هزینه وکیل مالیاتی

هزینه وکیل مالیاتی

ضرورت وجود وکیل و مشاور حقوقی در دعاوی مالیاتی به این دلیل است که در پرونده های مالیاتی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه افراد میگردد . همچنین وکیل می تواند با بررسی دقیق صورت های مالی پرداخت مالیات را به حداقل برساند .در این رابطه با ارائه به موقع اظهارنامه و مشاوره از وکیل دعاوی مالیاتی می توان از بخشودگی های مالیاتی بهره مند شد. در این مقاله به گوشه ای از مالیات مشاغل و املاک اشاره می شود تا ضرورت وجود وکیل و مشاوره با متخصص مالیاتی روشن گردد.

مالیات بر حقوق

بنابه حکم ماده 52 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ،مالیات بر درآمد حقوق کارکنان وزارتخانه ها و موسسات و سایر دستگاه های دولتی موضوع مواد 1 و 2 و قسمت اخیر ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز سایر دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور و در صورت اجرای فصل دهم قانونی مدیریت خدمات کشوری و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، قضات، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی پس از کسر معافیت مالیاتی موضوع مواد 84 و 85 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1380/11/27 و سایر معافیت های مزبور تا 42000000 ریال (چهل و دو میلیون ریال) به نرخ 10 درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ های مقرر در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم مشمول مالیات بر درآمد حقوق محاسبه می گردد.

هزینه وکیل مالیاتی

مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی

چنانچه شخص قصد فروش زمین کشاورزی و انتقال آن را داشته باشد باید مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی خود را بپردازد . طبق ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم نرخ مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی معادل 5% می‌باشد. البته توجه داشته باشید که مالیات نقل و انتقال نیز به ماخذ ارزش معاملاتی محاسبه می‌شود.

در برخی مواقع نیز زمین کشاورزی توسط فرد دیگری تصرف می شود که در اینجا مالک می تواند نسبت به شکایت بایت تصرف زمین کشاورزی از شخص متصرف شکایت نماید.

مالیات نقل و انتقال املاک تجاری 1401

برای تسهیل و قابل فهم بودن محاسبه مالیات بر فروش ملک تجاری 1401 این مساله با ذکر یک فرمول نشان داده خواهد شد :

شخصی سرقفلی مغازه و یا واحد تجاری خود را به مبلغ 700 میلیون به شخص دیگری واگذار می نماید . مالیات نقل و انتقال سرقفلی که توسط فروشنده پرداخت خواهد شد به شکل زیر است :

700 میلیون×2%

به طور کلی مالیات نقل و انتقال در معاملات قطعی صرف نظر از مبلغی که در سند ذکر شده و یا مبلغی که خریدار و فروشنده با یکدیگر توافق نموده اند، بر اساس ارزش ملکی در زمان ثبت معامله در دفتر اسناد رسمی محاسبه می شود .

مالیات بر خرید و فروش سکه

سازمان مالیاتی کشور پرداخت مالیات خرید و فروش سکه در سال 1401 را طبق لیست مربوط به خود در سایت مالیاتی قرار داده است. در بخشنامه تصویب شده در سال 97 افراد با توجه به خرید سکه و طلا باید مالیات آن را بپردازند. بر اساس مواد 1 و 93 قانون مالیات های مستقیم و بنا بر تبصره ماده 100 قانون مذکور، دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارند طبق فرمولی که در ادامه کفته می شود مالیات خود را پرداخت کنند .

از سال 97 به بعد کلیه خریدارانی که نسبت به دریافت 200 سکه از بانک مرکزی اقدام کرده‌اند مشمول دستورالعمل خاص بوده و باید اظهارنامه مالیاتی خود را تقدیم اداره امور مالیاتی کنند.

هزینه وکیل مالیاتی

وکیل و مشاور حقوقی در دعاوی مالیاتی

ضرورت وجود وکیل و مشاور حقوقی در دعاوی مالیاتی به این دلیل است که در پرونده های مالیاتی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه افراد میگردد . همچنین وکیل می تواند با بررسی دقیق صورت های مالی پرداخت مالیات را به حداقل برساند .در این رابطه با ارائه به موقع اظهارنامه و مشاوره از وکیل دعاوی مالیاتی می توان از بخشودگی های مالیاتی بهره مند شد.

