فروش سرقفلی ورثه ای

فروش سرقفلی ورثه ای

املاک به جز جنبه مادی یا همان مالکیت جنبه معنوی نیز دارند. از جنبه معنوی املاک با عنوان سرقفلی یاد می شود. سرقفلی نیز مانند سایر موارد به ورثه به ارث خواهد رسید و ایشان می توانند نسبت به فروش سرقفلی ورثه ای اقدام نمایند.

سرقفلی چیست؟

سرقفلی نوعی دارایی است که جز اموال غیرمنقول دسته بندی می شود  و اصولا مربوط به املاک تجاری است. در واقع سرقفلی حقی معنوی است که تاجر جهت تقدم در اجاره ملک و تداوم تجارت خویش در محل کار دارد.

فروش سرقفلی ورثه ای

ویژگی های سرقفلی

سرقفلی دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • حق سرقفلی
  • حق مالی غیرمنقول
  • حق مالی شرعی
  • قابل توقیف
  • قابل ضمانت
  • اصل بر قابلیت انتقال آن توسط مستاجر

موارد نشان دهنده ی سرقفلی

فروش سرقفلی ورثه ای

فروش سرقفلی ورثه ای

همانطور که در مقدمه اشاره شد سرقفلی نیز مانند سایر دارایی ها به ارث خواهد رسید. در این حالت وراثی که وارث سرقفلی هستند می توانند با یکدیگر در مورد تقسیم سرقفلی توافق نمایند که در این صورت مشکلی پیش نخواهد آمد در غیر اینصورت بایستی تقسیم منافع یا مهایات صورت گیرد. برای فروش سرقفلی ورثه ای چنانچه مغازه و ملک دارای سرقفلی در مالکیت وراث باشد ورثه نیز به عنوان مالکین مشاع می توانند مال سرقفلی را نیز تقسیم نمایند.

اما در صورتی که ورثه مالک مغازه یا ملک تجاری نباشند بایستی در رابطه با انتقال یا فروش سرقفلی ورثه ای توافق نمایند در غیر این صورت نمی توانند سرقفلی را انتقال دهند. پس از انجام این امور و فروش سزقفلی ورثه ای هر یک از ورثه می توانند بر اساس میزان سهم الارث خود از سرقفلی برداشت نمایند.

تفاوت حق کسب یا حق پیشه با سرقفلی

بسیاری از مردم گمان می کنند حق کسب یا اصطلاحا حق پیشه تفاوتی با سرقفلی نداشته و یکی هستند. در صورتی که حق کسب در واقع به شهرت کار که به واسطه کاسبی در ملک به وجود آمده گفته می شود ولی سرقفلی از ابتدا بر روی ملک وجود داشته و مالک در ازای آن مبلغی از مستاجر دریافت می نماید که در هنگان اتمام اجاره در صورت عدم تمدید این مبلغ را با توجه به قیمت روز محاسبه و به مستاجر بر می گرداند .

فروش سرقفلی ورثه ای

انتقال سرقفلی

انتقال سرقفلی فقط با اجازه ی موجر امکان پذیر است. در واقع هر شخصی که حق سرقفلی را داد بایستی از طرف موجر به ایشان اجازه انتقال سرقفلی در اجاره نامه و یا خارج از آن را داشته باشد.

مشاورین حقوقی ایرانلا

در رابطه با محرومیت فرزند از ارث و همچنین رجوع از وصیت موارد قانونی و جزئیات حقوقی وجود دارد که در تنظیم وصیت نامه بسیار مهم و ضروری هستند. از این رو مشاوره حقوقی در تنظیم وصیت نامه امری بدیهی و حیاتیست. تیم حقوقی ایران لا در این راستا و موضوعاتی همچون اثبات مالکیت با قولنامه ،نحوه تقسیم بیمه عمر متوفی ،فروش ملک رهنی، و یا شکایت از پیمانکار ساختمان، فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، انجصار وراثت و مراحل آن و مشاوره تلفنی مالیات بر ارث با گرد آوری وکلای زبده و با تجربه در تمامی زمینه های حقوقی همچون مراحل تغییر نام در شناسنامه مشاور و پشتیبان شما خواهد بود. همچنین می توانید با شماره گیری شماره های درج شده در مقاله از مشاوره تلفنی توسط وکلای حقوقی قلمداد بهره مند گردید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

9 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما