فریب در معامله خودرو

فریب در معامله خودرو

در تمامی معاملات از معاملات کوچک تا کلان احتمال فریب و کلاهبرداری وجود دارد چه برای فروشنده و چه برای خریدار. فریب در معاملات خودرو نیز از این قضیه مستثنی نیست. اگر افراد به مسائل حقوقی مربوط به معاملات مسلط باشند و یا در معاملات و انعقاد قرارداد از افراد متخصص و وکلا بهره گیری نمایند درصد فریب در معاملات تقریبا به صفر خواهد رسید و از متضرر شدن اشخاص به طور چشمگیری جلوگیری خواهد شد.

شایع ترین موارد در رابطه با فریب در معامله خودرو

در واقع شایع ترین مشکلات در رابطه با فریب در معامله خودرو مربوط به موارد زیر است :

  • رنگ ماشین: فروشنده ماشین را با عنوان بی رنگ بودن فروخته و بعد مشخص می گردد که ماشین دارای رنگ و لکه بوده و با عنوان بی رنگ به مشتری فروخته می شود.
  • نقص فنی: خودرو دارای نقص فنی می باشد که در هنگام فروش مشخص نیست.
  • توقیفی بودن خودرو: خودرو به دلایل متعدد همچون بدهکاری،چک برگشتی، مهریه و… توقیف می باشد که فروشنده با علم به این موضوع اقدام به فروش خودرو می نماید.در رابطه با این موضوع عاقلانه ترین کار استعلام خودرو مربوطه قبل از خرید است.
  • در رهن بودن خودرو: فروشنده خودرو را بایت مبلغ یا وام در رهن بانک یا شخص دیگری قرار داده و اقدام به فروش می نماید.
  • فروش هم زمان خودرو به جند نفر: فروشنده بدون اطلاع خریداران خودرو را به چند فرد مختلف به صورت قولنامه ای می فروشد .

فریب در معامله خودرو

نقص خودرو در زمان معامله

یکی از موارد فریب در معامله خودرو نقص خودرو در زمان معامله است. بر اساس ماده 499 قانون مدنی چنانچه خودرو در زمان انجام معامله و امضای مبایعه نامه دارای نقص بوده باشد خریدار حق فسخ معامله را خواهد داشت. بنابر ماده مذکور بعد از امضای قرارداد خریدار نمی تواند از خیار عیب استفاده نماید. در این رابطه فقهای امامیه نیز معتقدند مشتری پس از ظهور عیب ، حق فسخ و ارش را در عرض هم دارد.

ماده 422 قانون مدنی

بر اساس ماده 422 قانون مدنی:

«اگر بعد از معامله ، ظاهر شود که مبیع ، معیوب بوده مشتری ، مختار است در قبول مبیع معیوب با اخذ ارش یا فسخ معامله»

فریب در معامله خودرو  فریب در معامله خودرو بابت مخفی کردن نقص خودرو

در رابطه با شکایت از فروشنده خودرو معیوب، با استناد به ماده 423 قانون مدنی در رابطه با آشکار نبودن نقص خودرو باید گفت که عیب زمانی پنهان تلقی می‌شود که خریدار در زمان معامله نسبت به آن آگاهی نداشته باشد. حال چه عیب آشکار باشد و خریدار متوجه آن نشده باشد و چه قابل تشخیص نباشد در هر دو صورت خریدار می تواند با استناد به خیار عیب، اقدام به فسخ قرارداد و با مراجعه به مراجع قضایی اقدام به شکایت از فروشنده خودرو معیوب نماید. ولی اگر با علم به ایراد خودرو آن را خریداری نموده باشد حق فسخ نخواهد داشت.

ماده 423 قانون مدنی

خیار عیب وقتی برای مشتری ثابت میشود که عیب مخفی و موجود در حین عقد باشد.

خیار تدلیس

خیار تدلیس به این معناست که خریدار خودرو، در صورتی که تشخیص دهد، در رابطه با مخفی کردن عیب خودرو یا وجود یک وصف دروغین، مورد فریب واقع شده و فروشنده، وی را فریب داده است، می‌تواند معامله خودرو را فسخ نماید. همچنین، در صورتی که خریدار، فروشنده را فریب دهد، فروشنده می‌تواند با استفاده از خیار تدلیس معامله را فسخ نماید.

فریب در معامله خودرو و فروش خودرو توقیفی

یکی از موارد شایع فریب در معامله خودرو به این صورت است که فروشنده با علم به توقیف بودن خودرو و بدون در جریان گذاشتن خریدار اقدام به فروش خودرو می نماید. چنانچه خودرویی دارای توقیف باشد انتقال سند تا رفع توقیف سند امکان پذیر نخواهد بود. در واقع توقیف خودرو به معنای عدم انتقال به غیر است که به صورت قانونی و فیزیکی اتفاق می افتد.

فریب در معامله خودرو

شکایت از فروشنده خودرو توقیفی

در صورتی که خودرو توقیف باشد خریدار با در دست داشتن مدارک مالکیت با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی باید اقدام به تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند برای فروشنده نماید و در صورتی که دعوای توقیف در دادگاه مطرح باشد خریدار با مراجعه به دادگاه مربوطه می تواند به عنوان ثالث به دعوا ورود نماید. چنانچه سند در رهن باشد خریدار می تواند با تسویه مبلغ رهن سند را آزاد نموده سپس از فروشنده با عنوان شکایت از فروشنده خودرو توقیفی طرح دعوا نماید.

مشاورین حقوقی ایرانلا

نظر به ظرافت های خاص دعاوی در رابطه با خرید و فروش خودرو، شرکت های سازنده یا وارد کننده خودرو پیشنهاد می گردد قبل از طرح دعوا حتما با وکیل متخصص در دعاوی علیه شرکت های خودرویی مشورت نموده و حتی الامکان در طرح دعوا از وکیل دادگستری کمک بگیرید.

فراموش نکنید که رابطه شما با شرکت یا نمایندگی عرضه خودرو صرفا بر مبنای قرارداد نیست و در این مورد از حقوق قانونی و حمایتی برخوردار هستید که حتی اگر در قراردادتان پیش بینی نشده باشد می توانید از آن حقوق بهره مند گردید، دفتر حقوقی گروه وکلای قلم داد با باور به این نکته که حقوق  مصرف کنندگان خودرو مورد تضییع قرار گرفته است همواره در حمایت از آسیب دیدگان این صنعت تلاش داشته است با کمترین هزینه ممکن در کنار شهروندان قرار گرفته و برای احقاق حقوق ایشان تلاش نماید، چنانچه تمایل به بهره مندی از تجربیات وکلای این مجموعه در تشکیل پرونده شکایت از خودرو ساز ،شکایت از فروشنده خودرو معیوب، شکایت از فروشنده خودرو توقیفی ، تفاوت عقد عاریه و عقد ودیعه، وصیت نامه معتبر و انواع آنو یامشاوره جهت تنظیم صلح نامه خودرو ، خرید حواله خودرو و یا شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن از سراسر کشور می باشید می توانید با ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما