مشکلات حقوقی استارتاپ ها

مشکلات حقوقی استارتاپ ها

مانند تمامی مشاغل ثبت استارتاپ نیز مشکلات و چالش های خود را دارد که در صورت عدم اطلاع و آگاهی از قوانین حقوقی و مالکیت فکری مشکلات عدیده ای برای پدید آورنده استارتاپ بوجود خواهد آمد و چه بسا پروژه را با شکست مواجه می سازد. بدیهی است عدم توجه به موارد حقوقی و مشکلات حقوقی استارتاپ ها منجر به تعطیلی کمپانی و استارتاپ خواهد شد. در این نوشتار در رابطه با اقدامات حقوقی لازم برای ثبت استارتاپ و مشکلات حقوقی استارتاپ ها توضیحاتی ارائه شئه است.

ثبت استارتاپ در ایران چگونه است؟

ثبت استارتاپ در تمام دنیا قوانین مربوط به خود را دارد ثبت استارتاپ در ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست. ثبت استارتاپ در ایران برای جلوگیری از مشکلات حقوقی استارتاپ ها تابع یک سری شرایط عمومی و خصوصی به شرح زیر است:

  • دریافت مجوز (در صورتی که حوزه کاری استارتاپ و ارائه محصول نیازمند مجوز است ابتدا اقدام به دریافت مجوز نمایید)
  • وکالتنامه(در صورتی که وکیل برای انجام اینکار استخدام کرده اید نیاز به تنظیم و اخذ وکالتنامه از ایشان دمی باشد)
  • کارت ملی و شناسنامه اعضای استارتاپ
  • قرارداد و اقرار نامه امضا شده توسط اعضای استارتاپ
  • برگه عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای استارتاپ

مشکلات حقوقی استارتاپ ها

مراحل ثبت استارتاپ در ایران

  1. مرحله اول در ثبت استارتاپ در ایران احراز هویت تمامی اعضای استارتاپ بوسیله کارت شناسایی و هویتی اعضاست. در واقع در مرحله اول شرکای کاری بایستی مشخص گردند.
  2. مراجعه به سایت ثبت شرکت ها و ثبت شرکت خود در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.
  3. تعیین نام مناسب برای استارتاپ: برای انتخاب نام مناسب جهت استارتاپ با توافق اعضا پنج اسن مورد نظر و منتخب خود را بدون ذکر کلمه شرکت در فرم ثبت شرکت وارد می نمایید و پس از بررسی یکی از این پمج اسم انتخاب خواهند شد.
  4. انتحاب مکان استارتاپ: برای راه اندازی استارتاپ نیاز به مکان هست ولی در صورتی که هنوز مکان مورد نظر را انتخاب نکرده باشید می توانید موقتا آدرس منزل خود یا یکی از شرکا را وارد نمایید.
  5. در زمان ثبت شرکت میزان بودجه شرکت و سهم هر یک از شرکا باید مشخص گردد که در رابطه با مشکلات حقوقی استارتاپ ها موضوع مهم و قابل توجهی است.
  6. چنانچه استارتاپ تام دارای شعبه هست آدرس شعبه را وارد کنید در غیر این صورت به مرحله بعد بروید.
  7. یک روزنامه کثیرالانتشار برای چاپ آگهی های شرکت انتخاب نمایید. یکی از موارد مهم در ثبت شرکت انتخاب روزنامه برای ثبت و انتشار آگهی ها و اطلاعیه های شرکت است.
  8. تکمیل اساسنامه شرکت

مشکلات حقوقی استارتاپ ها

با توجه به توضیحات فوق در خصوص راه اندازی استارتاپ، از عمده ترین و رایج ترین مشکلات حقوقی استارتاپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امور بیمه و مالیات
  • عدم اطلاع وشناخت کافی از قوانین
  • عم کسب مجوزهای لازم
  • نا آگاهی از روند صحیح اخذ مجوز
  • عدم تنظیم قرارداد بین سرمایه گذاران و شرکا
  • عدم توجه به حریم خصوصی افراد
  • مشکلات اولیه در خصوص ثبت شرکت
  • و ….

مشکلات حقوقی استارتاپ ها

اقدامات حقوقی لازم جهت راه اندازی استارتاپ

برای پیشگیری از هر گونه مشکل حقوقی در رابطه با راه اندازی استارتاپ ضمن مشورت با وکیل مالکیت فکری بایستی به مسائل زیر توجه داشت:

  • تنظیم توافق نامه عدم افشا: تنظیم این توافق نامه در واقع درگاهی است جهت حفظ حقوق معنوی تا از سرقت ایده خود جلوگیری می نمایید.
  • تنظیم قرارداد واگذاری سهام: با تنظیم این قرارداد سد هر یک از صاحبان سهام با توجه به سرمایه و تلاش آنها مشخص خواهد شد.
  • تعیین نوع شرکت استارتاپی: مشخص نمودن این موضوع که شرکت استارتاپی از کدام نوع است.(بزرگ، کوچک، اجتماعی، خریدنی و….)
  • تعیین نوع فعالیت شرکت: با مشخص نمودن این موضوع و زمینه فعالیت کمپانی رشد مجموعه بیشتر خواهد بود و اعضا در زمینه مرنبط به فعالیت خواهند پرداخت.
  • هدف شرکت استارتاپی: با تعیین هدف و نوع فعالیت عنوان شرکت مشخص می گردد. مثلا سهامی عام یا سهامی خاص و یا مسئولیت محدود
  • وکیل مالکیت فکری: با در نظر گرفتن یک وکیل متخصص در این زمینه می توانید تمامی قراردادها را قانونی و با خاطری آسوده تنظیم نمایید.

گروه وکلای مالکیت فکری آی پیشه

آنچه بیان گردید خلاصه ای از مباحث مربوط به ثبت استارتاپ در ایران بود؛ بدیهی است حقوق ثبت شرکت و ثبت استارتاپ در ایران به عنوان زیر مجموعه ای از حقوق مالکیت فکری دارای ابعاد مختلف و پیچیدگی های خاص خود می باشد؛ در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در این حوزه می توانید با گروه وکلای متخصص حقوق مالکیت فکری آی پیشه در ارتباط باشید.

مشکلات حقوقی استارتاپ ها

مشاورین حقوقی ایرانلا

در صورتی که قصد دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت استارتاپ در ایران و مشکلات حقوقی استارتاپ ها و همچنین موارد مربوط به حقوق مالکیت فکری همچون مراحل ثبت اختراع در کانادا ،ثبت اپلیکیشن و یا جرم کپی برداری از اختراع، تسهیلات شرکت دانش بنیان ،اطلاع از شرایط تاسیس پارک علم و فناوری و مزایای شرکت دانش بنیان ،اهمیت قرارداد فرانچایز برای کسب و کارها، مهاجرت به امارات از طریق ثبت اختراع، شرایط ثبت و اخذ گواهینامه اختراع و تنظیم و تدوین قرارداد و یا حفظ حقوق معنوی فکری خود را دارید می توانید با تماس با گروه حقوقی ایران لا درخواست مشاوره حقوقی در زمینه ثبت شرکت دانش بنیان و انواع شرکت های دانش بنیان داشته باشید. همچنین مشاورین حقوقی ایران لا با در اختیار داشتن وکلای متخصص و خبره در این زمینه همراه و پشتیبان شما خواهد بود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل همانند تامین خواسته موضوع و اصطلاحی حقوقی است. تامین دلیل به معنای حفظ دلایل خواهان جهت اقامه دعوی است. زیرا ممکن است تا

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و تامین دلیل دو اصطلاح حقوقی است که در ظاهر شبیه یگدیگرند اما در واقع هر یک برای منظور خاصی انجام می پذیرند

چگونگی شکایت از سردفتر

چگونگی شکایت از سردفتر

در تمامی ارگان های دولتی انجام کار ارباب رجوع و احترام به وی سرلوحه کار و مقدماتی ترین مورد در رابطه با خدمت است. در

Select Language
تماس با ما