تسهیلات شرکت دانش بنیان

تسهیلات شرکت دانش بنیان

بزرگترین معضل برای تاسیس و ایجاد هر شرکتی تامین سرمایه اولیه و یافتن سرمایه گذار است . در رابطه با شرکت های دانش بنیان این معضل تا حدودی حل شده است . زیرا بر طبق قانونی که در سال 1398 تصویب گردید قرار بر این شده است که سرمایه اولیه جهت تاسیس شرکت دانش بنیان با نام تسهیلات شرکت دانش بنیان قرار گیرد تا بر این اساس اشتغال زایی قشر تحصیل کرده نیز تا حدودی ایجاد و مقداری از مشکلات بیکاری مرتفع گردد. در این مقاله در رابطه با تسهیلات شرکت های دانش بنیان توضیحات بیشتری جهت شفاف سازی این موضوع ارائه گردیده است.

تسهیلات شرکت دانش بنیان

در سال 1398، در راستای حمایت از فعالیت های اقتصادی شرکت های دانش بنیان در جهت تولید و ایجاد اشتغال، مجوز بهره مندی شرکت های دانش بنیان از تسهیلات صندوق توسعه ملی با عنوان تسهیلات شرکت دانش بنیان صادر گردید. این تسهیلات در حوزه های مختلفی همچون صنعت و معدن، صنایع تبدیلی و تکمیلی و آب و کشاورزی اعطا می شود.بازپرداخت این تسهیلات برای صنایع در گردش یک سال و برای طرح ها هفت سال خواهد بود. همچنین شرکت هایی که در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای پروانه بهره برداری باشند نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند گردند . شرکت های دانش بنیان با در نظر گرفتن شرایط خود، می توانند با ارسال درخواست به یکی از بانک های عامل، اقدام به دریافت تسهیلات نمایند.

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای راه اندازی چرخه اقتصاد و شکوفایی حوزه دانش بنیان و تسهیلات شرکت دانش بنیان در کشور پایه گذاری شد. این صندوق با نظارت و سرپرستی معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای اهداف و سیاست های اقتصاد غیر نفتی و پیرو قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان مصوب ۱۳۸۹/۰۸/۳۰ شروع به کار کرد. این صندوق تنها در جهت ثبت شرکت های دانش بنیان تاسیس شد و فقط به شرکت ها و موسسات این حوزه خدمت رسانی انجام دهد.

تسهیلات و سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی

این صندوق با 30 هزار میلیارد کار خود را آغاز کرد و حداکثر در مدت 3 سال از صندوق توسعه ملی تامین می شود. با استناد به قانون مجلس پس از ۳ سال و هر ساله نیم درصد از بودجه کل کشور به صندوق اختصاص دارد. از سویی دیگر منابع دیگری در جهت تامین منابع مالی صندوق نیز وجود دارد، مانند دریافت کمک یا سرمایه گذاری افراد حقیقی یا حقوقی، شرکت ها یا موسسات دولتی وابسته و تابع آن ها، نهاد های عمومی غیر دولتی، بانک ها و شهرداری و … . این صندوق می تواند از این منابع کمک بگیرد. در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری، اقدام به تامین مالی و برطرف نمودن نیازهای مالی شرکت ها و موسسات دانش بنیان که غالبا بعد از تاسیس پارک های علم و فناوری دایر می گردند نموده است.

خدمات مالی و اعتباری صندوق

  • تسهیلات مالی
  • ضمانت نامه
  • سرمایه گذاری
  • توانمند سازی و یا همان کمک بلاعوض

تسهیلات شرکت دانش بنیان

اشتغال زایی با اعطای تسهیلات

بر طبق آمار و تحقیقات صورت گرفته تسهیلات اختصاص یافته به موسسات دانش بنیان، منجر به نمونه سازی 125 محصول جدید گشته است و همچنین 21 دفتر کار و 25 خط تولید جدید تجهیز و راه اندازی گردیده که اشتغال مستقیم حداقل 850 نفر را در بر داشته است. پرداخت 267 میلیارد تومان با عنوان تسهیلات شرکت دانش بنیان به 18 صندوق پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق ها در سراسر کشور فراهم کرده است. اتفاقی که با همکاری 12 بانک، بیش از 3 برابر منابع اهرمی شده، تسهیلات اعطا شده است.

ارائه وام و تسهیلات شرکت دانش بنیان

همانطور که پیشتر بیان شد دولت در رابطه با تسهیلات موسسات دانش بنیان خدماتی در نظر گرفته است که این خدمات شامل موارد زیر می باشد:

  1. وام کم بهره
  2. تامین دستمزد نخبگان
  3. مشارکت سرمایه گذاری خطرپذیر
  4. فروش اقساطی و لیزینگ محصولات دانش بنیان
  5. تامین دفترکار و احداث مجتمع فناوری
  6. صدور ضمانت نامه

معرفی بانک های ارائه دهنده تسهیلات

در جدول زیر بانک های ارائه دهنده تسهیلات شرکت دانش بنیان نمایش داده شده است :

تسهیلات شرکت دانش بنیان

مشاورین حقوقی ایران لا

در صورتی که قصد تاسیس و ایجاد شرکت دانش بنیان و یا ثبت شرکت در پارک علم و فناوری ،اطلاع از شرایط تاسیس پارک علم و فناوری تنظیم و تدوین قرارداد و یا حفظ حقوق معنوی فکری خود را دارید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایران لا درخواست مشاوره حقوقی در زمینه ثبت شرکت دانش بنیان داشته باشید. همچنین مشاورین حقوقی ایران لا با در اختیار داشتن وکلای متخصص و خبره در این زمینه همراه و پشتیبان شما خواهد بود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما