دیه کبودی صورت در سال 1402

دیه کبودی صورت در سال 1402

 دیه یک نوع خسارت مالی است که در شرع و قانون برای جنایت غیر عمدی یا جنایات عمدی که امکان قصاص در آنها وجود ندارد در نظر گرفته شده است.در سال 1402 دیه کامل نفس در ماه های غیر حرام  900 و در ماه های حرام حدود 1 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شده که دیه سایر اعضا نیز طبق قانون به نسبتی از این مبلغ تعیین می شود. در این مقاله راجع به دیه کبودی صورت در سال 1402 میزان و نحوه ی محاسبه ی آن توضیحاتی ارائه خواهد شد.

نحوه ی محاسبه و میزان دیه کبودی صورت در سال 1402

طبق ماده 714 قانون مجازات راجع اسلامی:
« دیه کبود شدن صورت سه هزارم دیه کامل است»

بر این اساس دیه کبودی صورت در سال 1402 سه هزارم 900 ملیون تومان، می باشد. در رابطه با دیه سایر اعضای بدن یا دیه شکستگی مبلغ  دیه متفاوت است .

بر اساس تبصره 1 ماده فوق تفاوتی میان کبود شدن قسمتی کوچک یا کل عضو وجود ندارد و مساحت کبودی در دیه تاثیری ندارد.

دیه کبودی صورت در سال 1402 برای زن و مرد و در ماه حرام و غیر حرام

ماده ی 560 قانون مجازات اسلامی اذعان داشته است: « دیه زن و مرد در اعضاء و منافع تا کمتر از ثلث دیه کامل مرد یکسان است و چنانچه ثلث یا بیشتر شود دیه زن به نصف تقلیل مییابد.» از این عبارت می توان نتیجه گرفت که در مورد کبودی صورت فرقی بین زن و مرد وجود ندارد و این مبلغ چه برای مرد و چه برای زن یک ملیون و چهارصد و چهل هزار تومان است.

طبق ماده 557 قانون مجازات اسلامی «تغلیظ دیه مخصوص قتل نفس است و در جنایت بر اعضاء و منافع جاری نیست.» این عبارت بدین معناست که به جز دیه قتل سایر دیات که شامل دیه صورت نیز می شود مشمول حکم افزایش دیه در ماه حرام یا در مکان های خاص ( مثل مسجدالحرام) نیست. و به طور خلاصه دیه کبودی صورت در ماه حرام و غیر حرام برابر است.

 

دیه کبودی صورت در سال 1402

میزان دیه سرخی و سیاهی صورت در سال 1402

 طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی و سایر موادی که پیش تر بدان اشاره شد احکام زیر در مورد سرخی و سیاهی صورت جاری است:

  1. دیه سیاهی صورت دو برابر دیه کبودی است یعنی شش هزارم دیه کامل.
  2. دیه سرخی صورت نصف دیه کبودی است یعنی یک و نیم هزارم دیه کامل.
  3. به دلایلی که فوقاً اشاره شد تفاوتی بین زن و مرد و ماه حرام و غیر حرام در میزان دیه سرخی و سیاهی صورت نیز وجود ندارد.

 از آنجا که دیه کبودی صورت در سال 1402 دو میلیون و هفتصد هزار تومان است؛ دیه سیاهی صورت دو برابر آن یعنی 5 میلیون 400 هزار تومان و دیه سرخی صورت نصف آن یعنی 1 میلیون و 350 هزار تومان می باشد؛ چه برای مرد و چه برای زن، چه در ماه حرام و چه در ماه غیر حرام.

شایان ذکر است که طبق بند ب ماده فوق الذکر دیه سرخی، کبودی و سیاهی سایر اعضای غیر از صورت نصف دیه تعیین شده برای صورت است. در نتیجه دیه سرخی اعضای بدن در سال 1401، 675000 (ششصد و هفتاد و پنج هزار تومان)، دیه کبودی اعضای بدن 1350000 (یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان) و دیه سیاهی اعضای بدن 2700000 (دو میلیون و هفتصد هزار تومان) محاسبه خواهد شد.

دیه کبودی چشم در سال 1402

احکام دیه کبودی صورت عیناً در مورد دیه کبودی چشم (دور چشم) صادق است. به طوریکه به طور خلاصه می توان گفت دیه کبودی چشم در سال 1402 سه هزارم دیه کامل معادل دو میلیون و هفتصد هزار تومان خواهد بود و فرقی نیز بین زن و مرد و ماه حرام و غیر حرام وجود ندارد. لازم به ذکر است دیه دور چشم در مورد سرخی و سیاهی نیز با بقیه صورت یکسان است؛

دیه کبودی گردن 1402

بر اساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی، صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می‌شوند، مثل سیاه شدن پوست صورت شش هزارم، کبود شدن آن سه هزارم و سرخ شدن آن یک و نیم هزارم دیه کامل است و همچنین تغییر رنگ پوست سایر اعضای بدن هم نصف موارد گفته شده است. البته میزان دیه کبودی بر اساس اینکه در کدام یک از اعضای بدن رخ داده و چقدر نمایان باشد، متفاوت می‌باشد .در واقع دیه کبودی گردن نیز همانند دیگر اعضا محاسبه گشته و تفاوت چندانی ندارد.

دیه کبودی ران پا 1402

همانطور که پیش تر توضیح داده شد نرخ دیه کبودی بدن فقط در رابطه با صورت متفاوت است .در واقع دیه کبودی در سایر اعضای بدن (به جز صورت) مطابق ماده 714 قانون مجازات اسلامی بدین شرح است :

سیاه شدن پوست بدن سه هزارم دیه کامل

کبود شدن پوست بدن یک و نیم هزارم دیه کامل

سرخ شدن پوست بدن 0.75 هزارم دیه کامل 

لازم به ذکر است این نرخ در رابطه با صورت دو برابر خواهد بود .

مشاورین حقوقی ایران لا

در صورتی که قصد شکایت برای اخذ دیه دیه شکستگی دنده 1403، دیه شکستگی بینی 1403، دیه شکستگی دندان 1403 و شکایت بخاطر فحاشی و خواهان تنظیم دادخواست یا شکوائیه هستید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایرانلا درخواست مشاوره داشته باشید. همچنین وکلای ما با سابقه ی هدایت پرونده هایی به طرفیت شخص خاطی، بیمه و صندوق خسارات بدنی آماده همکاری در پرونده ی شما هستند.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

  1. باسلام
    من طبق نظریه پزشکان معتمد پزشکی قانونی که دو پزشک بودن یک متخصص بینی یکی ارتوپد ک متخصص بینی نوشت شکستگی در قسمت لترال از سمت راست به چپ تائید میشود و کجی بینی همچنین پارگی پره بینی تائید میشود و در اینبار پزشکی فقط رده شکستگی بینی خالی حتی هاشمه هم نزده و ب وکیل نشان دادم گفتن قاضی میتونه ۵ درصد هم برات بنویسه با اشتباهی ک کرده و حدود ۱۵ ای۱۷ درصد دیه داری در بینی در قسمت ارتوپد پزشک معتمد طبق ام آر آی نوشته پارگی رباط ACL و مینیسک پای راست و پای چپ پارگی ناکامل رباط ACl مینیسک و جابجایی غضروف ک باعث تشدید و فشار به مهره کمر میاره در اینجام پزشکی قانونی با وجود عکی نوشته پارگی جزئی ACLپای راست و چپ و تشدید بیماری زمینه ای دیسک کمر
    حال من با این دکتر ب شکایت قد عمل کنم یا نامه هارو دوباره از متخصصین معتمد بگیرم ببرم پزشک قانونی کل کرمانشاه چون این مال بخش یوی از شهرستاناس

    1. عین .این شرح حال شمامن امروز.پزشک قانونی سرمن اورد.که.باعث درگیرشدنم بااقایان به اصطلاح منشی خانم دکترشد.و۳ساعت بازدداشت بودم.مامورکلانتری باهم حرف زدیم چون ازکل پروندم عکس میگرفتم عکس بینی نشونش دادم پرسیدم چی میبینی گفت این که تابلوشکسته.گفتم توباشی یهو۱۰۰میلیون پولت وهیچ‌کنن.بیمه باپزشک قانونی کاسه زیرنیم کاسه هستش .الان دنبال وکیلم.تااول حق منو.بعدش بطریقی بانقشه.

        1. سلام خانم مهسا.جواب نظریه من مردادماه .دادم.نظرتون وندادین.؟ابوذرهستم.که به تشخیص پزشک اعتراض داشتم..بالاخره ثابت کردم.شکستگی رو.حالا لااقل جواب اینوبدین.محاسبه.دیه منو.چقدر.۹تااسیب.که باحارصه..ملتحمه.اینا.حساب میکنن.شماره واتساپ وتلگرام میدم که براتون عکسشوبفرستم۰۹۱۱۸۱۵۴۶۸۰

          1. سلام وقت بخیر
            جناب فاضلی زحمت بکشید با شماره های ثابت مندرج در سایت تماس بگیرید و درخواست مشاوره تون رو ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه چشم و پلک چشم 1403

در مبحث دیات تمامی اعضای بدن در صورت آسیب شامل دیه خواهند بود ولی اعضای حساس مانند دندان، بینی و علی الخصوص چشم که هم

Select Language
تماس با ما