افشای اطلاعات محرمانه شرکت

افشای اطلاعات محرمانه شرکت

در هر شرکتی با هر نوع فعالیتی معمولا اطلاعات مهمی وجود دارد که اعضای آن شرکت به خصوص مدیر و مدیر عامل از اهمیت آن باخبرند و هرطور که باشد قصد دارند تا اطلاعات به صورت محرمانه حفظ شود. با این حال گاه به سهو و یا به عمد اطلاعات محرمانه شرکت افشا می‌شود و به دلیل این افشا ضرر هنگفتی به شرکت وارد می‌آید. در برخی موارد افشای اطلاعات محرمانه شرکت جرم محسوب شده که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

اسرار محرمانه شرکت

اسرار و اطلاعات محرمانه شرکت‌های بسته به نوع فعالیت شرکت‌ها متفاوت است که به عنوان مثال شامل فهرست مشتریان، نحوه بازاریابی، ساز و کار تولید محصول، شیوه کسب و کار، تسهیل روند بازاریابی و … می‌تواند باشد. باید دانست که در خصوص استارتاپ هایی که به دنبال تولید نرم‌افزار و ایجاد پلتفرم‌های جدید هستند گاه کدهای برنامه نویسی شرکت نیز می‌تواند اسرار شرکت به حساب آید.

افشای اطلاعات محرمانه شرکت

تعیین اطلاعات به عنوان اسرار محرمانه

همانطور که در بالا ذکر شد اسرار محرمانه هر شرکت بسته به موضوع هر شرکت متفاوت است، و این اعضای اصلی شرکت؛ شامل اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و یا در استارتاپ‌ها هم‌بنیان گذاران هستند که تعیین می‌کنند چه اطلاعاتی باید به عنوان اسرار محرمانه مورد حفاظت قرار گیرد.

روش‌های حفظ اسرار محرمانه شرکت

برای حفظ اسرار محرمانه هر شرکت اصلی‌ترین و شناخته شده ترین روش قرارداد محرمانگی است که به آن عدم افشا نیز گفته می‌شود.

شرط محرمانگی یا قرارداد عدم افشا

در قراردادهای استخدامی توسط شرکت‌ها معمولا بندی وجود دارد که در آن کارمندان موظف به حفظ اسرار شرکت شده‌اند. این شرط که در اکثر قراردادهای استخدامی دیده می‌شود معمولا به صورت کلی نوشته شده که مسايلی را برای هر دو طرف ایجاد می‌نماید. به عنوان مثال در این شرط کلیه اطلاعات شرکت محرمانه تلقی شده است، از این رو برای فرد استخدام شده این خطر را در پی دارد که برملا شدن هر موضوعی و درز هر گونه اطلاعاتی به خارج از شرکت اسباب طرح دعوا علیه وی را فراهم نماید.

ویژگی‌های قرارداد یا شرط محرمانگی صحیح

  • تعیین موضوع محرمانگی توسط اعضای اصلی شرکت:‌ هیئت مدیره یا هم‌بنیان گذاران در هر شرکت باید در متن قرارداد محرمانگی یا شرط خود به طور دقیق تعیین نمایند که کدام اطلاعات به صورت محرمانه باید حفظ شود.
  • تعیین نحوه حفظ محرمانگی: در شرط یا قرارداد باید به طور دقیق مشخص شود که چه اعمالی باعث افشای اسرار شرکت خواهد شد. اگر اطلاعات محرمانه به شکل خاصی نگهداری می شود یا باید بشود این موضوع نیز در متن قرارداد باید ذکر شود.
  • مدت زمان حفظ محرمانگی:‌ یکی از مهمترین مواردی است که باید در قرارداد یا شرط محرمانگی تعیین شود. عدم تعیین مدت زمان یا مادام‌العمر کردن زمان حفظ محرمانگی برای افراد تحت استخدام شرکت آثار دست و پاگیری به همراه خواهد داشت، لذا به هنگام امضای قرارداد حتما به مدت زمان محرمانگی دقت نمایید و در صورتی که زمانی برایش تعیین شده در این خصوص با طرف خود مذاکره نمایید.
  • تعیین افرادی که باید محرمانگی حفظ نمایند: مدیران شرکت ها یا هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها باید بدانند که چه کسانی می‌توانند منجر به درز اطلاعات محرمانه شرکت شوند و برای تمام این افراد می‌بایست قرارداد یا شرط محرمانگی در نظر گرفت.

افشای اطلاعات محرمانه شرکت

ضمانت‌ اجرای افشای اطلاعات محرمانه شرکت

معمولا در قراردادها ضمانت اجرا به صورت وجه التزام تعیین می‌شود، اما باید دقت داشت که مقدار وجه التزام باید به گونه ای تعیین شود که بازدارنده باشد به این معنی که اگر وجه التزام به میزان اندکی تعیین شود، افشای اطلاعات محرمانه به سود فرد خاطی خواهد بود.  گاه ضمانت اجرای افشای اطلاعات به کارشناس سپرده می‌شود که این روند  اخذ جریمه را طولانی‌‌تر می‌کند. لذا همچنان بهترین توصیه برای اخذ خسارت، تعیین وجه التزام متناسب با موضوع اسرار است.

جرم افشای مجازات اطلاعات محرمانه شرکت

طبق ماده ۶۴ قانون تجارت الکترونیک به منظور حمایت از رقابت‌های مشروع و عادلانه در بستر مبادلات الکترونیکی، تحصیل غیرقانونی اسرارتجاری و اقتصادی بنگاه‌ها و موسسات برای خود و یا افشای آن برای اشخاص ثالث در محیط الکترونیکی جرم محسوب و مرتکب به مجازات مقرر در این قانون خواهد رسید.»

در خصوص این ماده باید توجه داشت که صرفا اطلاعاتی محرمانه در نظر گرفته می شود که در بستر الکترونیک باشد. در ماده ۶۵ این قانون اسرار تجاری اینگونه معرفی شده است: «داده پیام‌هایی که شامل اطلاعات، فرمولها، الگوها، نزم‌افزارها و برنامه‌ها، ابزارها و روش‌ها، تکنیک‌ها و فرآیندها، تالیفات منتشر نشده، روش‌های انجام تجارت و داد و ستد، فنون، نقشه‌ها و فراگردها، اطلاعات مالی، فهرست مشتریان طرح‌های تجاری و امثال اینها، که به طور مستقل دارای ارزش اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاشهای معقولانه ای برای حفظ و حراست از آنها شده است.»

از دو ماده بالا باید این نتیجه را گرفت که افشای هرگونه اطلاعاتی سبب وقوع جرم نمی‌شود بلکه حتما باید اطلاعات به صورت داده پیام باشد و از طرف دیگر برای حفظ و نگهداری آن‌ها روش‌های معقول صورت گرفته باشد.

افشای اطلاعات محرمانه شرکت

گروه مشاورین حقوقی ایرانلا

برای مشاوره با وکیل متخصص در زمینه مالکیت معنوی،افشای اطلاعات محرمانه شرکت، جرم کپی برداری از اختراع، و یا شکایت از سرقت علمی، ثبت شرکت دانش بنیان ،سرقت ادبی ،افشای اطلاعات محرمانه و مجازات آن، یا تنظیم شکواییه و…. می توانید با وکلای متخصص و با تجربه مشاورین حقوقی ایرانلا از طریق شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید و درخواست مشاوره تلفنی با وکلای این مجموعه را داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما