مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403

مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403

همانطور که می دانیم یکی از راه های پس انداز برای عموم مردم خرید طلا و سکه است . در هنگام خرید طلا مبلغی تحت عنوان اجرت ساخت به آن اضافه می شود که وقت فروش این مبلغ لحاظ نشده و از مبلغ طلا کسر می شود . حال آنکه باید بدانیم خرید سکه تا میزان مشخصی شامل پرداخت مالیات می شود و چنانچه از تعداد معین شده توسط بانک مرکزی بیشتر شود مشمول مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403خواهد بود .

مالیات طلا

طلا نیز مانند سایر کالاها مشمول پرداخت مالیات می باشد . به این صورت که برای مثال اگر هر گرم طلای خام حدود 115هزار تومان باشد و اجرت هر گرم 15 هزار تومان باشد . مبلغ طلا و اجرت برای هر گرم حدود 130 هزار تومان خواهد بود که به این مبلغ 7 درصد سود فروشنده نهایی اضافه خواهد شد که مبلغ 139 هزار تومان خواهد بود . در نهایت مبلغ 9 درصد ارزش افزوده اضافه می شود که از مشتری دریافت شده و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت خواهد شد. در ادامه به مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403پرداخته خواهد شد .

مالیات طلا فروشان

در سال 1389 قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده به طلافروشان ابلاغ شد که طبق این قانون طلافروشان باید جهت ثبت نام مالیات مالیات خود اقدام نموده و هر 3 ماه یک بار اظهارنامه مالیاتی خرید سکه خود را اعلام و ثبت نمایند . طبق گفته سازمان امور مالیاتی و بر طبق قانون ارزش افزوده طلا اخذ مالیات از کل فروش طلا صورت می گیرد. همچنین پرداخت مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403 نیز از طریق بانک مرکزی مشخص خواهد شد .

مالیات خرید و فروش سکه در سال 1402

مالیات بر سکه

طبق قانون دولت موظف است با توجه به نرخ مالیات و تورم حاکم بر جامعه میزان مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403 را مشخص نماید . طبق آئین نامه این مبلغ به اجرت ساخت طلا اضافه و از مشتری دریافت می گردد . مالیات صنف طلا فروشان بر اساس اظهارنامه مالیاتی و مالیات سکه توسط بانک مرکزی مشخص خواهد شد .

مالیات سکه از طریق بانک مرکزی

سازمان مالیاتی کشور پرداخت مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403 را طبق لیست مربوط به خود در سایت مالیاتی قرار داده است. در بخشنامه تصویب شده در سال 97 افراد با توجه به خرید سکه و طلا باید مالیات آن را بپردازند. بر اساس مواد 1 و 93 قانون مالیات های مستقیم و بنا بر تبصره ماده 100 قانون مذکور، دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارند طبق فرمولی که در ادامه کفته می شود مالیات خود را پرداخت کنند .

از سال 97 به بعد کلیه خریدارانی که نسبت به دریافت 200 سکه از بانک مرکزی اقدام کرده‌اند مشمول دستورالعمل خاص بوده و باید اظهارنامه مالیاتی خود را تقدیم اداره امور مالیاتی کنند.

نحوه تعیین مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403 و پرداخت آن

– تا ۱۰ قطعه سکه مشمول مالیات نمی شود.

– نسبت به مازاد ۱۰ قطعه سکه تا ۳۰ سکه به ازای هر قطعه سکه ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

– نسبت به مازاد ۳۰ قطعه سکه تا ۵۰ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۵,۲۰۰,۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

– نسبت به مازاد ۵۰ قطعه سکه تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال 1403 ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403

مالیات بیش از 185 سکه

– اشخاصی که در سال 1399 نسبت به دریافت بیش از ۱۸۵ قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام نموده و همچنین صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مردادماه 1403 هستند.

– از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ مالیات مقطوع تعیین شده مطابق بند (۲) این دستورالعمل در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، قطعی و وفق مقررات قابل وصول است، لذا اوراق قطعی تمامی مشمولین موضوع بند (۱) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مودیان ذیربط ابلاغ خواهد شد.

– آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره یک ماده (۲۱۶) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قابل رسیدگی خواهد بود.

قانون مصوب مالیات بر سکه

با توجه به مفاد مواد (۱) و (۹۳) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مشمولین مالیات مقطوع و تکالیف آن‌ها مشخص شده است. برای اطلاع کامل و دقیق از میزان مالیات می توان با وکیل و مشاور حقوقی در دعاوی مالی مشورت نمود .

بر این اساس، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام کرده مشمول مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403 مقطوع موضوع این دستور العمل هستند.

این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403

اطلاع از مشمولیت مالیات سکه

در این راستا، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام کرده‌اند، باید حداکثر تا پایان ۱۵ تیر ماه سال جاری با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند. 

همچنین، برای اینکه از مشمولیت خود برای پرداخت مالیات خرید و فروش در سال 1403 سکه از بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید، باید ابتدا در سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir ثبت نام کنید و اگر با درج کد ملی خود در این سامانه شما مشمول پرداخت مالیات باشید، به شما اعلام می‌شود. 

سپس باید به سامانه پرداخت مالیات مقطوع و انتخاب تعداد اقساط مراجعه و مالیات خرید و فروش سکه در سال 1403 خود را براساس سررسید قبوض پرداخت کنید. 

علاوه براین، کسانی که در سال ۱۳۹۸ سکه خریده‌اند اما مالیات آن را نپرداخته‌اند نیز در صورتی که بیشتر از ۱۸۵ سکه خریده باشند، می‌توانند امسال اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۱۸۵ سکه خریداری کرده باشند نیز می‌توانند طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۸ مالیات خود را بپردازند.

گروه مشاورین حقوقی ایرانلا

با توجه به مطالب ذکر شده چنانچه در رابطه با مسائل حقوقی و مالیاتی به راهنمایی احتیاج داشتید گروه مشاورین حقوقی ایرانلا با جمع آوری مجموعه ای از بهترین وکلا در زمینه های حقوقی، مالیاتی ، کیفری ، خانواده و…. تمامی موضوعات قانونی در کنار شما خواهند بود . همچنین می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

23 پاسخ

  1. درود

    من می خوام کل پولم رو از بانک بکشم بیرون و فکر می کنم حدود 25 ربع سکه بتونم بخرم. خب من از بانک مرکزی نمی خرم و از سکه فروش معتبر می خرم. مگر موقع خرید از سکه فروش باید اطلاعات هویتی داد؟ کل پول من 300 میلیون بیشتر نیست و بعد بیام برای هر سکه 400 تومن هم مالیات بدم؟!

    مرسی

  2. سلام، منظور از یک قطعه سکه، سکه تمام است یا نیم سکه و ربع و غیره هم یک قطعه سکه محسوب میشوند؟

      1. سلام. طبق این اطلاعیه خریداران سکه از بانک مرکزی مشمول مالیات میشوند.
        وقتی که از صرافی ها سکه میخرم اطلاعاتم را ثبت میکنند اما چندین بار که از طلا فروشی ها خرید کردم ، اطلاعاتم را ثبت نکردند.
        آیا میتوان گفت که صرفا با خرید از بانک یا صرافی ها مشمول مالیات میشویم؟! آیا خرید سکه از طلافروشی به منزله فرار مالیاتی است؟!

        1. سلام. در مسائل کیفری باید تفسیر مضیق (محدود) کرد.فروشنده وظیفه داره اطلاعات شما رو ثبت کنه و به اداره مالیات گزارش بده؛ حالا وقتی نمیده، شما مقصر نیستید. هیچ قانونی هم نگفته خرید سکه از طلافروشی یا حتی اشخاص عادی جرمه.

  3. سلام آیا من که جوازکسب فروش سکه دارم هم باید مالیات پرداخت کنم اخه حاشیه سود من خیلی کمه ولی تراکنش ها بالاست

  4. سلام، در مهرماه سال ۱۴۰۰ ممنوعیتی برای نگهداری سکه و حمل مثلا ۵۰ سکه تمام بهار وجود داشته است و آیا این موضع خرید سکه در سالهای گذشته و بصورت تک تک بدون داشتن فاکتور خرید ،جرم بوده است؟

  5. سلام. ممنون بابت توضیحات کامل و مناسب تان.
    برداشت من از این مطلب این بود که فقط با خرید سکه تمام مشمول مالیات میشویم.
    پس اگر ربع یا نیم سکه بخریم مشمول قانون مالیات نخواهیم شد. درسته؟!
    باتشکر

  6. سلام، وقت بخیر، الان برای خرید یک سکه تمام امامی از طلافروشان، ۲ درصد مالیات میگیرن و علاوه بر مالیات دویست تومن هم سود خودشون رو میگیرن، این کار قانونی است؟

  7. سلام من تعداد ۲۰۰ سکه فروختم و فروشنده پول را بابت بدهی من به حساب شخص دیگری واریز کردند و از این بابت فقط یک فاکتور به صورت رسید به من دادند اگر دارای به این قضیه ورود کند از من مالیاتی دریافت خواهد کرد و به چه میزان البته ایشان کد ملی من را وارد نکردند و ازمن نخواستند

    1. سلام.بله اگه اداره مالیات متوجه بشه امکان داره اصل مالیات خرید و فروش سکه+جرایم مربوطه رو ازتون دریافت کنه. میزانش بستگی به تشخیص ممیز داره.

  8. سلام. من سال 97 از بانک ملی سکه گرفتم و چند ماه بعد هم مالیات آن به دارایی پرداخت کردم . آیا اگر آلان بخواهم بفروشم باید مجددا مالیات بدهم؟ چون برای سال بعد قانون مالیات بر درآمد مطرح شده است

    1. سلام اگر همونطورکه می فرمایید مالیات رو پرداخت کرده باشید دیگر نیاز به پرداخت مجدد مالیات نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما