گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402

میزان مالیات پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به میزان درآمد ایشان بستگی دارد. بدیهی است اشخاص با درآمد مالی کمتر مالیات کمتر نیز پرداخت خواهند نمود و بالعکس. برای اطلاع از درآمد و میزان پرداخت مالیات اشخاص به گروه های مختلف جهت پرداخت مالیات تقسیم می شوند. در این مقاله به معرفی و گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 پرداخته ایم.

گروه اول مشاغل مالیاتی

صاحبان کسب‌و‌کارهای بزرگ و پردرآمد

طبق آیین نامه بر اساس گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 تصویب شده در سال 1394 گروه مشاغل الف تمامی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که درآمد ایشان بر اساس اظهارنامه 2 سال گذشته عملکرد بیش از 15 میلیارد تومان بوده ، اشخاصی که آخرین درآمد قطعی ایشان بیش از 15 میلیارد تومان باشد و همچنین اشخاص اشاره شده در زیر:

  • دارندگان کارت بازرگانی مانند صادرکنندگان و واردکنندگان؛
  • صاحبان صرافی و هتل‌های 3 ستاره و بالاتر؛
  • صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ؛
  • مدیران بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی پزشکی؛
  • صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مجوز فعالیت دارند؛
  • مدیران موسسات حسابرسی، حسابداری و مشاوره‌ای؛
  • صاحبان شرکت‌های حمل‌و‌نقل زمینی، دریایی و هوایی.

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402

تکالیف مالیاتی گروه اول

گروه مالیاتی الف یا اول بایستی تمامی دفاتر روزنامه، چه به صورت دستی و چه به صورت ماشینی را نگهداری نموده و طبق قوانین مشخص شده از سمت اداره مالیات تمامی رویدادهای مالی را ثبت نمایند. صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل می توانند جهت دسترسی به سوابق مالیاتی به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه نمایند و از سوابق و بدهی مالیاتی خویش مطلع گشته و از طریق درگاه بانکی موجود در سامانه، بدهی خویش را پرداخت نمایند.

گروه دوم مشاغل مالیاتی

افراد با درآمد متوسط و رو به بالا

بر اساس گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 گروه دوم مشاغل مالیاتی شامل افرادی است که در آمدشان از راه فروش کالا  عرضه خدمات بر طبق اظهارنامه مالیاتی 2 سال گذشته بیش از 5 میلیارد تومان و برابر با مقدار 15 میلیارد تومان باشد. لازم به ذکر است اشخاصی که درآمد قطعی آن‌ها براساس برگ قطعی مالیاتی در 2 سال گذشته بین 5 میلیارد تا 15 میلیارد تومان قرار گرفته نیز جزو گروه دوم محسوب می‌شوند.

تکالیف مالیاتی گروه دوم

در رابطه با تکالیف گروه دوم مالیاتی و نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارزش افزوده باید به این موضوع اشاره کرد که ایشان بایستی تکالیف مالیاتی شان را بر اساس مدارک زیر برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند:

  • اطلاعات هویتی (آدرس و موقعیت مکانی)
  • درآمد مشمول مالیات (بخشودگی‌ یا معافیت‌های مالیاتی)
  • اطلاعات درآمد یا هزینه (خرید و فروش کالا)
  • کمک‌های اهدایی
  • اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402

گروه سوم مشاغل مالیاتی

صاحبان کسب‌ و‌ کارهای کوچک

بر اساس گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 ابتدا باید به تعریف گروه سوم یا ج بپردازیم طبق تعریف سازمان امور مالیاتی گروه سوم صاحبان کسب و کارهای کوچک و در وقع کم درآمد هستند به این شکل که درآمد ایشان از پایین تر از درآمد گروه الف و ب و یا گروه اول و دوم مالیاتی است. لازم به ذکر است مدیران مشاغل تازه‌تاسیس نیز که کمتر از 3 سال از فعالیت ایشان می‌گذرد، در گروه سوم مشاغل مالیاتی قرار می گیرند.

به طور کلی بر طبق قانون مالیات های مستقیم، تمام اشخاصی که دارای درآمد معین هستند بایستی مالیات پرداخت کنند که نوعی از این مالیات، مالیات بر حقوق است.

مالیات اشخاص حقوقی

طبق جدول گروه بندی مشاغل 1402 فقط اشخاص حقیقی شامل گروه بندی مشاغل مالیاتی می‌شوند. افراد حقوقی بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی هر ساله باید در موعد مقرر مالیات‌های مرتبط با کسب‌و‌کارشان را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و پرداخت کنند. کلیه کسب‌وکارهای حقوقی در ابتدای کار با دریافت کد مالیاتی مشخص، مالیات آن‌ها محاسبه می‌شود و طبق زمان‌بندی مشخص باید مالیات‌های مرتبط مانند ارزش افزوده یا مالیات دوره‌ای را پرداخت کنند.

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402

جریمه‌های مالیاتی

به دلیل فرار مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان امور مالیاتی قوانین مجدانه ای در نظر گرفته است. چنانچه در زمان نشخص مالیات پرداخت نگردد اشخاص مشمول پرداخت جریمه های سنگین خواهند شد. بدیهی است میزان جریمه کنمتناسب با کسب و کار و درآمد اشخاص خواهد بود.برای مثال درآمدهای اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی شامل 10 درصد و اشخاص حقیقی شامل 30 درصد جریمه خواهد بود. برای تسهیل در پرداخت برخی از مالیات ها اداره مالیات تدبیری اندیشیده که اشخاص بتوانند به صورت اقساط بدهی مالیاتی خویش را بپردازند. برای صاحبین کسب و کارها مالیات به درآمد و مالیات کارتخوان تعلق خواهد گرفت.

اعتراض به مالیات کارتخوان

پس از اطلاع از گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 برای ثبت اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان ابتدا به آدرس اینترنتی tax.gov.ir مراجعه نموده و پس از ورود به صفحه روی عنوان ورود به سامانه اعتراضات و شکایات کلیک نموده و شکایت خود را ثبت کنید. بدیهی است که مشاوره با وکیل مالیاتی و مشاور متخصص در زمینه مالیات و اعتراض به مالیات کارتخوان راه را برای شما هموارتر نموده و نتیجه مورد نظرتان را به همراه خواهد داشت.

وکیل و مشاور مالیاتی کیست؟

وکیل مالیاتی وکیلی است که به تمامی قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی و گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 آگاه باشد و با دریافت هزینه وکیل مالیاتی در این راه کمک شایانی خواهد نمود . از آنجایی که قوانین مالیاتی هر چند مدت دچار تغییر و تحول می شود وکیل مالیاتی باید مطالعه هر روزه داشته و اطلاعات مالیاتی خود را به روز کند . همانطور که پیش تر گفته شد برای محاسبه مالیات نیاز به تنظیم صورت های مالی و تسلیم اظهارنامه می باشد (مالیات وکلا نیز به همین طریق محاسبه می شود) که در صورت اشتباه در این امور افراد، موسسات و یا شرکت ها متحمل ضرر و زیان خواهند شد که توجه به این مسئله ضرورت نیاز به وکیل و مشاور مالیاتی را قدرت می بخشد . هزینه وکیل مالیاتی به فاکتورهایی همچون زمان پروسه کاری، حجم کار ، موضوع زمینه مالیات و توافق طرفین و …. بستگی دارد.

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

با توجه به توضیحات فوق در رابطه با گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 و الزام به پرداخت مالیات در تمامی مشاغل و حتی مالیات بر ارزش افزوده صادرات،استرداد مالیات ارزش افزوده ،شکایت مالیاتی به دیوان عدالت اداری، و همچنین اطلاع از مالیات ارزش افزوده تابستان 1402 و اطلاعات تکمیلی در رابطه با تبصره ماده 100 سال 1402 پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تنظیم اظهار نامه و تسلیم آن حتما با یک وکیل و مشاور حقوقی در زمینه مالیاتی مشورت نمایید . گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجموعه ای از بهترین و زبده ترین وکلا در تمامی زمینه های حقوقی بصورت تخصصی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره حضوری و تلفنی داشته باشید و از راهنمایی های این مجموعه برخوردار شوید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما