مشاوره حقوقی نفقه

مشاوره حقوقی نفقه

نفقه در لغت به معنی خرج و مخارج است . نفقه زن شامل هزینه های خوراک، پوشاک، مسکن بیماری و… می باشد. میزان نفقه متفاوت است. به این شکل که قاضی بر اساس شان زن میزان نفقه وی را مشخص می نماید . شان زن به مسائلی همچون تحصیلات و وضعیت خانوادگی وی بستگی دارد که پس از تشخیص این موارد توسط کارشناس قاضی میزان نفقه را مشخص می نماید. می توان قبل از اقدام برای درخواست نفقه از مشاوره حقوقی درخواست نفقه توسط وکیل بهره مند شد.

نفقه

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ایران،نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض می گردد.

مشاوره حقوقی نفقه

ضرورت نفقه برای زوجه

ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بیان می‌دارد همین که نکاح به‌طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود دو شرط زیر برای وجوب نفقه ضروری است:

۱-دائمی بودن عقد که قانون مدنی در ماده ۱۱۰۶ تصریح دارد: در عقد دایم نفقه زوجه به عهده شوهر است.

۲-تمکین کامل زوجه

در صورت جدایی و انتقال حضانت فرزند به مادر به منظور تامین مخارج برای فرزند نیز نفقه در نظر گرفته خواهد شد و پدر ملزم به پرداخت مبلغ تعیین شده خواهد بود.با مشاوره حقوقی نفقه می توان از مقدار این مبلغ آگاهی به دست آورد.

نفقه در دوران عقد

در دوران عقد در ایران زن و مرد در یک منزل و با یکدیگر زندگی نمی کنند و اصطلاحا رابطه زناشویی وجود ندارد و فرض بر باکره بودن زوجه است . پس در واقع تمکین صورت نمی گیرد. به همین دلیل نفقه زن پس از ازدواج به وی تعلق می گیرد زیرا همانطور که در بالا اشاره شد یکی از شروط دریافت نفقه تمکین زوجه می باشد. چرا که بر اساس ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی همین که نکاح به طور صحت واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود.

مشاوره حقوقی نفقه

شرایط نفقه

چنانچه زن از همسر خود تمکین ننماید ناشزه محسوب خواهد شد که یکی از دلایل دفاع در مقابل درخواست نفقه می باشد و در صورت تمکین نفقه به وی تعلق خواهد گرفت . یکی دیگر از دلایل تعلق نگرفتن نفقه به زوجه عدم حسن معاشرت در روابط زوجین خواهد بود. پیشنهاد می شود در این مرحله از مشاوره حقوقی نفقه استفاده نمایید . در صورتی که منزل تهیه شده برای زوجه موجب ضرر و زیان بدنی وی گردد خروج زن از منزل به منزله ناشزه بودن و عدم اطاعت وی نخواهد بود. همچنین در صورت اقدام به طلاق دارای فرزند بودن زوج و شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق نیز در افزایش نفقه تاثیر خواهد داشت.

شرایط خروج زن ناشزه از کشور

یکی از روش های اخذ اجازه همیشگی برای خروج از کشور و درخواست خروج زن متاهل از کشور شرط کردن این موضوع هنگام عقد و نکاح است که جزء شرایط ضمن عقد قرار گیرد در واقع با انجام این کار یک وکالت برای امضای اسنادی که جهت صدور و تمدید گذرنامه لازم است و هم اجازه برای خروج مکرر از کشور را دریافت می کند. یا اینکه خانم در این رابطه وکالت بلاعزل از همسر خود بگیرد در این صورت دیگر برای خروج از کشور نیاز به اجازه شوهر نخواهد بود.

مشاوره حقوقی نفقه

نفقه در قانون ایران

بر اساس مشاوره حقوقی نفقه و قانون نفقه به سه شکل زیر است:

  1. نفقه زوجه که شامل مسکن و پوشاک و خوراک و اثاث خانه در حدود مناسبت عرفی یا وضع زوج و خادم در صورت عادت زوجه به داشتن خادم یا حاجت او به واسطه ناخوشی یا نقص عضو
  2. نفقه اقارب که شامل مسکن، اثاث خانه، خوراک و پوشاک به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت انفاق‌کننده
  3. نفقه زندانی که شامل خوراک و پوشاک و دوا و طبیب و حمام زندانی را گویند

مشاورین حقوقی ایرانلا

گروه وکلای ایرانلا متشکل از مشاوران و وکلای متخصص در حوزه های مختلف حقوقی از جمله حوزه ی حقوق مالی و حقوق خانواده و کارشناسان حسابداری است. همواره می توانید در رابطه با مشاوره تمامی موضوعات حقوقی می توانید با گروه مشاورین حقوقی ایرانلا در تماس باشید تا در دعوای مالی اعسار از پرداخت مهریه و همچنین  نفقه در ایام صیغه، درخواست تعدیل نفقه فرزند،  درخواست خروج زن متاهل از کشور،  اعتراض به پیش قسط مهریه، مشاوره حقوقی نفقه و یا انتخاب داور برای طلاق با تخصص مالی و حقوقی همراه شما عزیزان باشیم.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما