درخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف

درخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف

در رابطه با طرح شکایت از هر شخص حقیقی یا حقوقی شاکی بایستی دارای دلایل و اسناد قابل قبول جهت اثبات ادعای خویش باشد. در حالت عادی فرد یا طرح شکایت منتظر وقت رسیدگی مانده تا به دعوای ایشان رسیدگی شود ولی مواردی وجود دارد که اگر شخص شاکی منتظر وقت رسیدگی باشد دلایل و اسناد وی از بین خواهند رفت. در این مورد شاکی با مراجعه به شورای حل اختلاف، درخواست تامین دلیل از شور ای حل اختلاف را می نماید.

درخواست تامین دلیل

در رابطه با درخواست تامین دلیل از شور ای حل اختلاف، در برخی مواقع فردی قصد شکایت و اقامه دعوی نسبت به شخصی را دارد و با طی شدن مراحل اداری و تعیین وقت رسیدگی دلایل و اسناد وی از بین خواهد رفت. در این صورت بایستی شاکی برای حفظ دلایل و اسناد و مدارک دعوای خویش، درخواست تامین دلیل نماید.

تامین دلیل چیست؟

با توجه به توضیحات بالا تامین دلیل به معنای صورت برداری از دلایلی که شکایت به سبب آن ها طرح شده و مرور زمان باعث از بین رفتن این دلایل خواهد شد می باشد.

دلایل تامین دلیل

  • تحقیق محلی
  • کسب اطلاع از مطلعین
  • استعلام نظر کارشناس
  • استعلام دفاتر تجاری
  • عکس برداری و تهیه اسناد مستند
  • قرائن و امارات موجود محل
  • دلایل نزد طرف دعوی
  • و……

درخواست تامین دلیل از شور ای حل اختلاف

ماده 149 آیین دادرسی مدنی

بر اساس ماده 149 قانون آیین دادرسی مدنی در رابطه با درخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف گفته شده : «در مواردی که اشخاص ذی نفع احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا متعسر خواهد شد، می توانند از دادگاه درخواست تامین آن ها را بنمایند. مقصود از تامین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از این گونه دلایل است.»

ادله اثبات دعوی

مهم ترین اصل در طرح دعوا وجود دلایل و اسناد و اوضاع جهت اثبات دعوی است. بدیهی است بدون وجود دلایل نه تنها فرد شاکی مورد حمایت قانن قرار نخواهد گرفت بلکه مشمول پرداخت خسارت نیز از طرف خوانده خواهد شد.

درخواست تامین دلیل از شور ای حل اختلاف

درخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف

درخواست تامین دلیل در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد. بر اساس ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1394 درخواست تامین دلیل از قاضی شورای حل اختلاف و در قالب فرم چاپی صورت می گیرد.

چگونگی درخواست تامین دلیل

درخواست تامین دلیل از شور ای حل اختلاف باید دارای شرایط زیر باشد تا نسبت به آن رسیدگی شود:

  1. مشخصات درخواست کننده و شخص مقابل وی
  2. موضوع دعوا که به موجب آن اقدام به دادخواست تامین دلیل شده
  3. دلایل، اسناد و مدارک و اوضاعی که به واسطه آن ها طرح دعوا شده

عدم حضور خوانده در تامین دلیل

طبق ماده 152 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه طرف مقابل را جهت تامین دلیل احضار می نماید ولی عدم حضور وی مانع از تامین دلیل نخواهد شد. خصوصا در مواردی که فوریت داشته باشد دادگاه بدون حضور طرف مقابل نیز اقدام به تامین دلیل می نماید.

درخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف

تامین دلیل در حین دادرسی

بر اساس ماده 150 قانون آئین دادرسی مدنی درخواست تامین دلیل ممکن است در هنگام دادرسی و یا قبل از اقامه دعوا باشد. در واقع درخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف حتی در طول دادرسی نیز امکان پذیر است .

گروه مشاورین حقوقی ایرانلا

در صورتی که قصد تنظیم و درخواست تامین دلیل از شورای حل اختلاف و یا فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار ، تغییر کاربری زمین،تفکیک املاک،اعتراض یه اجرای حکم خلع ید، نحوه خرید زمین بدون سند و یا شکایت بایت تصرف زمین کشاورزی، دعوای خلع ید و تصرف عدوانی و یا درخواست فروش ملک مشاع را دارید با مطالعه این مطلب می توانید از جزئیات این امر آگاه شوید و در صورت هرگونه سوال تخصصی می توانید با تیم حقوقی ایران لا ارتباط برقرار نموده درخواست مشاوره تلفنی داشته باشید و از راهنمایی افراد خبره و متخصص ما در این زمینه بهره مند گردید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما