اخاذی و زورگیری و مجازات آن

اخاذی و زورگیری و مجازات آن

یکی از رایج ترین موضوعات در رابطه با اخاذی و زورگیری سرقت گوشی همراه است. بعضا مشاهده می شود افراد با توسل به خشونت و تهدید اقدام به سرقت تلفن همراه، وجه نقد، طلا و…. از مردم می نمایند. همانطور که انتظار می رود این امر در قانون جهموری اسلامی ایران جرم تلقی شده و مبادرت به انجام این امر موجب مجازات خواهد بود. در این نوشتار به بررسی جرم اخاذی و زورگیری و مجازات آن در قانون پرداخته ایم.

زورگیری و اخاذی

به اعمالی که با توسل به زور، خشونت و تهدید مالی و جانی به سبب بردن مال و جان افراد صورت گیرد زورگیری و اخاذی گفته می شود. اخاذی و زورگیری و مجازات آن، فقط در زمینه سرقت نیست بلکه دلایل متفاوتی دارد. زورگیری به دلایل مختلفی صورت می گیرد که در ادامه به آن پرداخته می شود.

برخی دلایل اخاذی و زورگیری

  • جهت نائل شدن به هدف مورد نظر شخص اخاذ
  • تهدید
  • ورود به عنف
  • سرقت
  • تعرض
  • سوء استفاده جسمی،جنسی و مالی
  • مسائل شخصی مانند انتقام و…
  • آدم ربائی و….
  • و…..

اخاذی و زورگیری و مجازات آن

ورود به عنف

یکی از موارد شایع در رابطه با اخاذی و زورگیری و مجازات آن، ورود به عنف است . ورود به عنف به معنای ورود به حریم شخصی دیگری با توسل به زور و خشونت گفته می شود. این امر در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و دارای مجازت حبس و شلاق می باشد. لازم به ذکر است جرم وردو به عنف مانند جرم تهدید و ارعاب جزء جرائم قابل گذشت می باشد.

ورود به عنف و مجازات آن

بر اساس ماده 694 قانون مجازات اسلامی تعریف ورود به عنف و مجازات آن به شرح زیر است:

«هر کس در منزل یا مسکن دیگری به عنف یا تهدید وارد شود، به مجازات از سه ماه تا یک سال و شش ماه حبس محکوم خواهد شد و در صورتی‌ که مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌ شوند».

مجازات جرم تهدید

در ادامه موارد اخاذی می توان به تهدید در رابطه با اخاذی و زورگیری و مجازات آن اشاره نمود. تهدید جرم محسوب شده و انواع مختلفی دارد. در واقع هر عملی شخصی را مجبور به انجام کار غیر قانونی بنماید تهدید محسوب شده و بر اساس قانون مجازات اسلامی دارای مجازات حبس از سه ماه تا دو سال و شلاق از 1 تا 74 ضربه خواهد بود.

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی

“هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد”.

اخاذی و زورگیری و مجازات آن

مجازات انتشار تصاویر خصوصی

از شایع ترین موارد اخاذی و زورگیری و مجازات آن،تهدید به افشای تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی و اینترنت است . در این راستا ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی در رابطه با انتشار تصاویر خصوصی و مجازات انتشار تصاویر خصوصی افراد صراحتا اعلام می دارد : اگر انتشار تصاویر خصوصی بدون رضایت باشد و موجب ضرر و حتک حیثیت شود مجازات زندان و جزای نقدی دارد و در صورتی که این اقدام آثار دیگری از جمله آزار و اذیت و خسارات دیگری به وجود آورد به ابعاد مختلف موضوع در محاکم قضایی رسیدگی می شود.

ماده 745 قانون مجازات اسلامی

در رابطه با مجازات انتشار تصاویر خصوصی هر شخصی به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد،به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا صد و پنجاه میلیون (۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

اخاذی و زورگیری و مجازات آن

افشای اسرار خصوصی اشخاص

از دیگر موارد اخاذی و زورگیری و مجازات آن می توان به تهدید به افشای اسرار خصوصی اشاره نمود. افشای اسرار خصوصی اشخاص علاوه بر اینکه امری غیر اخلاقی است جرم نیز تلقی می شود. بر اساس به ماده 545 قانون مجازات اسلامی و ماده 16 قانون جرایم رایانه ای تهدید به افشای اسرار خصوصی دیگران در قانون جرم محسوب شده و مجازات آن جزای نقدی و از 3ماه تا 2 سال حبس تعیین شده است.

و اما در صورتی که شخص متضرر سهوا و یا عمدا شخص بی گناهی را به عنوان شخص خاطی معرفی کرده و از ایشان شکایت نماید در صورت عدم اثبات فرد بی گناه می تواند در رابطه با اعاده حیثیت طرح دعوا نماید.

مشاورین حقوقی ایران لا

چنانچه درگیر مسائل و مشکلات مربوط به اخاذی و زورگیری و مجازات آن، جرایم رایانه ای،جرم افشای اطلاعات محرمانه شرکت،اعاده حیثیت و مجازات آن ،انتشار تصاویر خصوصی افراد و در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مانند وکیل تامین اجتماعی، فحاشی در اینستاگرام و یا شکایت از پیج فروش در اینستاگرام ، کلاهبرداری با جعل عنوان، اعاده حیثیت و مجازات آن ، شکایت انتظامی از وکیل ، شکایت از پلیس راهور ،مراحل شکایت از مشاور املاک و فروش مال غیر با قولنامه  و طرح شکایت در این رابطه هستید و در این راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی دارید می توانید از طریق مشاورین حقوقی ایران لا با مشاورین خبره و متخصص مشکلات خود را طرح و از راهکارهای قانونی در این رابطه بهره مند شوید .

همواره می توانید از طریق تماس با مجموعه مشاورین ایران لا درخواست مشاوره تلفنی در رابطه با کلیه مسائل حقوقی با مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما