالی حوزه های علمیه (برای طلاب شیعه) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت (برای اهل تسنن)
  13. دارا بودن مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضائیه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.

ماده 73 شکایت از سردفتران و دفتریاران

بر اساس ماده 73‏‏‏ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران در مورد چگونگی شکایت از سردفتر و شکایت از دفاتر اسناد رسمی ابلاغ رأی بدوی و تجدیدنظرخواهی از آن به شرح زیر انجام می‌گیرد:

  • الف:رأی دادگاه انتظامی به فردی که تخلف انتظامی به او منتسب شده است و دادستان یا جانشین وی در استان به صورت الکترونیک ابلاغ می‌ شود.
  • ب: مجازات‌ های انتظامی درجه 1 و 2 قطعی و از درجه 3 به بالا ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ حکم قابل تجدیدنظر است.
  • پ: درخواست تجدیدنظرخواهی باید به دادگاه بدوی انتظامی ارسال شود، دادگاه بدوی پرونده را به انضمام درخواست مزبور با تصریح به رعایت مهلت تجدیدنظرخواهی به دادگاه تجدیدنظر انتظامی ارسال می دارد.
    *تبصره :دادستان یا جانشین او مجاز به تجدیدنظرخواهی نسبت به کلیه آراء صادره بر محکومیت یا برائت متهم، ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ خواهد بود.*

چگونگی شکایت از سردفتر

موارد شکایت از دفاتر اسناد رسمی و سردفتران

  • اشتباه در ثبت سند
  • اشتباه در ثبت وکالت
  • اخذ تعرفه مازاد از ارباب رجوع
  • توهین به ارباب رجوع
  • درگیری با مراجعه کنندگان
  • و….

چگونگی شکایت از سردفتر

بنابر ماده 32 دفاتر اسناد رسمی چگونگی شکایت از سردفتر و شکایت از این مراکز و همچنین شکایت از سردفتر و گزارش تخلف دفاتر اسناد رسمی، تخلف سردفتر و همچنین تخلفات دفتریاران در اداره امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک صورت می گیرد. پس از گزارش تخلف این اداره با بررسی گزارش نظر خود را در این باره به دادسرای انتظامی سردفتران ارجاع می دهد. بررسی نهایی با این مرجع خواهد بود.

ماده 32 قانون دفاتر اسناد رسمی

در رابطه با چگونگی شکایت از سردفتر بر اساس ماده 32 قانون دفاتر اسناد رسمی، رسیدگی مقدماتی به شکایات و گزارش‌های مربوط به تخلفات سردفتران و دفتریاران در اداره امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام خواهد شد و اداره مزبور پس از رسیدگی موضوع را با اظهارنظر خود به دادسرای انتظامی سردفتران احاله می نماید.

چگونگی شکایت از سردفتر

دادسرای انتظامی سردفتران

این مرجع مستقر در کانون سردفتران هر استان بوده و وظیفه این دادسرا همانند سایر مراجع قانونی رسیدگی به شکایات و تخلفات مرتبط با دعاوی دفاتر اسناد رسمی است. این دادسرا پس از بررسی مدارک و شواهد موجود رای نهایی را در رابطه با چگونگی شکایت از سردفتر اعلام می نماید در صورتی تخلف احراز شود برای سردفتر متخلف کیفرخواست صادر می گردد . در صورت اعتراض به نظر دادسرای انتظامی سردفتران می توان در دادگاه تجدیدنظر همین مرکز درخواست تجدیدنظر خواهی ارائه نمود.

مشاورین حقوقی ایرانلا

با توجه به خدمات و توضیحات فوق بایستی عنوان نمود که وکلای این دفتر می توانند در مواردی همچون شکایت از قاضی، شکایت از ضابطین دادگستری، ثبت دادخواست، لایحه، مشاوره تخصصی و یا قبول وکالت و طرح دعوا و شکایت از وکیل دادگستری، شکایت از داور پرونده، اعتراض به دیوان عدالت اداری ، دستور توقف رای داوری مرجعی حرفه ای و تخصصی جهت احقاق حقوق موکلین باشند.

برای انجام این امر می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا  درخواست مشاوره تلفنی و حضوری را داشته باشید.

پشتبانی تمام وقت، حق وکالت منصفانه، تجربه و سابقه بالا، تسلط کافی بر تمامی قوانین قضایی، وجدان کاری بالا و … همگی از مزایای بهره گیری از وکلای موسسه حقوقی قلمداد محسوب می شود.

 

 

 

 

 

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل همانند تامین خواسته موضوع و اصطلاحی حقوقی است. تامین دلیل به معنای حفظ دلایل خواهان جهت اقامه دعوی است. زیرا ممکن است تا

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و تامین دلیل دو اصطلاح حقوقی است که در ظاهر شبیه یگدیگرند اما در واقع هر یک برای منظور خاصی انجام می پذیرند

چگونگی شکایت از سردفتر

چگونگی شکایت از سردفتر

در تمامی ارگان های دولتی انجام کار ارباب رجوع و احترام به وی سرلوحه کار و مقدماتی ترین مورد در رابطه با خدمت است. در

Select Language
تماس با ما