وکیل و مشاور مالیاتی کیست؟

وکیل مالیاتی وکیلی است که به تمامی قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی آگاه باشد و با دریافت هزینه وکیل مالیاتی در این راه کمک شایانی خواهد نمود . از آنجایی که قوانین مالیاتی هر چند مدت دچار تغییر و تحول می شود وکیل مالیاتی باید مطالعه هر روزه داشته و اطلاعات مالیاتی خود را به روز کند . همانطور که پیش تر گفته شد برای محاسبه مالیات نیاز به تنظیم صورت های مالی و تسلیم اظهارنامه می باشد (مالیات وکلا نیز به همین طریق محاسبه می شود) که در صورت اشتباه در این امور افراد، موسسات و یا شرکت ها متحمل ضرر و زیان خواهند شد که توجه به این مسئله ضرورت نیاز به وکیل و مشاور مالیاتی را قدرت می بخشد . هزینه وکیل مالیاتی به فاکتورهایی همچون زمان پروسه کاری، حجم کار ، موضوع زمینه مالیات و توافق طرفین و …. بستگی دارد.

شرایط وکیل یا مشاور مالیاتی

  1. تسلط کامل بر قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی
  2. تجربه کاری کافی در زمینه امور مالیاتی
  3. به روز بودن اطلاعات مالیاتی
  4. فارغ التحصیل رشته حقوق، اقتصاد و یا حسابداری

دعاوی مرتبط با وکیل یا مشاور مالیاتی

  • وکالت در دعاوی مالیات بر ارزش افزوده
  • وکالت در دعاوی مالیات بر درآمد، مالیات بر ارث، مالیات بر اجاره و…
  • اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  • تهیه و تنظیم لوایح اعتراض بر مالیات
  • دفاع در هیئت های حل اختلاف مالیاتی
  • اعتراض به تصمیمات هیئت های بدوی و تجدید نظر در دعاوی مالیاتی
  • دفاع از اظهارنامه مالیاتی در مراجع ذیربط
  • و همچنین اعتراض به مالیات قطعی

مالیات املاک خالی

دولت برای جلوگیری و مبارزه با سودجویان در رابطه با مالیات خانه های خالی مالیاتی به شرح زیر ارائه داده است :

مالیات سال اولی که ملک شما خالی است »» 6 برابر اجاره بهای املاک مشابهه آن می باشد .

اگر همچنان ملک شما خالی باشد برای سال دوم »» 12 برابر اجاره بهای املاک مشابهه باید مالیات بپردازید.

نرخ مالیات خانه های خالی 1401 برای سومین سال خالی بودن ملک »» 18 برابر اجاره بهای املاک مشابه می باشد.

هزینه وکیل مالیاتی

نرخ مالیات فروش ملک و ساخت و ساز

برای محاسبه مالیات پرداختی حاصل از فروش ملک و مالیات بر ارزش افزوده ساخت و ساز ( بنا به میزان درآمد حاصل از فروش ملک ) 3 نرخ به شرح زیر وضع شده :

_درآمد حاصل از فروش ملک تا مبلغ 50 میلیون مشمول 15 درصد مالیات

_درآمد حاصل از فروش ملک بین 50 تا 100 میلیون : 50 میلیون اول مشمول 15 درصد مالیات و 50 میلیون دوم مشمول 20 درصد مالیات

_درآمد حاصل از فروش ملک بیش از 100 میلیون : 50 میلیون اول مشمول 15 درصد مالیات 50 میلیون دوم مشمول 20 درصد مالیات و مازاد از آن مشمول 25 درصد مالیات

مالیات بر انتقال ملک

بر اساس ماده 59 قانون مالیات های مستقیم هر گونه فروش و جا بجایی و انتقال ملک مشمول 5% مالیات بر ارزش معامله میشود .

البته اجرای این قانون به شرایطی همچون : مساحت عرصه ، مساحت بنا ، قدمت بنا ، سال ساخت بنا ، نوع اسکلت ، تاسیسات و تجهیزات به کار رفته ، کاربری ملک ، نوع مالکیت و … بستگی دارد .

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

با توجه به توضیحات فوق و الزام به پرداخت مالیات در تمامی مشاغل و شکایت مالیاتی به دیوان عدالت اداری پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تنظیم اظهار نامه و تسلیم آن حتما با یک وکیل و مشاور حقوقی در زمینه مالیاتی مشورت نمایید . گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجموعه ای از بهترین و زبده ترین وکلا در تمامی زمینه های حقوقی بصورت تخصصی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره حضوری و تلفنی داشته باشید و از راهنمایی های این مجموعه برخوردار شوید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما