مراحل تغییر نام در شناسنامه

مراحل تغییر نام در شناسنامه

یکی از موضوعاتی که باعث مراجعه افراد زیادی به اداره ثبت احوال می گردد همین موضوع تغییر نام و اطلاع از مراحل تغییر نام می باشد. بسیاری از افراد از نامی که پدر و مادر یا نزدیکان بر روی آن ها نهاده اند ناراضی می باشند. این موضوع دلایل سلیقه ای دارد و طبیعی است فرزند پس از بلوغ از نامی که بر وی نهاده اند راضی نباشد زیرا در آن زمان قدرت انتخاب و تشخیص بد یا خوب بودن اسم خود را نداشته است.

تغییر نام در شناسنامه

همانطور که پیشتر اشاره شد در موارد زیادی امکان دارد افراد اقدام به تغییر نام نمایند. دلایل زیادی برای تغییر نام توسط افراد وجود دارد که در زیر به تعدادی از این دلایل اشاره شده است:

  1. عدم علاقه به نام خود
  2. رایج بودن نام شخص
  3. اشتباه نوشتاری ثبت شده نام
  4. معنای بد نام
  5. تغییر جنسیت
  6. نامتعارف بودن نام
  7. دو اسمه بودن شخص
  8. و….

مدارک لازم جهت تغییر نام در شناسنامه

  •  سن متقاضی بالای 18 سال باشد.
  • در صورتی که کمتر از 18 سال سن داشته باشد، حضور ولی یا قیم
  • سری کپی شناسنامه از تمام صفحات به همراه اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • در صورت نیاز استشهادیه محلی
  • واریز مبلغ تعیین شده توسط ثبت احوال

مراحل تغییر نام در شناسنامه

چه نام هایی قابلیت تغییر دارند؟

تغییر نام به این شکل نیست که هر شخصی از نام خود راضی نبود و بدون هیچ دلیلی به اداره ثبت و مراجع قانونی مراجعه نموده و اقدام به تغییر نام نماید. در شرایط زیر به افراد اجازه داده می شود نام خود را تغییر دهند:

  1. اسامی نامتعارف و عجیب
  2. اسامی توهین آمیزی که موجب تحقیر فرد در جامعه می گردند.
  3. اسامی ناموزون
  4. اسامی که با جنسیت فرد تناقض داشته باشد.
  5. اسامی مستهجن و زننده
  6. دو اسمه بودن فرد
  7. اسامی که دارای اشتباهات نوشتاری اند.
  8. تشابه اسم با دیگر افراد خانواده و پدر مادر
  9. اسامی روزهای هفته
  10. اشخاصی که تغییر دین به اسلام داده اند می توانند نام مذهبی برگزینند.
  11. تعویض جنس پس از تغییر جنسیت
  12. و…..

مراحل تغییر نام در شناسنامه

مراجع ذیصلاح جهت تغییر نام در شناسنامه

مراحل تغییر نام در شناسنامه نیز مانند تمامی موارد قانونی دیگر راه و روش خود را دارد. بدیهی است برای تغییر نام بایستی به مراجع ذیصلاح مراجعه نمود. برای تغییر نام کوچک دو مرجع وجود دارد:

  • اداره ثبت احوال
  • دادگاه های عمومی

تغییر نام در اداره ثبت احوال

در مرحله اول چنانچه نام شما جز دسته بندی های بالا باشد و مشکلی وجود نداشته باشد شخص به ثبت احوال منطقه سکونت خود مراجعه می نماید و تقاضای فرم تغییر نام را می نماید. پس از دریافت فرم اقدام به تکمیل فرم نموده و مبلغی جهت تغییر نام پرداخت می نمایید. پس از گذشت مدت زمان یک ماه درخواست شما بررسی و در صورت عدم مشکل با درخواست موافق شده و شناسنامه جدید از طریق پست به آدرس پستی شخص ارسال می گردد.

تغییر نام به وسیله دادگاه

چنانچه اسم دارای ویژگی های عرفی ذکر شده نباشد با تغییر اسم در ثبت احوال موافقت نخواهد شد و بایستی از طریق دادگاه های عمومی اقدام نمایید. در صورتی که از طریق دادگاه پیگیری نمایید بایستی استشهادیه محلی جهت ارائه به مرجع را داشته باشید. دادگاه موضوع را بررسی نموده و پس از بررسی از طریق رای نهایی نظر خود را اعلام می دارد. در صورت پذیرش با استفاده از رای دادگاه به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و با ارائه دلایل و مستندات خواستار تغییر نام خواهید شد. در صورت عدم موافقت دادگاه می توانید به رای صادره اعتراض نموده و دلایل خود را مطرح نمایید تا در وقتی مجدد پرون

ده مورد رسیدگی واقع گردد.

مراحل تغییر نام در شناسنامه

تغییر نام های مذهبی

در رابطه با مراحل تغییر نام در شناسنامه، یکی از رایج ترین سوالات در رابطه با تغییر نام این است که آیا می توان نام مذهبی را در شناسنامه تغییر داد؟ در جواب بایستی گفت خیر چنین امکانی وجود نداشته و تغییر نام مذهبی فقط به یک صورت انجام می پذیرد که نام مذهبی را به نام مذهبی دیگری انتقال دهید.

در رابطه با جابجایی نام مذهبی با نام مذهبی دیگر، نام جدید بایستی از نام قبلی فراوان تر باشد. در واقع اسم مذهبی که انتخاب می کنید بایددر جامعه فراوان، ملموس و آشنا باشد.

مشاورین حقوقی ایرانلا

با توجه به توضیحات فوق چنانچه قصد اطلاع از مراحل تغییر نام در شناسنامه و اقدام به تغییر نام خود را دارید ابتدا بهتر است با وکیل و مشاور حقوقی مشاوره نمایید در این راستا به شما کمک نمایند. وکیل با تکیه بر دانش حقوقی و اطلاع از راه و چاه هایی حقوقی بهترین مسیر را برای تغییر نام انتخاب خواهد نمود. در این زمینه وکلای متخصص موسسه حقوقی قلمداد از طریق مشاوره تلفنی و حضوری در کنار شما خواهند بود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما