بخشودگی جرایم مالیاتی 1402

بخشودگی جرایم مالیاتی 1402

 

بخشودگی جرایم مالیاتی 1402

در این مقاله به میزان تاثیر بخشودگی جرایم مالیاتی 1402 بر مشاغل و کسب و کارهای مختلف می پردازیم .

بخشودگی جرایم مالیاتی 1402 به دنبال شیوع ویروس کرونا

با تصویب سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 31 اردیبهشت سال 99 بسیاری از مشاغل از پرداخت جریمه مالیاتی طبق شرایطی  معاف شدند که ذیلا بدان پرداخته می شود.

جرایم مالیاتی قطعی  چیست ؟

هر مودی مالیاتی هر ساله با توجه به سال مالی طبق اساسنامه ، یک برگه تشخیص از سازمان امور مالیاتی دریافت می کند.
برگ تشخیص حاوی اظهار نظر سازمان امور مالیاتی در ارتباط با میزان مالیات عملکرد سال مالی گذشته (مطابق با بررسی صورت گرفته و بر اساس صورت های مالی) و جرایم احتمالی مطابق با قانون (در صورت تخلف مودی) برای اشخاص حقوقی و مالیات و جرایم اشخاص حقیقی  و جرایم مربوطه بر اساس میزان مالیات عملکرد مطابق قانون برای اشخاص حقوقی و مالیات و جرایم اشخاص حقیقی بر اساس میزان خرید ، فروش و درآمدهای ابرازی و… مودی می باشد .

بعد از ابلاغ برگ تشخیص به مودی و عدم اعتراض در موعد مقرر و یا قطعی شدن آن پس از رسیدگی در مراجع تجدید نظر ، مبالغ مالیات و جرایم آن قطعی می شود .در نتیجه ، جرایم مالیاتی جرایمی هستند که از سوی سازمان امور مالیاتی در نتیجه  تخلفاتی از سوی مودی نظیر عدم ارائه صورت های مالی ، عدم ارئه اظهارنامه در موعد مقرر ، عدم ارائه گزارشات فصلی ، عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر و ….. مودی ملزم به پرداخت آن میباشد.

گروه‎ها و مراحل زمانی

بخشودگی جرایم مالیاتی قطعی به سه مرحله زمانی و دو گروه تقسیم شده است:

گروه های فوق الذکر شامل مشاغل زیان دیده از ویروس کرونا و مشاغل عادی  و مراحل پرداختی شامل سه مرحله دی، بهمن و فروردین می باشند.

گروه مشاغل آسیب دیده از کرونا و گروه‎های عادی

مشاغل آسیب دیده از کرونا شامل مشاغل ذیل می باشد که به صورت موردی  در این بخش نامه احصا گردیده است:

1.مراکز تولید و تزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها ،  بوفه ها ،  طباخی ها ،  تالارهای پذیرایی ،  قهوه خانه ها ،  اغذیه فروشی ها

2.مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها ،  هتل آپارتمان ها ، مجتمع های های جهانگردی و گردشگری ، مهمانپذیرها ، مهمانسراها ، مسافرخانه ها ، مراکز بوم گردی ، مراکز اقامتی ، پذیرایی ، تفریحی ، خدمات بین راهی ، موزه ها و زائر سرا ها

3.حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی ، جاده ای ، ریلی و دریایی

4.دفاتر خدمات مسافرتی ، گردشگری و زیارتی

5.مراکز ، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی

6.مراکز و مجتمع ها ی فرهنگی ، آموزشی ، هنری و رسانه ای

7.مراکز تولید ، توزیع و فروش صنایع دستی

8.آموزشگاه های رانندگی ، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی

9.مراکز تولید و عرضاه گل های زینتی و ماهیان زینتی

10.واحد های پرورش مرغ مادر گوشتی و مرغ گوشتی

11. صنایع دستی و مراکز بوم گردی عشایری

گروه های عادی شامل کلیه مشاغل اشخاص حقیقی و حقوقی به جز موارد ذکر شده فوق می باشد .

مقاطع و مراحل زمانی پرداخت مالیات

 مطابق بخشنامه سازمان امور مالیاتی ، بخشودگی جرایم مالیاتی 1402 تا پایان سال به دنبال شیوع ویروس کرونا  ادامه دار خواهد بود و منوط به پرداخت مالیات قطعی در سه فاصله زمانی به شرح ذیل می باشد :

1.پرداخت مالیات قطعی تا 30/10/98

2.پرداخت مالیات قطعی از 1/11/98 الی 31/3/99

3.پرداخت مالیات قطعی از 1/4/99 به بعد

همچنین برای اطلاع از مالیات پزشکان و مالیات بر ارث می توانید به مشاوره مالیاتی پزشکان و مشاوره تلفنی مالیات بر ارث مراجعه نمایید .

بخشودگی جرایم مالیاتی برحسب گروه تولیدی و غیرتولیدی

در زمانبندی اول مشاغل در دو گروه تولیدی و غیر تولیدی قرار گرفته اند که در میزان بخشودگی جرایم مالیاتی با یکدیگر متفاوت بوده و مشاغل تولیدی به میزان 10 درصد بیشتر از مشاغل غیر تولیدی مشمول بخشودگی می شوند.

در زمانبندی های دوم و سوم تولیدی یا غیر تولیدی بودن مشاغل تاثیری در میزان معافیت مالیاتی ندارد و همه مشاغل از درجه معافیت یکسانی برخوردار خواهند بود.

ولی همچنان مشاغل به دو دسته مشاغل آسیب دیده از کرونا و گروه مشاغل عادی تقسیم می شود که در زمانبندی دوم گروه های آسیب دیده از کرونا به میزان دو تا چهاردرصد بیشتر از مشاغل گروه عادی مشمول بخشودگی مالیاتی 1402 می شوند.

همچنین در زمانبندی سوم گروه های عادی تا یک ماه پس از ابلاغ برگ قطعی مالیات به ازای هر ماه 2 درصد از مبلغ بخشودگی کسر می گردد و برای مشاغل آسیب دیده از کرونا تا دو ماه پس از ابلاغ برگ قطعی 100 درصد و پس از آن به ازای هر ماه 2 درصد از مبلغ بخشودگی کسر می گردد.

ایران لا چگونه می تواند شما را برای استفاده از معافیت و بخشودگی جرایم مالیاتی 1402 یاری کند؟

با توجه به ظرایف حقوق و مالی برگه‎ ی تشخیص و اطلاع از مطابقت میزان مالیات و جرایم احتمالی با قوانین و استانداردها و همچنین نیاز به اطلاعات و تجربه مالی-حقوقی برای تشخیص برخورداری از بخشودگی جرایم مالیاتی بهتر است از یک وکیل و مشاور حقوقی در دعاوی مالیاتی مشاوره بگیرید. در صورتی که بخشودگی های قانونی به شما تعلق نگرفته بود، شما می توانید مراحل اعتراض به مالیات قطعی را پیش بگیرید؛ گروه حقوقی ایران لا آماده همکاری با شما متقاضی گرامی  جهت ارائه مشاوره حقوقی و خدمات حسابداری است. بدین منظور روی لینک زیر کلیک فرمایید:

ارتباط با ما

 

 

تماس با ما

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

  1. با سلام
    خیلی ممنون از ارائه مقاله کارآمد و مفیدتان ؛ خواهشی دارم که اگر اخبار و موضوع جدید در خصوص بخشودگی مالیات منتشر صد حتما برای بنده ایمیل نمایید🌿

    1. سلام باتوجه به مشغله کاری بسیار زیاد تیم حقوقی و وکلای ایران لا امکان ایمیل کردن مطالب برای ما وجود نداره، میتونید با بوکمارک کردن سایت ما از مطالب جدید با خبر بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان

خیانت در امانت چک سفید امضا

خیانت در امانت چک سفید امضا

چک یکی از اسناد مهم تجاریست که برای انجام معامله، ضمانت و… کاربرد دارد. با وجود اسناد تجاری مانند چک و سفته نیاز به وجه

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر

Select Language
تماس با ما