دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه چشم و پلک چشم 1403

در مبحث دیات تمامی اعضای بدن در صورت آسیب شامل دیه خواهند بود ولی اعضای حساس مانند دندان، بینی و علی الخصوص چشم که هم در زیبایی فرد نقش بسزایی دارند و هم از اعضای مهم برای ادامه حیات هستند از میزان دیه بیشتری برخوردارند. زیرا اگر شخصی بینایی خود را از دست بدهد قطعا برای ادامه زندگی دچار مشکل خواهد شد از این رو دیه چشم و پلک چشم 1403 از حساسیت و میزان بیشتری از دیه برخوردار است.

دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه چشم و پلک چشم 1403

همانطور که در مقدمه اجمالا اشاره شد چشم به دلیل این که از اعضای حیاتی هم از لحاظ کاربرد و هم از لحاظ زیبایی است از اهمیت ویژه ای در مبحث دسات برخوردار است. چنانچه فردی به صورت عمد و یا غیر عمد باعث آسیب به چشم دیگری شود بر اساس قانون متهم بوده و بایستی نسبت به پرداخت دیه چشم شخص آسیب دیده بر طبق قانون اقدام نماید.

دیه دامیه پلک

زمانی که جسمی خارجی وارد گوشت یا پوست شده و موجب خونریزی هر چند خفیف شود در واقع دیه دامیه به آن عضو تعلق می گیرد. حال دیه دامیه پلک با توجه به شدت جراحت و نظر قاضی کم یا زیاد خواهد بود . بصورتکلی دیه دامیه پلک معادل دو صدو دیه کامل می باشد که با توجه به نرخ دیه چشم و پلک چشم 1403 این مبلغ معادل 60 میلیون تومان خواهد بود.

دیه پارگی پلک

بدیهی است که میزان آسیب وارده به پلک و شدت پارگی در تعیین میزان دیه تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال پارگی پلک می تواند سطحی باشد یعنی در حدی که فقط پلک آسیب دیده باشد و یا شدت جراحت به حدی باشد که موجب تاثیر بر بینایی فرد و اختلال در دید وی بگردد که طبعا این مورد از میزان دیه بیشتری نسبت به مورد اول برخوردار خواهد بود.

پارگی پلک بالا

چنانچه در اثر آسیب پلک بالای چشم دچار آسیب و پارگی شده باشد بر اساس قانون دیات دیه چشم و پلک چشم 1403 این مورد معادل یک ششم دیه کامل و بر اساس دیه چشم و پلک چشم 1403 مبلغی برابر با 200 ملیون تومان خواهد بود. این مبلغ در صورتی است که خللی در بینایی فرد ایجاد نشده باشد و اگر ضربه موجب اختلال در بینایی فرد شده باشد مبلغ دیه بالاتر خواهد بود.

پارگی پلک پایین

در صورتی که بر اساس آسیب، ضربه و یا تصادف پلک پایین دچار پارگی شود دیه معادل یک چهار دیه کامل و مبلغ 300 میلیون تومان خوهد بود.0

از بین رفتن تمامی پلک های بالا و پایین

چنانچه شدت جراحت به حدی باشد که پلک های بالا و پایین هر دو چشم از بین برود مبلغ دیه معادل دیه کامل انسان و مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه از بین بردن چشم

به جز جراحات چشمی مثل پارگی پلک و دامیه و… در برخی موارد شدت آسیب به حدی زیاداست که موجب از بین رفتن چشم می شود در این موارد دیه از بین رفتن چشم معادل دیه کامل یک انسان بود. در واقع می توان گفت ارزش بینایی یک چشم به اندازه ارزش یک زندگیست . بنابر گفته های فوق دیه از بین رفتن چشم مبلغی معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

ماده 588 قانون مجازات اسلامی

ماده 588 قانون مجازات اسلامی در رابطه با دیه چشم و پلک چشم 1403 مقرر می دارد:”درآوردن و یا از بین ‌بردن چشم بینای کسی که فقط یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش نابینای مادر زادی و یا به علل غیرجنایی از بین رفته باشد موجب دیه کامل است لکن اگر چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است از دست داده باشد دیه چشم بینا، نصف دیه کامل می‌ باشد.”

دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه کاهش بینایی

در برخی مواقع بر اساس جراحت  یا ضربه وارده لکه در چشم فرد آسیب دیده ظاهر می شود که این لکه باعث کاهش بینایی وی می گردد این مورد نیز بر اساس قانون دارای دیه خواهد بود. در صورتی که ضربه وارده باعث ایجاد لکه در چشم فرد گردد دیه چشم و پلک چشم 1403 آن بر اساس نظر قاضی و نامه پزشکی قانونی و چنانچه بدون ایجا لکه و فقط باعث کاهش بینایی شخص گردد بر اساس نظر قاضی ارش تعیین می گردد که ارش نیز مبلغ معینی نداشته و بنا به نظر قاضی مربوطه متغیر خواهد بود.

دیه چشم بر اساس میزان آسیب

در صورتی که چشم به هر نحوی آسیب ببیند مشمول دیه خواهد بود حال بر اساس میزان آسیب، نرخ دیه پلک چشم و دیه چشم 1403 در زیر ارائه شده است:

  • از بین رفتن هر دو چشمی که بینایی دارد معادل دیه کامل و مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان
  • از بین رفتن هر یک از چشم هایی که بینایی دارند معادل نصف دیه کامل و مبلغ 600 میلیون تومان
  • کاهش بینایی بر اثر ضربه و وجود لکه مشخص در چشم بر اساس نظر قاضی و نامه پزشکی قانونی
  • کاهش بینایی بر اثر ضربه و بدون وجود لکه مشخص در چشم با توجه به ارش تعیین شده توسط قاضی
  • از بین رفتن چشم فردی که یک چشم وی از ابتدا نابینا بوده معادل دیه کامل و مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان
  • از بین رفتن چشم شخصی که یک چشم وی در اثر ضربه مشمول دیه نابینا شده معادل نصف دیه کامل و مبلغ 600 میلیون تومان
  • از حدقه در آوردن چشم شخصی که نابیناست معادل یک ششم دیه کامل و مبلغ 200 میلیون تومان

مشاورین حقوقی ایرانلا

با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان، چنانچه در رابطه با دیه شکستگی بینی 1403، دیه شکستگی دنده، دیه شکستگی دست،دیه شکستگی پا 1402 ، برابری دیه زن و مرد در قانون جدید ، شکایت از دندانپزشک ایمپلنت و دیه شکستگی لگن ، دیه راننده مقصر ، دیه کندن موی سر ، دیه شکستگی دنده 1403، دیه شکستگی بینی 1403، دیه شکستگی دندان 1403 و موضوع دیات و هر گونه مسائل حقوقی دچار بحران شده اید و در مطالبه حقوق خود بازمانده اید  گروه مشاورین حقوقی ایران لا با در دست داشتن وکلا و مشاورین حقوقی زبده در کنار شما خواهد بود . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با این وکلا و مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه چشم و پلک چشم 1403

در مبحث دیات تمامی اعضای بدن در صورت آسیب شامل دیه خواهند بود ولی اعضای حساس مانند دندان، بینی و علی الخصوص چشم که هم

Select Language
تماس با ما