محرومیت فرزند از ارث

محرومیت فرزند از ارث

همگی می دانیم که پس از فوت یک شخص دارایی وی به ورثه خواهد رسید. حال در مواردی که کم هم نیست پدر و مادر بعلت نارضایتی از فرزند ممکن است اقدام به محرومیت فرزند از ارث بنمایند. در این نوشتار به این موضوع پرداخته شده که آیا این موضوع امکان پذیر است یا خیر؟ محرومیت فرزند از ارث قانونی است؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات پرداخته شده است.

محرومیت فرزند از ارث

ارث

ارث به معنای تمامی دارایی های یک فرد از جمله املاک، اسناد، وسائل ،بیمه عمر متوفی و… که پس از فوت به وارث یا بازمانده وی خواهد رسید. ارث ریشه ای قدیمی دارد و از گذشته تا کنون امری طبیعی بین افراد و ادیان مختلف به شمار می آمده است. در رابطه با ارث باید دانست فرد در زمان حیات حق محرومیت فرزند از ارث و یا دهل و تصرف در آن در هنگام پس از مرگ را دارد یا خیر. بسیاری از افراد برای مشخص نمودن میزان ارث بازماندگان قبل از فوت اقدام به تنظیم و مکتوب نمودن وصیت نامه می نمایند.

وراث

در ایران ارثیه بین فرزندان و همسر تقسیم می گردد به این شکل که به همسر یک هشتم،فرزند پسر دو سهم و فرزند دختر یک سهم از اموال متوفی خواهد رسید. در این رابطه با درخواست گواهی انحصار وراثت این کار به صورت قانونی صورت می پذیرد. لازم به ذکر است وراث بایستی مالیات بر ارث خود را نیز پرداخت نمایند چرا که برابر قانون بر ارث مالیات تعلق می گیرد.

محرومیت فرزند از ارث

مالیات بر ارث

سوال بسیاری از مردم در رابطه با مالیات بر ارث میزان و چگونگی محاسبه این مالیات است که در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد . به طور کلی میزان پرداخت مالیات و هنگام فروش ملک ورثه ای به طبقه ای که وارث در آن قرار دارد بستگی خواهد داشت زیرا طبقه اول میزان مالیات کمتری نسبت به طبقه دوم و سوم پرداخت خواهد کرد . بر اساس قانون وراث در سه طبقه دسته بندی می شوند :

طبقه اول : پدر  ، مادر ، زن ،شوهر ، اولاد و اولاد اولاد (نوه)

طبقه دوم : اجداد ، برادر ، خواهر و اولاد آن ها

طبقه سوم : عمو ، عمه ، دایی ، خاله و اولاد آن ها

انحصار وراثت

انجصار وراثت و مراحل آن به معنای تفکیک اموال متوفی و نحوه تقسیم آن بین وراث اطلاق می گردد. جهت مشخص شدن میزان ارثیه هر یک از وراث قدم ابتدایی تنظیم دادخواست انحصار وراثت و تقدیم آن به شورای حل اختلاف محل آخرین اقامتگاه متوفی خواهد بود.

گواهی انحصار وراثت

پس از ثبت و ارسال دادخواست انحصار ورثه و بررسی این درخواست توسط مراجع قضایی گواهی انحصار وراثت صادر می گردد. گواهی انحصار وراثت برگه ای است که در آن تعداد وراث حین الفوت تعیین گردیده و بر اساس آن می توان میزان سهم هر یک از وراث را محاسبه نمود.

محرومیت فرزند از ارث

محرومیت فرزند از ارث

در رابطه با محرومیت فرزند از ارث باید به این موضوع اشاره کرد که بر طبق قانون هیچ شخصی حق محروم نمودن وراث خود از ارثیه خویش را ندارد و شخص فقط در زمان حیات اختیار امموال خود و اجازه دخل و تصرف در آن را دارد. چنانچه شخصی قصد این کار را داشته باشد بایستی در زمان حیات خود اموالش را به دیگری انتقال و یا هبه نماید.

مشاورین حقوقی ایرانلا

در رابطه با محرومیت فرزند از ارث و همچنین رجوع از وصیت موارد قانونی و جزئیات حقوقی وجود دارد که در تنظیم وصیت نامه بسیار مهم و ضروری هستند. از این رو مشاوره حقوقی در تنظیم وصیت نامه امری بدیهی و حیاتیست. تیم حقوقی ایران لا در این راستا و موضوعاتی همچون اثبات مالکیت با قولنامه و فروش سرقفلی ورثه ای با گرد آوری وکلای زبده و با تجربه در تمامی زمینه های حقوقی همچون مراحل تغییر نام در شناسنامه مشاور و پشتیبان شما خواهد بود. همچنین می توانید با شماره گیری شماره های درج شده در مقاله از مشاوره تلفنی توسط وکلای حقوقی قلمداد بهره مند گردید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما