کلاهبرداری با جعل عنوان

کلاهبرداری با جعل عنوان

یکی از روش های کلاهبرداری از طریق جعل عنوان است. اشخاص بزهکار با استفاده از جعل عنوان اقدام به کلاهبرداری می نمایند . جعل عنوان از اشخاص عدای گرفته تا سمت مامورین دولتی، انتظامی و… جرم محسوب شده و مستوجب مجازات است. چنانچه شخصی اقدام به کلاهبرداری با جعل عنوان نماید از منظر قانون مصداق کلاهبرداری بوده و شامل مجازات خواهد بود .

جعل عنوان

جعل به معنای دستکاری و تحریف چیزی به قصد سو استفاده است و جعل عنوان به معنای استفاده از موقعیت و منصبی که به شخص تعلق ندارد و با استفاده از آن موقعیت قصد کلاهبرداری دارد. برای مثال اگر شخصی با جعل عنوان پلیس و یا به معنای ساده تر با جا زدن خود به جای مامور نیرو انتظامی اقدام به اخاذی و سو استفاده از موقعیت خویش نماید مرتکب کلاهبرداری با جعل عنوان شده است.

انواع جعل

جعل انواع مختلفی دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

  1. جعل کلی :جعل یک سند به طور کامل مانند جعل سند، جعل شناسنامه، مدرک تحصیلی و پاسپورت و…
  2. جعل جزئی : جعل قسمتی از سند،اثر انگشت،شناسنامه و سایر اسناد
  3. جعل مادی : موارد مورد اشاره در ماده 523 قانون مجازات اسلامی (ساختن مهر و….)
  4. جعل معنوی(مفادی) : اسن جعل مختص افراد دولتی و مراجع قضاییست (تحریف نوشته قانونی توسط کارمند دولت)

کلاهبرداری با جعل عنوان

مجازات استفاده از لباس مامور انتظامی

بر اساس ماده ۵۵۶ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): هر کس بدون مجوز و به صورت علنی لباسهای رسمی مأموران نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشانها، مدالها یا سایر ‌امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد در صورتی که عمل او به موجب قانون دیگری مستلزم‌ مجازات شدیدتری نباشد به حبس از سه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم خواهد شد. و در صورتیکه از این عمل خود سوء‌ استفاده کرده باشد به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

*تبصره : استفاده از البسه و اشیاء مذکور در این ماده در اجرای هنرهای نمایشی مشمول مقررات این ماده نخواهد بود.*

ماده 557 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)

هر کس علنی و به صورت غیرمجاز لباس های رسمی یا متحدالشکل ماموران کشورهای بیگانه یا نشان‌ها یا مدالها یا سایر امتیازات ‌دولتهای خارجی در ایران را مورد استفاده قرار دهد به شرط معامله متقابل و یا در صورتی که موجب اختلال در نظم عمومی گردد مشمول مقررات ‌ماده فوق است.

کلاهبرداری با جعل عنوان

جعل امضا و مجازات آن

بر اساس ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی هر گاه شخص سند عادی را جعل نماید و یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد ،به جزای نقدی و حبس از ۳ ماه تا ۱سال محکوم خواهد شد. 

مجازات جعل امضا توسط مامور یا کارمند دولت

در رابطه با جعل امضا مطابق مواد ۵۳۲ و ۵۳۴ قانون مجازات اسلامی چنانچه هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضائی و مأمورین به خدمات عمومی که در تحریر نوشته‌ ها و قراردادهای راجع به وظایفشان ‌مرتکب جعل و تزویر شوند اعم از این که موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی، مهر یا تقریرات یکی از طرفین را‌ تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است اقرار شده جلوه دهند علاوه بر مجازات‌ های اداری و جبران ‌خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

کلاهبرداری با جعل عنوان

مجازات دخالت در مشاغل دولتی با جعل عنوان

در این باره ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) اینچنین بیان می دارد :هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشکری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده‌است دخالت دهد یا معرفی نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد، مجازات جعل را نیز خواهد داشت.

مشاورین حقوقی ایرانلا

لازم به ذکر است گروه مشاورین حقوقی ایران لا علاوه بر موضوع جعل امضا و مجازات آن به مجازات خیانت در امانت، به اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ و شکایت از کارمند اداره ثبت، با بهره مندی از وکلای خبره در تمامی زمینه های حقوقی به صورت تخصصی در رابطه با تمامی مسائل حقوقی و اسناد مالی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق ارتباط با ما درخواست مشاوره حقوقی با مشاورین حقوقی این مجموعه داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما