دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو

دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو

یکی از پر طرفدارترین موارد در رابطه با خرید خودرو فراخوان های شرکت های بزرگ خودرو سازی برای پیش فروش خودروهای شرکت می باشد. اصولا به دلیل اینکه پروسه واریز و تحویل خودرو اغلب 3 ماه و یا کمی بیشتر زمانبر است و زمانی برای تهیه مبلغ خودرو وجود دارد افراد اقدام به خرید خودرو های پیش فروشی می نمایند. حال چنانچه شرکت خودرو سازی نتواند در زمان تعیین شده اقدام به تحویل خودرو نماید خریدار می تواند جهت دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو از خودروساز  طرح شکایت نماید.

قرارداد پیش فروش خودرو

در رابطه با دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو، برای پیش فروش هر چیزی نیاز به تنظیم یک قرارداد اصولی می باشد که در صورت عدم انجام تعهدات چه از طرف فروشنده و چه از طریق خریدار طرفین قرارداد بتوانند با استناد به قرارداد اقدام به مطالبه حق و حقوق خود نمایند. بدیهی است در قرارداد بایستی موارد مهم مانند خسارت از پیش تعیین شده باشند که در صورت بروز مشکل بتوان با توجه به مواد مندرج در قرارداد به حقوق خود دست پیدا کرد.

مواد مهم در قرارداد پیش فروش

  1. طرفین قرارداد
  2. مورد معامله
  3. میزان مبلغ پرداختی توسط خریدار
  4. شرایط پرداخت
  5. مبانی تحویل
  6. موعد تحویل
  7. سودمشارکت
  8. سود تاخیر

دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو

زمان تحویل خودروهای پیش فروش

قراردادهای پیش فروش برای دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو، قراردادهای دوجانبه‌ بوده و چنانچه فروش به صورت تحویل فوری باشد حداکثر تحویل خودرو 30 روزه است و قاعدتا سود مشارکتی لحاظ نشده است. سود جبران تحویل تاخیر در قرارداد تحویل فوری 2.5 درصد ماهیانه است. اگر زمان تحویل خودروی خریداری بیشتر شد و در فاکتور سود تاخیر قید نشده، حتما می‌توان با اسناد و مدارک اقدام به مطالبه سود تاخیر نمود.

دلایل تاخیر در تحویل خودرو

  1. مشکل قیمت گذاری
  2. نبود تعامل مناسب بین دستگاه‌ های درون‌ سازمانی
  3. مشکلات در تولید قطعات
  4. مشکلات در واردات تجهیزات لازمه

محاسبه خسارت دیرکرد تحویل خودرو

محاسبه و دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو بستگی به قرارداد تنظیمی بین فروشنده و خریدارد دارد زیرا که خسارت تاخیر در قرارداد پیش بینی شده و بر اساس مبلغ مندرج در قرارداد می توان اقدام به محاسبه میزان خسارت نمود. اصولا میزان دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو 2.5 درصد پیش بینی می شود. همچنین میزان خسارت دیرکرد بستگی به روزهای تاخیر نیز دارد بدیهی است خسارت تاخیر سه ماه بیش از تاخیر یک ماهه است.

چنانچه خودرو در بورس معامله شده باشد جریمه تاخیر تمامی کالاها در بورس اعم از خودرو یا هر کالای دیگری 0.25 درصد در روز در نظر گرفته شده است که در یک سال بین 50 تا 60 درصد پیش بینی می گردد.

چگونگی دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو

جهت مطالبه و دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو چندین راه وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره نموده شده است:

  • تارنمای سازمان حمایت
  • سامانه 124
  • دبیرخانه سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت
  • مراجعه به سازمان صمت

دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو

شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

در رابطه با شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو اولین نکته که باید به آن توجه داشت این است که نخستین حق قانونی خریدار، تحویل  خودروی خریداری شده می باشد و نمی توان ایشان را به دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو و وجه پرداختی مجبور کرد، همچنین  استناد شرکت خودرو به تحریم ها عموما پذیرفته نمی شود به استثنای موارد بسیار خاص که تحریم ها می تواند مصداق قوه قاهره  باشد که آن هم اثبات آن به عهده شرکت می باشد، پیشنهاد می شود در صورت استناد شرکت های واردکننده یا سازنده خودرو به تحریم ها، برای دادن پاسخ مستدل با وکیل آشنا به حقوق تجارت بین المل مشورت کنید، همچنین فراموش نکنید در زمان شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو بهتر است شرکت اصلی را هم طرف قرار دهید تا دادخواست شما احتمالا با قرار رد دعوا مواجه نشود.

مطالبه سود مشارکت همزمان با شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

آن چه در بین مردم به عنوان حواله خرید خودرو شناخته می شود در واقع مصداق قانونی قرارداد پیش خرید  خودرو می باشد، از آن جا که مواد قانونی حمایتی و آمره ای از این قرارداد وجود دارد و در هر صورت نمایندگی خودرو مکلف به پرداخت سود مشارکت نسبت به مبالغ دریافتی از زمان  دریافت پیش پرداخت تا زمان تحویل اتومبیل می باشد می توان همزمان با طرح شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو اقدام به تقدیم دادخواست جهت مطالبه سود مشارکت نیز نمود.

مطالبه خسارت در شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو

 عرضه کنندگان خودرو علاوه بر این که مکلف به پرداخت سود مشارکت تا تاریخ تحویل خودرو می باشند موظفند در صورت تاخیر  به صورت روزانه خسارت تاخیر تحویل  را بپردازند، به همین جهت سایت حقوقی ایرانلا و  دفتر حقوقی گروه وکلای قلم داد توصیه می کنند در زمان شکایت از نمایندگی خودرو به علت تاخیر در تحویل خودرو خسارات تاخیر در  تحویل را هم مطالبه نمایید، در قرارداد های پیش خرید خودرو معمولا پیش بینی شده است که سود مشارکت از ثمن معامله کسر خواهد شد.

در این حالت می توان به تهاتر سود مشارکت با بخشی از ثمن معامله استناد کرد. همچنین باید در نظر داشت که در صورتی که قرارداد فیمابین دارای شرایط پیش فروش قطعی در قانون باشد، تغییر قیمت در مقابل پیش خریدار قابل استناد نیست و شرکت فروشنده خودرو نمی تواند به بهانه افزایش قیمت از اجرای تعهدات خود سرپیچی کند.

دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو

مشاورین حقوقی ایرانلا

نظر به ظرافت های خاص دعاوی علیه شرکت های سازنده یا وارد کننده خودرو پیشنهاد می گردد قبل از طرح دعوا حتما با وکیل متخصص در دعاوی علیه شرکت های خودرویی مشورت نموده و حتی الامکان در طرح دعوا از وکیل دادگستری کمک بگیرید.

فراموش نکنید که رابطه شما با شرکت یا نمایندگی عرضه خودرو صرفا بر مبنای قرارداد نیست و در این مورد از حقوق قانونی و حمایتی برخوردار هستید که حتی اگر در قراردادتان پیش بینی نشده باشد می توانید از آن حقوق بهره مند گردید، دفتر حقوقی گروه وکلای قلم داد با باور به این نکته که حقوق  مصرف کنندگان خودرو مورد تضییع قرار گرفته است همواره در حمایت از آسیب دیدگان این صنعت تلاش داشته است با کمترین هزینه ممکن در کنار شهروندان قرار گرفته و برای احقاق حقوق ایشان تلاش نماید، چنانچه تمایل به بهره مندی از تجربیات وکلای این مجموعه در تشکیل پرونده شکایت از خودرو ساز،شکایت از نمایندگی برای تاخیر در تحویل خودرو و یا تنظیم صلح نامه خودرو ،دریافت خسارت دیرکرد تحویل خودرو و همچنین خرید و فروش حواله خودرو و شکایت از خودرو ساز از سراسر کشور می باشید می توانید با ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select Language
تماس با ما