مراحل ثبت اختراع در کانادا

مراحل ثبت اختراع در کانادا

یکی از شرایط دریافت ویزا و ورود به کانادا از طریق ویزای کاری است. و یکی از راه‌های دریافت ویزای کار، داشتن یک طرح تجاری است که اصطلاحا به ان ویزای استارتاپ گفته می‌شود. داشتن یک گواهی ثبت اختراع در کشور کانادا راه مذاکره برای پیداکردن سرمایه‌گذار و اخذ ویزای استارتاپ را بسیار تسهیل می‌کند. با این حال مراحل ثبت اختراع در کانادا مانند ثبت اختراع در ایران شرایطی دارد که در زیر به آن اشاره خواهد شد.

ثبت اختراع و دریافت گواهینامه اختراع

در کانادا نیز همچون سایر کشورها برای اینکه یک اختراع واجد دریافت گواهینامه اختراع شود باید ۳ شرط ماهوی اصلی را داشته باشد؛

  • تازگی داشتن
  • گام ابتکاری داشتن
  • کاربرد صنعتی داشتن

جهت ثبت اختراع در کشور کانادا می‌توان از دو طریق اقدام کرد. در روش اول به صورت مستقیم می‌توان به سایت اداره مالکیت معنوی کانادا (CIPO )  مراجعه نمود و از آنجا اظهارنامه مربوط را به ثبت رسانید. در روش دوم از طریق سیستم ثبت PCT  می‌توان اقدام نمود. به این صورت که با ورود به سامانه ثبت اداره مالکیت معنوی ایران، گزینه مربوط به ثبت بین‌الملل را انتخاب نموده، در این روش، در واقع تقاضا در سازمان جهانی مالکیت فکری بررسی و پس از آن به کشورهای مورد هدف فرستاده می‌شود. مزیت استفاده از روش ثبت PCT ، صرفه جویی قابل توجه در هزینه و زمان است. با این حال اقدام از طریق روش اول یعنی، ثبت مستقیم تقاضا به اداره ثبت اختراع در کانادا مزایای خاص خود را دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ثبت اختراع در کانادا

مزایای ثبت اختراع در کانادا

برای طرح دعوای نقض پتنت (گواهی ثبت اختراع) در کانادا می‌توان دو خواسته مختلف مطرح کرد، یا تقاضای دریافت خسارت نمود و یا میزان سود متخلف را ارزیابی و هرآنچه سود مکتسبه را به عنوان جبران خسارت تقاضا نمود. روش دوم در بسیاری موارد کارساز تر بوده چرا که در برخی موارد ناقض پتنت متحمل پرداخت جریمه‌های بسیار خواهد شد.

مزیت بعدی ثبت اختراع در کانادا، پایین بودن هزینه‌های ثبت اختراع به نسبت سایر کشورهاست. کشور کانادا به خوبی از اهمیت اقتصاد مبتنی بر دانش و سرمایه‌های فکری آگاه است از این رو برای جلب فکرهای نو در جهت پیشرفت کشورش تلاش‌ بسیار مي‌کند. یک مزیت بسیار مهم در پرداخت هزینه‌ها این است که می توان درخواست نمود تا هزینه داوری ماهوی را تا ۴ سال به تعویق انداخت. به این معنا که اظهارنامه اختراع داوری خواهد شد و نتیجه نیز متعاقبا اعلام می‌شود ولی تا ۴ سال متقاضی مهلت برای پرداخت هزینه داوری خواهد داشت. (هزینه داوری ۴۰۷ دلار کاناداست.)

مزیت بسیار مهم ثبت اختراع در کانادا، مهلت ارفاقی یکساله پس از افشای اختراع است. کسانی که تقاضای ثبت اختراع می‌کنند به خوبی آگاه هستند که افشای اختراع به هر شکلی که باشد منجر به رد درخواست ثبت خواهد شد. با این حال در قوانین تمامی کشورهای دنیا استثنائات  و شرایطی پیش‌بینی شده تا در صورت برپایی نمایشگاه‌های عمومی و عدم فرصت برای ثبت اظهارنامه اختراع یا برخی استثنائات دیگر، به کمپانی یا شخص متقاضی ثبت ۶ ماه فرصت داده می‌شود تا پس از نمایشگاه اظهارنامه ثبت اختراع خود را تکمیل نماید. پس از گذشت ۶ ماه، به دلیل از بین رفتن خاصیت تازگی اختراع امکان ثبت و دریافت گواهی اختراع از بین می‌رود. مهلت ارفاقی در کانادا یکسال در نظر گرفته شده است.

مراحل اخذ گواهینامه اختراع (پتنت) در کانادا

با وارد شدن به سایت اداره ثبت مالکیت معنوی کانادا (CIPO) به قسمت patent  مراجعه نمایید. پیش از پر کردن فایل‌های مربوط حتما در قسمت patent database  موضوع اختراع خود را جستجو نمایید تا از عدم ثبت آن اختراع توسط دیگران اطمینان حاصل کنید. در صورتی که پیش از شما، پتنتی مشابه موضوع مورد تقاضایتان وجود داشته باشد، درخواست شما بی شک رد خواهد شد.

پس از پر کردن اطلاعات شخصی، آنچه در خصوص اختراع اهمیت دارد، توصیفات اختراع است. باید توجه داشت که در تمامی اظهارنامه‌های اختراع، توصیف مهمترین و حساس ترین بخش یک اختراع است چرا که هم باید فنی و دقیق باشد هم به گونه ای نوشته شده باشد که منجر به افشای اختراع نشود.

ثبت اختراع در کانادا

ثبت اظهار نامه و رجوع به سازمان‌های تعیین شده

پس از ثبت اظهارنامه‌تان شما می‌توانید با مراجعه به سازمان‌های تعیین شده در کانادا فرم ثبت اظهارنامه را ارسال و با آن‌ها جهت همکاری و سرمایه‌گذاری در پرو‌ژه وارد مذاکره شوید. سازمان‌های تعیین شده در کانادا به سه بخش دسته کلی تقسیم‌ می‌شوند:

  • صندوق‌های سرمایه خطر پذیر venture capital funds
  • گروه‌های سرمایه‌گذاری فردی  angel investor groups
  • مراکز رشد سرمایه‌گذاری   Business incubators

سازمان‌های تعیین شده فرم‌های دریافتی را بررسی می‌کنند. هر کدام از گروه‌های بالا شرایط، فرآیند و معیارهای خاص خود را برای پذیرش و ارزیابی پروژه‌های درخواستی دارند. که لازم است شما پیش از انتخاب هر گروه، اطلاعات لازم را داشته باشید. اگر هر کمپانی تصمیم بگیرد که طرح تجاری شما را حمایت کند به شما یک حمایت نامه داده می‌شود که نشان‌دهنده حمایت شدن شما از جانب کمپانی است.

ثبت اختراع در کانادا

گروه مشاورین حقوقی ایرانلا

جهت راهنمایی و اطلاعات بیشتر در زمینه های مالکیت معنوی و موضوعاتی همچون جرم کپی برداری از اختراع و یا شکایت از سرقت علمی، ثبت شرکت دانش بنیان ،سرقت ادبی، جرم کپی برداری از اختراع ،حقوق صاحبان علامت تجاری یا تنظیم شکواییه و شکایت نقض کپیرایت و…. همچنین برای مشاوره با وکیل متخصص در زمینه مالکیت فکری مثل تفاوت نام تجاری و علامت تجاری،مهاجرت به امارات از طریق ثبت اختراع و تفاوت نام تجاری با برند، طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است؟، جرم کپی برداری از اختراع، شکایت از سرقت علمی و کپی برداری از کتاب ،تفاوت علامیت مشهور با علامیت معروف و ثبت اختراع اپلیکیشن و …. می توانید با وکلای متخصص و با تجربه مشاورین حقوقی ایرانلا از طریق شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید و درخواست مشاوره تلفنی با وکلای این مجموعه را داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select Language
تماس با ما